Työuupumusta ei aina tunnista itse – näin autat työkaveria, joka on vaarassa romahtaa

klo 14:02 | 21.11.2017
Hyvä työyhteisö huolehtii omistaan silloinkin, kun he eivät itse jaksa. Tärkeintä on, ettei uupunut jää huolineen yksin.Lue koko juttu
Tämän jutun kertomus menee juuri päinvastoin tosielämässä kuin on esitetty tässä jutussa "turpaan on tullut oikein kunnolla" kun tuli Työuupumus
Kurja kuulla, nimimerkki Kaiken tämän kokenut päinvastaisesti! Toivottavasti kaiken jälkeen olet kuitenkin toipunut uupumuksesta. Hinta voi olla joskus kova, mutta oma hyvinvointi on tärkein asia.
Työuupumus lähtee johtamisesta.
Erätasa-arvoinen kohtelu, kaikkien työpaikan etujen ulkopuolelle jättäminen tekee työnteosta raskasta.
Ei työuupumuksella välttämättä ole tekemistä johtamisen kanssa.
Mulla on työkaveri, joka on jo antanut uupumisen merkkejä, mutta aina vain yrittää liikaa. Me muut olemme sanoneet että lopeta nyt, sillä hänellä on todella epäterveitä työtapoja esim. kirjaa itsensä ulos työajasta ja jatkaa töitä. On itkenytkin töissä tms.
Taustalla on äärimmäinen pedanttius ja tarkkuus, jotka ovat tavallaan hyviä ominaisuuksia, mutta eivät kiireisessä työssämme oikeen toimi. Perfektionismi voi hyvinkin olla uupumisen takana ja liiallinen kiltteys myöskin. Esimiehetkin ovat yrittäneet ohjata.
Artikkeli on näköjään kätevästi suunnattu laajemmalle yleisölle yhdessä paketissa kaikki; väsyneelle, vertaistuelle, esimiehille. Itse olen nyt tehnyt omat diagnoosini, tulevaisuuden ratkaisut. Kaikkeen muuhun voin itse vaikuttaa, mutten esimiehen ajattelemattomuuteen. Enkä siihen, että työpaikallani on oleva ainainen heiluriovi.
Itse olen sitä mieltä, että esimiestasolta lähtee työhyvinvointi!
Entäs jos on huono työyhteisö?
Jos työkaverilla ei ole keinoja puuttua toisen työtaakkaan, ja pomo ei välitä, tai on jopa aiheuttanut tämän ison kuormituksen liian isolla työmäärällä? Entäs jos kaikki pelkäävät tätä pomoa?
Uupuminen muodostuu aina kokonaisuudesta. Työnkuva, vastuut, oma persoona ja tapa toimia, resilienssi, rooli työyhteisössä, siviilielämän haasteet ja vaikeudet.
Usein käy niin että työntekijä ei tunnista omaa tilaansa vaan suorittaa ja kyynistyy ja levittää negaatiota sisäisesti ja ulkoisesti koko työyhteisöön. Jos esihenkilöllä ei ole tuntosarvet pystyssä ja kuudetta aistia, tieto väsymisestä tulee vasta sairasloman muodossa tietoon. Silloin on jo haastavaa mutta ei mahdotonta alkaa tehdä korjausliikettä kun olisi voitu ennaltaehkäistä.
Joten esihenkilön pakeille mars heti! Ja mukaan työsuojelu ja työterveys mikäli tarpeen tai ei itse uskalla.