Lukijan kirje: Haluaisin kyläillä ystävien kotona

Ennen sain kutsuja ystävieni luokse vierailulle, mutta nyt monet ehdottavat tapaamispaikaksi kahvilaa.Lue koko juttu

Kommentit (8)

Eikotejahävetäniissähalutaanra...

Ehkei syy ole koti, vaan juuri tuo rentous ja aika. Kahvilassa tapaaminen on lyhyt ja pinnallinen. Väkinäisenkin tapaamisen kestää kahvilassa.

Jotkut vieraat luulevat, että heidän seuraansa jaksetaan tunnista toiseen ja he todella istuvat sohvalla rennosti tunti tolkulla, vaikka käytöstavat jo edellyttäisivät ajallaan poistumista.

Ei koteja häpeillä. Niissä halutaan olla rauhassa.

Kahvilasta pääsee nopeasti omaan rauhaansa. Kotoaan ei pääse mihinkään, jos vieras norkoilee, eikä ymmärrä lähteä.

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Eikotejahävetäniissähalutaanrauhaa kirjoitti:
Ehkei syy ole koti, vaan juuri tuo rentous ja aika. Kahvilassa tapaaminen on lyhyt ja pinnallinen. Väkinäisenkin tapaamisen kestää kahvilassa.

Jotkut vieraat luulevat, että heidän seuraansa jaksetaan tunnista toiseen ja he todella istuvat sohvalla rennosti tunti tolkulla, vaikka käytöstavat jo edellyttäisivät ajallaan poistumista.

Ei koteja häpeillä. Niissä halutaan olla rauhassa.

Kahvilasta pääsee nopeasti omaan rauhaansa. Kotoaan ei pääse mihinkään, jos vieras norkoilee, eikä ymmärrä lähteä.

Mielenkiintoinen huomio, nimimerkki Eikotejahävetä jne.! Ihan varmasti on noinkin, että kotona halutaan levätä. Mitä mieltä olette muut, onko tavallista se, että vieraat eivät niin sanotusti ymmärrä lähteä ajoissa kotiin?

Väsynyt

Riippuu ihan hirveästi ihmisistä ymmärretäänkö kylästä poistua ajallaan vai ei. Ainakin poistumista voisi harkita siinä vaiheessa, kun jutunaiheita ei enää tahdo löytyä. Noin kahden tunnin jälkeen kyläilyn tunnelma alkaa usein muuttua väsyneeksi. Kokemusta on kyllä sellaisistakin vieraista, jotka eivät ole lähteneet kovin nopeasti matkoihinsa, vaikka itse olen ilmoittanut meneväni väsymyksen takia nukkumaan.

Väsynyt

Itsekin usein tapaisin mielelläni toisen kotona, koska kahvilan hälinä ja tietynlainen kiireen tuntu usein häiritsee toisen seuraan keskittymistä. Toki kaikilla ei välttämättä ole kotona kovin siistiä tai rauhallista, mutta jos ei itse jaksa kestitä vieraita, niin voisihan toisen kotiin tullessaan tuoda mukanaan vaikka valmispullaa yms. Tällöin kestitsemisen vaiva jakaantuu molemmille. On vähän harmillista käyttää itse aikaa, vaivaa ja rahaa tarjottavien hankkimiseen ja toisen "vuorolla" päätyä kantamaan omat rahansa kahvilaan (erityisesti jos sitä on.muutenkin vähän, kahviloissa käyminen on kallista).

63v, 9 lapsen isoäiti

Etelä-eurooppalainen tapa on kokoontua ravintolaan sukulaisten tai ystävien kesken on oikein hyvä meillekin. Minulle ainakin olisi kauhistus jos ovikello soisi ja oven takana olisi joku sellainen jota ei haluaisi kotiinsa. Lapseni ja lastenlapset ovat toivottuja kyläilijöitä, eivät muut.

Vierailija

Kyllä on aikoihin eletty. Enne minun nuoruudessani ovet olivat aina auki vieraille. tarjottiin sitä, mitä sattui kulloinkin olemaan. Vieraat tulivat yleensä kutsumatta. Se perinne on säilynyt meillä edelleen, eikä vieraista ole haittaa ollut, päinvastoin.

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Vierailija kirjoitti:
Kyllä on aikoihin eletty. Enne minun nuoruudessani ovet olivat aina auki vieraille. tarjottiin sitä, mitä sattui kulloinkin olemaan. Vieraat tulivat yleensä kutsumatta. Se perinne on säilynyt meillä edelleen, eikä vieraista ole haittaa ollut, päinvastoin.

Hei Vierailija, jossain päinhän kyllä tämä vanha perinne vielä elää, että kylään voidaan pistäytyä ihan kutsumattakin. Mutta niin ne tavat vain tuppaavat muuttumaan, ja mitä enemmän ihmisillä on menoja ja ollaan liikkeellä, ei sieltä kotoa ehkä edes löydy ketään ilman sopimista. Sitten tulee tietysti jotain vieraille ostettua tarjottavaakin. Kiva, että teillä toimii edelleen hyvin tuo vanha tapa!

Tsirp

Siihen ongelmaan, etteivät vieraat ymmärrä lähteä, on helppo ratkaisu, suorapuheisessa Hollannissa opittu.
Kun tuntuu että aika on täynnä, sanotaan vieralle sydämellisesti ja ystävällisesti hymyillen: "Oli mukavaa jutella ja nyt minä heitänkin sinut ulos, koska minun on aika levätä ja valmistautua huomiseen". Olennaista on ystävällinen suoruus siitä, miksi toisen on aika lähteä. Vain tolvana vastustelee ymmärtäessään miksi toinem haluaa päättää vierailun. Myös "En oikein jaksa enää keskustella tänään" on kuultu. Pois turha kainostelu!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat