Lukijan kirje: Ulkomaan kokemukset eivät kiinnosta

Suomi on avartunut sitten lapsuuteni, mutta huomaan yhä, että suomalaisia ei kiinnosta toisten kokemukset elämästä, opiskelusta tai työskentelystä ulkomailla.Lue koko juttu

Kommentit (6)

Matkusteleva nainen

Itse olen kyllä kiinnostunut toisten kokemuksista ulkomailla niin turistina kuin siellä pitempään asuneenakin. Ehkä osaa ei kiinnosta kun ei ole itse käynyt ulkomailla tai kokemusten kertominen koetaan kehuskeluna.

Tietenkin myös tapa miten kertoo kokemuksistaan vaikuttaa asiaan. Jos asenne on se, että ulkomailla kaikki on paremmin ja Suomessa kaikki mättää, ei sellaista jaksa kauaa kuunnella.

Suomalaisilla on opittavaa muista kulttuureista, mutta kyllä suomalaisillakin on positiivista annettavaa muille kulttuureille.

Kysymällä teet ihmisen iloiseksi

Ihmisiä ylipäätään kiinnostaa muiden asiat ja kuulumiset aika vähän. Me myself and I on suurin rakkaus ja mielenkiinnon kohde.

Amerikkalaiset ystäväni sanovat usein, että suomalaisten kanssa on vaikea keskustella, vaikka he englantia osaavatkin. Kun kysyy kuulumisia, suomalainen vastaa perusteellisesti, mutta ei koskaan kysy vastavuoroisesti, että entä mitä sinulle.

Itse olen kokenut, että parasta keskustelua on kysyä aina keskustelukumppanilta hänen kuulumisiaan ja ajtuksiaan. Silloin teet hänet iloiseksi.

Vierailija

Samoja kokemuksia - kannattaa hakeutua muiden saman "kohtalon" kokeneiden seuraan - ulkomailla asuneiden/asuvien - kokemuksien jakaminen kiinnostaa silloin kaikkia.

Vierailija

Vähän samankaltainen kokemus on myös minulla - kylläkin vain työn perässä pois muuttaneena ja palanneena. Osa ei selvästikään osaa suhtautua uteliaan kiinnostuneesti, kun kokemuksissa ei ole itselle tuttuja kiintopisteitä (ihmisiä, asioita, tapoja) vaan usein tarinat ovat erilaisuuksista. Ja toisaalta oma arki ja oma arjen kokemus on monessa kohtaa vähän tylsää. En minäkään jaksa kuunnella Reinon tai Ainon arkielämän kommelluksia tai turistimuistoja loputtoman kauaa. Niihin puutuu tai ei ole kosketuspintaa samalla tavalla. Kokemuksia on parhaiten voinut jakaa saman kokeneiden ihmisten kanssa. Minulla se on ekspatriaatit, sinulla ehkä 3.kulttuurin lapset (toisessa kulttuurissa kasvaneet ja vanhempien pohjakulttuuria mukana kantavat lapset).

Hr

Muilla taitaa vain olla yhtä suuri tarve ja kiinnostus puhua omista suomalaisista asioistaan kuin sinulla omista ulkomailla koetuista asioistasi, tulee mieleeni. Muistathan itse osoittaa kiinnostusta?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat