Alkoholismista ja syömishäiriöstä toipunut Nina, 39: ”Join itseni humalaan ja lähdin töihin”

”Yritän opettaa lapsille, että mikään tunne ei ole väärä tai paha. Suuttuakin saa”, Nina Jacobsson sanoo. Hän on entinen biokemisti, joka valmistuu pian sosionomiksi. Opintojen ohessa hän työskentelee vertais­ohjaajana päihdeklinikalla. Nina asuu Maalahdessa lastensa Olivian, 7, ja Viktorin, 2, kanssa. Perheeseen kuuluu myös miesystävä Stig.

Nina Jacobsson oli pätevä biokemisti, joka eli vuosia pelkällä viinalla ja pakastevihanneksilla. ”Pahin sairauteni oli kuitenkin täydellisyyden tavoittelu. Se on aiheuttanut elämässäni enemmän tuhoa kuin mikään muu.”Lue koko juttu

Kommentit (5)

Apua kaipaava

Kiitos tästä. Kyynel silmin kirjoittaa oman alkoholisminsa itselleen tunnustava, muilta salaava, 41-vuotias nainen, jolla elämän pitäisi olla kaikin puolin hyvin, mutta jonka alkoholiriippuvuus kehittyi vuodessa, vuosi sitten. Juon vain illalla ja neljä annosta ilta, mutta viimeisten 10kk aikana on vain kaksi iltaa että en ole tuota määrää juonut.

Vierailija

Sinulle "Apua kaipaava". Et ole yksin. Rohkeutta ja voimaa hakea apua sekä vertaistukea kun olet siihen valmis. Valoa ja kaunista kevättä sinulle!

Vierailija

Apua kaipaava kirjoitti:
Kiitos tästä. Kyynel silmin kirjoittaa oman alkoholisminsa itselleen tunnustava, muilta salaava, 41-vuotias nainen, jolla elämän pitäisi olla kaikin puolin hyvin, mutta jonka alkoholiriippuvuus kehittyi vuodessa, vuosi sitten. Juon vain illalla ja neljä annosta ilta, mutta viimeisten 10kk aikana on vain kaksi iltaa että en ole tuota määrää juonut.

Pystyt lopettamaan, kun vain teet päätöksen. Join itse joskus joka ilta 2-4 annosta. Lopetin, kun sain lapsen. Lopetin vielä uudelleen, kun aloin seurustella (olin yh). Koskaan en juonut päivällä, vain illalla.

Meni vuosia, ettei enää tehnyt mieli. Siis joka päivä teki mieli monta vuotta, odotin sitä hetkeä, että voisi juoda edes yhden oluen. Join silti harvoin.

Luin artikkelin syövän ja alkoholin yhteydestä ja vähensin entistä enemmän juomista. Nyt ei enää tee niin mielikään.

Kenestä tahansa voi tulla harjoituksella alkoholisti. Neljä annosta per ilta on terveysriski naiselle, koska se muuttaa hormonitoimintaa ja lisää esim rintasyövän riskiä. Kaikki eivät osaa kerralla muuttaa tapoja - jokainen annos jonka jätät väliin, on askel kohti terveempää elämää. Tsemppiä!

Jounialkoholisti

Omaan alkoholismini helvtiin verraten 4 annosta iltaisin kuulostaa pieneltä. En sitä vähättele ollenkaan ja tuo on varmasti rankkaa sinulle. On olemassa laadukasta hoitoa johon saa maksusitoomuksen ja aa-ryhmät. Itse kävin myllyhoidon marraskuu-tammikuu mut sen loputtua meni 3 viikkoa kunnes painajaiseksi palasin juomaan ja se olikin niin paha, että en oo koskaan ennen juonut noin. Sen jälkeenkin olen 2 kertaa juomaan alkanu. Se on syönyt henkisesti, että jopa aatellu ettei ajattele sitä nostaa vaan kädet pystyyn ja luovuttaa! Mut toipuminenkin on hyvin pitkälle luovuttamista. Itsehoito ja työkalut on tiedossa siihen nähden tää on hulluutta joka ei oo käyny pelkästään mulle!

Vierailija

En juonut, paitsi biletysmielessä ja silloin kyllä paljon. Mutta kaikki muu kirjoituksessa kolahtaa. Olla paras ja jos ei ole, ei ole mitään.

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat