Sisarusten välinen väkivalta jää usein piiloon – asiantuntija: ”On vaarallinen ajatus, että lapset selvittäkööt riitansa itse”

Jos lapsi joutuu pelkäämään kotonaan, hän on jatkuvassa stressitilassa. ”Pitkään jatkunut stressi on yhteydessä moniin sairauksiin ja mielenterveysongelmiin”, sanoo perhe- ja lähisuhdeväkivaltatyön asiantuntija Johanna Matikka.

Liian herkästi ajatellaan, että kaikki sisarukset nahistelevat silloin tällöin. Sisarusten välinen väkivalta on luultua tavallisempaa ja voi jättää pahoinpideltyyn syvät jäljet, sanoo perheväkivaltatyön asiantuntija Johanna Matikka.Lue koko juttu

Kommentit (7)

Paskaperhe

Vihdoinkin asiasta puhutaan. Meillä tavallinen tarina; väkivaltainen ja äkkipikainen isoveli, jonka väkivaltaisuutta minua kohtaan vähäteltiin, "Pojat ovat poikia" tai "Oma vika, älä ärsytä sitä". Opin kyllä puolustautumaan nyrkit pystyssä, mutta syvällä sisimmässä on jatkuva epävarmuus, sillä veljen viha syttyi milloin mistäkin. Vasta aikuisena tajusin, että minulla on pahoinpidellyn ihmisen persoonallisuus. Miten vanhemmat eivät tajunneet, että kaikki ei ole ok, jos 2 v vanhempi isoveli retuuttaa jatkuvasti pikkusiskoa? Kasvoissani on lapsuuden jäljiltä kymmeniä arpia, veljellä ei yhtään, eli ihan tasapäistä nahistelua se ei todella ollut. 

Vierailija

Hyvä juttu, hienoa että on tämmönen aihe otettu esiin! Meillä vuotta nuorempi pikkuveli oli jatkuvasti lapsena kimpussani, vanhemmat ei ollut juurikaan kotona / ei näyttänyt jaksavan välittää, koska veljellä oli ongelmia kokoajan koulussakin jne. On kyllä tosi ikävää että tämmöinen "väijytys" kestää vuosia, koko lapsuusajan, ja sitä pidetään normaalina. Ainakin itse pelkäsin joka kerta jäädä kotiin kun äiti lähti pois. Edes vessaan lukittautuminen ei auttanut, hän tuli kaikista ovista läpi. Viimeinen pahoinpitely oli myös aikuisiällä, vielä itse ollessani raskaana. Onneksi terapia auttoi ja välejen katkaisu kokonaan. Toivottavasti tästä puhutaan enemmän, uskon että on todella paljon yleisempää kun miltä vaikuttaa, ja jättää jäljet mitkä muistaa aina.

tk

Minulla reilu 4 vuotta vanhempi isoveli, itse olin todella pienikokoinen tytöksikin, hakkasi ja potki pahasti usean kerran. Kukaan ei suojele jos vanhemmat on aivottomia kusipäitä "on normaalia että sisarukset nahistelee" on vastaus siihen kun potkitaan ja lyödään henkihieveriin puolta pienempi sisko...kurkusta nostetaan ylös ym. Kun asian joskus tuonut esiin "miten kehtaat veljestäsi puhua pahaa" vaikka olen vain kysynyt että miksi sallitte tämän. Vanhempien mielestä normaalia sisarusten välistä nahikointia, kun toinen ei ole pystynyt millään lailla puolustautumaan. Kyllä tämä paha lapsuudessa koettu väkivalta jälkensä jättää.

Vierailija

Minun vanhemmat aina vähätteli minun ja sisaruksieni välisiä riitoja :( "Ne vaan tykkää sinusta", "sisaruksilla on joskus riitoja", joo mutta väkivaltaa (fyysistä&henkistä) ei kenenkään kuuluisi kokea. Joskus saattoivat sanoa "lopettakaas 'kiusaaminen' ettei tuo koko ajan valita"....
Molemmat vanhempani ovat ainoita lapsia, en tiedä vaikuttiko se asiaan etteivät osanneet ymmärtää.

Kelly

Mieheni kertoi seurustelusta alkuaikoina, että hänen isoveljensä väijyi häntä kotona ja pelotteli tahallisesti. Olin kauhuissani ja ihmettelin, että eikö vanhemmat tehneet asialle mitään.

Myöhemmin kyseinen ihminen joutui vaikeuksiin elämässään, parisuhteessaan.
Käyttäytyy vieläkin kuin kuningas tullessaan vanhempiensa luo ja vanhemmat pokkuroivat. Eivät selvästikään huomaa miten vinksallaan koko perhekuvio on.

Mieheni oli kiitollinen, kun sanoin, että hänen vanhempansa toimivat väärin. Syy ei ole lapsissa, vaan aikuisissa.

Olen työssäni kohdannut näitä isompien sisarusten rääkkäämiä pikkusisaruksia, joiden psyyke on vinksallaan. Surullista.

Ainoa lapsi

Joskus kaipasin sisaruksia, mutta en enää. Minun ei ole tarvinnut koskaan kadehtia ketään, eikä pelätä sisarusteni väkivaltaa. Voisi luulla, että minua ainoaa lasta on hemmoteltu, mutta ei ole. Minulle oltiin todella ankaria ja äitini aliarvioi ja arvosteli minua koko ajan. Niissä tilanteissa kaipasin isoveljeä joka olisi kaikki pahat tehnyt niin ei huomio olisi kiinnittynyt vain minuun kilttiin ja ujoon tyttöön. Onneksi isä oli minulle kiltti tuki ja turva. 

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat