Osaisitko pelastaa itsesi tukehtumiselta? Muista ainakin tärkein: tarvitset apua minuutissa

Jos ruokapala juuttuu kurkkuusi ja hapensaanti katkeaa, sinulla on hyvin vähän aikaa pelastaa itsesi.

Tiedät toivottavasti, miten ensiapua annetaan toiselle ihmiselle. Mutta oletko koskaan ajatellut, miten toimia, jos joutuisitkin pelastamaan itsesi?Lue koko juttu

Kommentit (4)

Vierailija

TIesitkö että silloin kun vierasesine on peittänyt kurkunkannen ei voi yhtään YSKIÄ. Yskiessähän ilma kulkee. Ei voi myöskään puhua eikä äännellä mitenkään. Jälkeenpäin olen ajatellut että oisko sormet kurkkuun tunkemalla saanut oksennuksen avulla salaatinlehden irti. Ratkaisuni oli: Juoksin työkaverin eteen, tarjoilin selkääni ja viitoin siihen lyömistä. Kiitos hänelle, hengitän ja voin hyvin .

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Vierailija kirjoitti:
TIesitkö että silloin kun vierasesine on peittänyt kurkunkannen ei voi yhtään YSKIÄ. Yskiessähän ilma kulkee. Ei voi myöskään puhua eikä äännellä mitenkään. Jälkeenpäin olen ajatellut että oisko sormet kurkkuun tunkemalla saanut oksennuksen avulla salaatinlehden irti. Ratkaisuni oli: Juoksin työkaverin eteen, tarjoilin selkääni ja viitoin siihen lyömistä. Kiitos hänelle, hengitän ja voin hyvin .

Hei Vierailija, toden totta, verbi "yskiä" on varmastikin tässä yhteydessä väärä. Voisi ehkä käyttää sanaa kakoa, eikä sekään ole ihan helppoa, jos ilma ei kulje yhtään. Kaiken kaikkiaan tärkeintä on siis etsiä mahdollisimman nopeasti apua toiselta ihmiseltä. Ihanaa, että sinulle kävi hyvin ja sait neuvottua, millaista apua tarvitset!

Pelottava tilanne

Minulla on kerran juuttunut hedelmän pala ja tosiaan, silloin en pystynyt yskimään. Olin yksin kotona. Koitin hakata rintakehää ja selkää itseltä. Nieleskellä. Tunkea sormia kurkkuun. Sitten yhtäkkiä pala vähän pyörähti. Sain vedettyä henkeä ja yskiminen onnistui jälleen. Aikani yskin ja hakkasin rintaa niin pala tuli pois. Muistan, että ehdin jo ajatella, että oliko tämä tässä tämä elämä. Jälkeenpäin olin ihan shokissa. Kädet tärisi jne.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat