Ei roskikseen vaan uudeksi ruuaksi – 15 vinkkiä, mihin jämänokareita voi käyttää

Pehmenneet juurekset voi huoletta käyttää ruuaksi.

TÄTÄ MIETIN. Jämäruuan uudelleenkäyttö on hieno ajatus, mutta aivan helppoa se ei ole. Lue koko juttu

Kommentit (3)

Vierailija

Hyviä vinkkejä! Useimmiten kuitenkin ongelmaksi muodostuu ajanpuute - lapsen puurojämät ovat kattilanpohjalla(/lautasella) aamulla kun on jo kiire päiväkotiin ja töihin, ja päivällisen jälkeen lapset pitää laittaa iltatoimille ja nukkumaan ja sitten onkin jo liian poikki kokkaamaan. Tai toisena ongelmana on, että ne ylikypsät tomaatit ja leivänkannikat ovat jo päässeet seuraavalle lahoamisen tasolle kun ne kaapissa havaitsee :-(

Emäntä pikkukylästä

Hei,
Itse olen sekä nuuka että innokas kierrättäjä niin olen etsinyt reseptejä jotka sisältävät paljon perus raaka-aineita kun tekee mieli jotain hyvää. Useinkaan leivontaan ei ole kaapissa odottamassa kananmunia niin olen makeata tarvittaessa turvautunut helppoon vuokajälkiruokaan nimeltä marjahyve jossa käytän neljänviljan hiutaleita, fariinisokeria ja pakkasesta marjoja. Rasvana margariini. Koska vuoan voi vuorata vaikka leivinpaperilla niin ei takuulla jää kiinni seos eikä tarvitse kuurata puhtaaksi vuokaa kun kaikki on syöty. Monessa hyve-ohjeessa tosin laitetaan marenkia päälle. Sitä en tehnyt ja käytin annoksen päällä mielellään maustamatonta jogurttia maun mukaan. En ole enää ostanut turhan isoa tölkkiä jogurttia vaan pieniä pikareita tarpeen mukaan niin ei ole vanhenemassa kokonainen tölkki vaan yksi pikari kerrallaan.
Lihaa ostaessa monesti olen laittanut lihan pakkaseen ja kas voi ostaa kerralla ison erän niin varmasti on kiireisinä päivinä jotain syötävää. Jauhelihakin vähän aikaa ollessaan ensin jääkaapissa pakkasesta otettaessa ja sitten kuumalla pannulla vähän molemmilta puoleltaan paistaessa niin tulee hyvää kun aina ”kuorii” paistinlastalla irtoavaa kerrosta molemmilta puolilta aina kääntäen raa-anpuolen kohti pannunpintaa. Pian voikin jo sekoitella lihaa niin kuin tuoreenakin. Helppoa ja maukasta.

Kokkikolmonen

Kiinnostava aihe, kiitos!

Minä vältän biojätettä niin, että pyrin laittamaan ruokaa niin, että koko määrä mahdollisesti ylijäävää raaka-ainetta tulee käytetyksi pois. Jos esimerkiksi jotain pääraaka-ainetta, kuten moussakasta munakoisoa, jäisi yli, jaan ainekset kahteen vuokaan, ja syömme toisen vuoallisen seuraavana iltana. Tai jos ohjeessa lukee desi ruokakermaa, laitan yhden purkin, ja haudutan vähän pidempään. Samaten perunoita ei ole ylipäätään tarpeen kuoria. Muusi, lohkot, kuoriperunat, kaikki yhtä hyviä kuoret mukana. Mainitsemasi ylijääneen kananmunan olisin sutinut kokonaan niihin pulliin vähän ronskimmalla otteella.

Minulla päätyy biojätteeseen banaanin ja appelsiinien kuoria ja kahvipusseja. Ja yrttien multaruukkuja. Niitä en osaa hyödyntää.

Asiaan tulee tietysti vähän eri näkökulma, jos rahaa on vähän, ja on tarvetta elää ruokaan käytetyllä rahalla mahdollisimman pitkään. Siinä tilanteessa tekisin pannulla sekoituksen joko kaikesta mahdollisesta, mikä suinkin maun puolesta sopii yhteen tai rääppiäisten taikka buffetin ideaa hyödyntäen, laittaisin ylijääneet jääkaappiin pikku kulhoihin, ja seuraavalla aterialla kattaisin kerralla pöytään kaiken jääkaapista löytyvän.

Viimeisenä paras ideani: Voileipäbaari. Leipien (kylmät tai lämpimät) päälle voi taiteilla jämäruoasta uskomattoman määrän eri päällysteitä, eikä yhtä leipää tarvita välttämättä kuin yksi kappale. Maistuvat illalla teen kanssa, mutta miksei myös iilanistujaisten vieraille. Riippuu, mitä jämää löytyy. Jos leipien ulkonäkö mietityttää, juustoraaste tasoittaa leipiin yhtenäisen ilmeen. Olen myös huomannut, että illan viimeisille vieraille maistuvat aika erikoisetkin yhdistelmät.😊

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat