Lukijan kirje: Onko ero ainoa mahdollisuus?

Olen miettinyt välillä eroa, mutta pelkään, että lapset kärsivät siitä ja etten kestä olla erossa lapsista. Nyt saan kuitenkin olla lasten kanssa päivittäin.Lue koko juttu

Kommentit (15)

Lapsi maksumiehenä

Olet ison harkinnan vaativan ongelman edessä, Tiina. Tiedän kokemuksesta, että molempi pahempi. Lapset kärsivät joka tapauksessa riidoista, mutta myös mahdollisesta erosta.

Yksi ratkaiseva kysymys on, onko miehesi väkivaltainen. Jos on, niin ero on mielestäni parempi vaihtoehto kahdesta pahasta.

Minä erosin, kun lapsemme olivat pieniä. Mieheni ei ollut väkivaltainen, mutta pidin silloin eroa pienempänä pahana. Nyt harkitsisin vielä kaksi kertaa, sillä lapset ovat kärsineet ja kärsivät edelleen erosta, sillä lapsi joutuu käymään eron uudestaan ja uudestaan läpi eri elämänvaiheissaan.

Minä olen eron suhteen sujut itseni kanssa. Lasten kannalta katsoessani, kadun yhä, sillä eron maksumieheksi joutuvat aina lopulta lapset.

npsh

Miehesi toiminta ei kuulosta terveeltä. Millainen hän on isänä? Olisiko sinun mahdollista saada keskusteluapua, vaikka mies ei terapiaan suostuisikaan? Saisit keskusteluavun kautta ehkä vähän uutta näkökulmaa tilanteeseen ja selkeyttä tehdä päätöksiä.

Vierailija

Kun lapset ovat pieniä, perheen elämä on koko ajan kriisiä eikä silloin pitäisi tehdä mitään tärkeitä päätöksiä. Valitettavan monet vaan tekevät niin eli eroavat ja silloin on kaikkien elämä sekaisin. Nyt on kuultu yhden osapuolen valikoidut, mutta varmaankin täysin perustellut selvitykset, mutta ihan takuulla jos kuultaisin muitakin, perustelut olisivat yhtä hyviä.

Ottakaa hyvät ihmiset aikalisä. Lapsiperheen elämä nyt on kokonaan erilaista kuin ilman lasta.

Stressiä on joka hetki ja se pitää  vaan kestää.

Vierailija

Jos miehen mielestä sinä voit lähteä niin lähde. Lapset tulee sulle joka tapauksessa. Miehesi ei rakasta sua ja hän käyttäytyy epäkunnioittavasti sinua kohtaan.

Vierailija

Kotona ei kenenkään perheen jäsenistä pitäisi tuntea itseään uhatuksi tai pelätä jotakin kauheaa tapahtuvaksi! Henkinen väkivalta (alistaminen ja uhkaava käytös) on yhtä pahaa kuin fyysinenkin! Ero tuo lapsillekin turvaa, saat lapset itsellesi jos kerrot ongelmistanne avoimesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun lapset ovat pieniä, perheen elämä on koko ajan kriisiä eikä silloin pitäisi tehdä mitään tärkeitä päätöksiä. Valitettavan monet vaan tekevät niin eli eroavat ja silloin on kaikkien elämä sekaisin. Nyt on kuultu yhden osapuolen valikoidut, mutta varmaankin täysin perustellut selvitykset, mutta ihan takuulla jos kuultaisin muitakin, perustelut olisivat yhtä hyviä.

Ottakaa hyvät ihmiset aikalisä. Lapsiperheen elämä nyt on kokonaan erilaista kuin ilman lasta.

Stressiä on joka hetki ja se pitää  vaan kestää.

Lähtökohtaisesti olen samaa mieltä, että ei pitäisi aina etsiä sitä vihreämpää ruohoa, mutta esimerkki miehen käytöksestä astioiden suhteen on kiinni miehen persoonallisuudesta ja se on sama elämäntilanteen kiireisyyteen tai mukavuuteen katsomatta. Persoonallisuus on meidän jokaisen oma, eikä se ole kiinni siitäkään, onko toinen maailman paras vai maailman surkein puoliso. 

Kun lapset ovat pieniä, lapsiperheen elämä "koko ajan kriisiä"? "Stressiä joka hetki"? Itselläni ei ole lapsia, joten mitäpä minä tiedän, mutta ettet nyt yhtään liioittelisi? Kun lapset kasvavat koululaisiksi ja teineiksi, elämä tuo uudet haasteet, eivätkä välttämättä sen helpompia kuin pikkulapsiajan, joten onko elämässä koskaan luvassakaan yhtään mitään hyvää? Silloin minun on aika vaikea löytää perusteita yhdessä pysymiselle ja edes lastensa kasvattamiselle, jos ihan niin kurjasti on asiat.

Vierailija

Heittää tiskit roskikseen? Käyttää korvatulppia? Eihän tuo nyt ihan normaalia käytöstä ole. Ehdottaisin minäkin ihan ensimmäiseksi, että menet yksinäsi keskustelemaan, jos mies ei lähde.

Vierailija

Mene yksin pariterapiaan ja vahvistut. Voi olla hyvä antaa puolison tietää että juttelee mielipahasta ja huonosta käytöksestä sinua kohtaan jossain. Miten miehen vanhemmat kohtelevat sinua? Löytyisikö sieltä kokeneemman viisaita sanoja tukemaan sinua? Miehesi lienee masentunut ? Onko hänellä omia ystäviä tai harrastusta? Entä sinulla? Tsemppiä 👍

Vierailija

En kyllä edelleenkään lähtisi tuomitsemaan kun on kuultu vain toisen osapuolen kertomus. Mieshän on hoitovapaalla eli takuulla hänellä on yritystä hoitaa lasta ja perhettä. Nuo esimerkit kuten korvatulpat ja tiskit ovat aika kurjia juttuja, mutta toisaalta voi kysyä kuinka kovaa huutoa mahtaa huushollissa oikein olla, jos tarvitaan korvatulppia. Pikkulapsiperheessä on todella joka hetki jokin tilanne päällä, sanoin sen olevan kriisiä, voidaan sitä nimittää joksikin muuksikin, mutta tämä on  totuus. Asiat tehdään suunnilleen sekuntikellon kanssa ja silti on aina jotain tekemättä ja riittämätön olo. Mahdollisen eron yhteydessä ei ole ollenkaan selvää, että lapset jäävät yksin kummallekaan (kuten joku edellä oletti "lapset jäävät kumminkin sinulle"), vaan jollei mitään erityistä estettä ole, tulee yhteishuoltajuus ja olette kiinni toisissanne lopun elämää lasten kautta. Olen itse terapeutti ja näissä tilanteissa aina ohjeena on, että kriisin hetkellä pitää ottaa aikalisä eikä tehdä peruuttamattomia päätöksiä.

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Vierailija kirjoitti:
En kyllä edelleenkään lähtisi tuomitsemaan kun on kuultu vain toisen osapuolen kertomus. Mieshän on hoitovapaalla eli takuulla hänellä on yritystä hoitaa lasta ja perhettä. Nuo esimerkit kuten korvatulpat ja tiskit ovat aika kurjia juttuja, mutta toisaalta voi kysyä kuinka kovaa huutoa mahtaa huushollissa oikein olla, jos tarvitaan korvatulppia. Pikkulapsiperheessä on todella joka hetki jokin tilanne päällä, sanoin sen olevan kriisiä, voidaan sitä nimittää joksikin muuksikin, mutta tämä on  totuus. Asiat tehdään suunnilleen sekuntikellon kanssa ja silti on aina jotain tekemättä ja riittämätön olo. Mahdollisen eron yhteydessä ei ole ollenkaan selvää, että lapset jäävät yksin kummallekaan (kuten joku edellä oletti "lapset jäävät kumminkin sinulle"), vaan jollei mitään erityistä estettä ole, tulee yhteishuoltajuus ja olette kiinni toisissanne lopun elämää lasten kautta. Olen itse terapeutti ja näissä tilanteissa aina ohjeena on, että kriisin hetkellä pitää ottaa aikalisä eikä tehdä peruuttamattomia päätöksiä.

Kiitos näkökulmistasi, Vierailija. Hyvä saada myös ammattiauttajan ajatuksia mukaan keskusteluun. Aikalisä on tosi hyvä ajatus monessa elämäntilanteessa.

Samassa tilanteessa elänyt

Olet onneton ja väsynyt. Tietenkin kun elät narsistin kanssa. Hän alistaa sinut loppuun asti. Kohta et enää tiedä kuka olet. Mene välittömästi hakemaan apua. Ihan mistä vain. Älä jää kuuntelemaan selittäjiä ja syyllistäjiä. Toisen ihmisen alistaminen on suomessa rikos. Se on henkistä väkivaltaa. Se on jopa pahempaa kuin fyysinen välivalta. Tee järki päätös itsesi ja lastesi vuoksi. Voimia.

Lukijan kirjeen Tiina

Hei, kiitos teille kaikille jotka antaneet kommentteja. Tämä kestämätön tilanne jatkuu yhä, asumme siis yhä saman katon alla. Miehen korvatulppien käyttö on nyt vahvistunut välillä myös vastamelukuulokkeiden käytöllä. Olen niin turhautunut ja lopen uupunut.
Olen itse käynyt perheneuvolassa säännöllisesti juttelemassa, se on auttanut mua jaksamaan eteenpäin. Lastensuojeluilmoituksia on tehty puolin ja toisin laihoin tuloksin, pariterapiaa ja kommunikointia suositeltu. Olin turvakodissa lasten kanssa vähän aikaa sitten, mutta mies houkutteli mut takaisin kotiin. Pelkään niin lasten puolesta että he kärsivät kodin kireästä ilmapiiristä ja meidän jatkuvista erimielisyyksistä. Olen päättänyt erota, nyt pitäisi vaan löytää uusi koti ja päästä sopimukseen lasten asioista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat