Tiina Arlin

Tuntuu etteivät ihmiset todellakaan tiedä mistä ns työttömien aktiivimallissa on kyse. Moni ihmettelee mitä pahaa aktivoinnissa on ja miksi työttömät eivät aio osallistua niihin vaadittaviin toimiin.

Aio osallistua?! Kuinka pihalla monet ovatkaan?! Kaikki työttömät eivät tule saamaan haluistaan huolimatta työpaikkaa tai koulutuspaikkaa tai mitään muutakaan paikkaa joka estäisi päivärahan tippumisen.
Siitä on kyse.

Työtön ei saa eikä voi valita itse mitä tekee. Kukaan ei voi marssia jonnekin ja sanoa, että minä olen nyt töissä täällä, alkakaa maksaa palkkaa.

Joku muu päättää pääseekö työtön johonkin työhön, koulutukseen tai tms toimintaan vai ei.
Ja kun ei pääse vaikka haluaisi, työttömältä se raha viedään, ei siltä kielteisen-päätöksen tehneeltä.

Pienen päivärahan leikkaaminen ei lisää palkkatyöpaikkoja. Kulutus vaan laskee entisestään ja mm palvelualan työpaikat vähenee.

Työttömien rankaiseminen siitä ettei palkkatyöpaikkoja riitä kaikille on väärin eikä lisää niitä kipeästi kaivattuja palkkatyöpaikkoja.

Hallitukselta odottaisi työllistymistä helpottavia keinoja; työajan lyhentäminen (6t) = työn jakaminen, palkkatukipaikkojen lisääminen, vuorotteluvapaa järjestelmän keventäminen, perustulo jne.

Kommentit (3)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat