Onko tämä normaalia? Seitsemän oiretta, jotka erottavat masennuksen tavallisesta alakulosta

Läheiset voivat huomata oireet helpommin kuin masentunut itse. ”Kun masennusta ymmärtää, ei ota itseensä, jos toinen äksyilee”, Pirjo-Riitta Liimatainen sanoo.

Masennus kestää kauemmin kuin tavallinen alakulo. Hälytysmerkkejä ovat myös uni- ja keskittymisvaikeudet sekä fyysiset oireet. Lue koko juttu

Kommentit (1)

Irma

Noiden perusteella olen siis masentunut. Odotan sairauslomalla vuoroani suureen leikkaukseen. Ei minua häiritse ollenkaan, että en tapaa ketään. Päivät kuluvat lähes levossa, kunto rapistuu ja olen yksin, mutta en koe itseäni yksinäiseksi. En vain välitä tavata ketään. En varsinaisesti itke, enkä naura. Muutama harva tuttu soittelee ja kysyy kuulumisia. Juttelemme puhelimessa esim. tunnin - sairauksista. Ajattelin mainita seuraavalla tapaamisella lääkärissä, että luulen olevani masentunut. En ota vastaan mitään pillereitä. Haluan katsoa, miten toivun suuresta leikkauksesta ja uskon aktiviteettieni palaavan ajallaan. Muutaman sanan olen yrittänyt puhua jäljellä olevasta työkykyisyydestä ja mahdollisuudesta tehdä joitakin työtehtäviä sairauslomallani etänä esimieheni kanssa, häntä ei kiinnosta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat