Jopa 20 prosenttia isovanhemmista ei ole yhteydessä lapsenlapsiinsa – ”Miksi en kelpaa mummoksi?”

Liian moni isovanhempi ajattelee: Minusta ei ole mitään iloa. En ole tarvittu enkä toivottu.

20 prosenttia suomalaisista isovanhemmista ei ole yhteydessä lapsenlapsiinsa. Moni heistä haluaisi, mutta ei saa.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (17)

Raakaa peliä

Minunkin siskon tytär sanoi, että mummo (siis äitini) on inhottava, koska hän on lihava ja tyhmä. Lapsen mielestä mummonsa on tyhmä, koska ei ymmärrä nuorten käyttämiä sanoja eikä osaa käyttää älypuhelinta. Mummo kyllä käyttää vanhan tyyppistä kännykkää. Siskoni lapset eivät kyllä ole yhteydessä isänsä äitinkään. Molemmat heidän isoisät ovat jo kuolleet. Olen ihmetellyt, eivätkö lapset ole kiinnostuneita isovanhemmistaan.

Irma Seikkula

Tai sitten isovanhempia ei vain yksinkertaisesti kiinnosta, kuten meillä. Nyt ovat jo isoisovanhempia, eikä kiinnosta edelleenkään. 

Edith

On myös tilanteita, joissa isovanhempi on laiminlyönyt omia lapsiaan, jolloin kiintymyssuhdetta ei ole heihinkään. Tällöin on vaikeaa yrittää ylläpitää yhteyttä myöskään lapsenlapsiin. Eivätkä kaikki isovanhemmat ole edes luotettavia.

Nella-bella

Tekosyitä. Ei ole vain haluttu tai viitsitty luoda lämmintä suhdetta lapsenlapseen, auttaa lapsiperhettä silloin kun sitä olisivat tarvinneet ja prioriteetit olleet persiillään. Sitten tämä mielensäpahoittaja-sukupolvi syyttää tuloksesta muita.

Helee’na

Pienet lapset ottavat mallia vanhemmistaan ja eivät opi kunnioittamaan isovanhempiaan (olivat he sitten köyhiä tai rikkaita), jos vanhemmat itse eivät kunnioita.

rakkaudella hyväksytty mummo

Toivon ja rukoilen siunausta sydämien avautumiseen rakkaudella, joka ei arvostele lapsia tai vanhempia/isovanhempia ja sukupolvet saisivat pitää toisistaan huolta ja välittää hyvällä tavalla. Jos lapset saavat päättää ilman vanhempiensa mielipidettä, niin hyväksyvät halveksimatta "siedettävät" isovanhemmat. Laukovat kyllä totuuksiaan, mutta ne tulee tyyliin"keisarin uudetvaatteet" ja juuri viikonloppuna sain kommentin 6 vuotiaalta kullannupulta totisin kasvoin. Lapsi tutki katseellaan sivuprofiiliani ja totesi: mummo, sinä näytät ihan noita-akalle. Minulla on iänmyötä esiinpistävämpi leuka ja totuudenhan tuo lapsi sanoi ja hän sanoo aina muistakin asioista juuri niinkuin näkee ne. Oinas-lapsi on omaa luokkaansa! Suloisia jouluja meidän kaikkien sukulaisten kesken!

Onni onnettomuudessa

Yritin saada lasta avomieheni kanssa, mutta emme onnistuneet. Onni onnettomuudessa on se, että olisin todella kauhuissani lapseni puolesta, jos mieheni äiti olisi minun lapseni isoäiti! Sen negatiivisempaa ja narsistisempaa naista en onneksi kovin montaa ole tavannut, ja jos minulla olisi lapsi, kokisin ehdottomaksi velvollisuudekseni pitää lapsi pois tuollaisen naisen vaikutuspiiristä! Jopa TV-meteorologit arvostellaan tyyliin ”kuinka tuonnäköinen ihminen voidaan päästää televisioon”.. Kasvatapa siinä sitten pientä lasta siihen, ettei ulkonäöllä ole väliä!

Vierailija

On myös isovanhempia joille lapsenlapset kelpaavat silloin kun pitää Someen saada päivitystä. Sitten kun joskus on erehtynyt apua pyytämään niin syytellään, syyllistetään ja uhkaillaan jos ei enää ollakaan valmiita tanssimaan isovanhempien pillin mukaan.

Vierailija

Monesti käy myös niin että aivoerossa suvut jakautuvat ja toiset isovanhemmat jäävät paitsioon tässä suhteessa, mutta on vanhempien asia huolehtia suhteesta omiin vanhempiinsa eikä isovanhempien itkeä ja valittaa. Eihän ketään voi myöskään velvoittaa pitämään yhteyttä entisen puolison sukuun joten parempi että vanhemmat huolehtivat tällaisista asioista. Nykyisessä kukkahattu yhteiskunnalla kun jokaisella tuntuu olevan jokaiseen asiaan.

Harmittelija

Meillä ei anoppi halua olla tekemissä muiden perheejäsenten kanssa kuin oman poikansa! Hänellä on yksi ainoa lapsenlapsi meidän tytär! 18v. Vierähtänyt eikä lapsenlasta ole muistettu sen paremin syntymäpäivä kuin Joulunakaan. Eikä kyläänkän saa mennä kuin vain mieheni!Mieheni tosin saa aina kaikki lahjat yms.( tosin olen miehelleni sanonut, ettei minua tarvitse hyväksyä,mutta lapselle sääli, ettei tunne mummiaan)
Syytä tähän käytökseen emme ole koskaan ymmärtänet, koska mitään ei sen kummemmin ole tapahtunut!

Vierailija

Harmittelija voisi mennä itseensä ja miettiä, onko itse tehnyt mitään tämän asian parantamiseksi. Merkillisiä väitteitä nuo, esim. ettei kyläänkään saa mennä kuin mies. Onko nyt aivan varmaa että näin on todella joskus sanottu? Näitä kommentteja lukiessa miettii kyllä vakavasti miten helposti ihmisten välille tulee väärinkäsityksiä ja jumeja,  jos jostain yhdestä sanasta jää kymmenien vuosien kaunat. Omat appivanhempani sekä hänen perheensä eivät hyväksyneet minua alussa, mutta kun  jatkoimme normaalia kontaktia, tilanne vähitellen muuttui. On kuitenkin hyvä muistaa, että eri suvuissa on erilaisia tapoja ja oma lapset ovat tietenkin miniöitä ja vävyjä läheisempiä.

Muutamille edellisille, jotka pitävät isovanhempia roistoina kun nämä eivät ole tarpeeksi auttaneet lapsiperhettä (yleensä kyse on siis muista kuin omista vanhemmista), tähän voi olla aivan hyvät syyt: omat vaativat työt, alkavat sairaudet, vaikeus hoitaa pikkulapsia iän takia, pelko että tekee jotain väärin yms. Jos lapsenlapsi mitätöi isovanhempaa, syy on aina vanhemmissa, jotka eivät ole opettaneet hyviä tapoja ja välittämistä. Eihän isovanhempien tarvitse olla täydellisiä.

kärsinyt

On myös isovanhempia, jotka ovat suosineet sisaruksista yhtä ja sama jatkuu valitettavasti toisessa sukupolvessa. Kun ei ole tervettä rakkautta, niin se ei sitten riitä kaikille lapsenlapsille.

Kaikista ei ole äideiksi eikä näin ollen isovanhemmiksi.

Elämä ei ole "vaaleanpunainen satu".

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Raakaa peliä kirjoitti:
Minunkin siskon tytär sanoi, että mummo (siis äitini) on inhottava, koska hän on lihava ja tyhmä. Lapsen mielestä mummonsa on tyhmä, koska ei ymmärrä nuorten käyttämiä sanoja eikä osaa käyttää älypuhelinta. Mummo kyllä käyttää vanhan tyyppistä kännykkää. Siskoni lapset eivät kyllä ole yhteydessä isänsä äitinkään. Molemmat heidän isoisät ovat jo kuolleet. Olen ihmetellyt, eivätkö lapset ole kiinnostuneita isovanhemmistaan.

Hei nimimerkki Raakaa peliä, kuulostaapa ikävältä! Aikuisten pitäisi osata kertoa, ettei mummosta tai kestään muustakaan saa puhua noin rumasti, vaikka mummolla ei olisikaan älypuhelinta tai muita moderneja taitoja. Mistä ikinä tuo malli on tullutkaan, toivottavasti joku muu antaa parempaa mallia.

AlinanTarina

"On myös tilanteita, joissa isovanhempi on laiminlyönyt omia lapsiaan, jolloin kiintymyssuhdetta ei ole heihinkään. Tällöin on vaikeaa yrittää ylläpitää yhteyttä myöskään lapsenlapsiin. Eivätkä kaikki isovanhemmat ole edes luotettavia." (Nim. Edith)

Huoh... Juurikin näin. Narsistin lapselka tai vävyllä tai miniällä ei ole helppia. Ole siinä ditten kiltti lapsi ja koeta ylläpitää "normaalia" suhdetta yksipuolesesti. Ei onnistu.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat