Katja, 30: ”Olen yksinäinen, vaikka minulla on perhe – koira on ainoa ystäväni”

"Minni tuo elämääni lämpöä. Se käpertyy peiton alle yöllä ja lähtee kanssani metsään", kertoo Katja.

Katja Laihonen toivoo, että hänellä olisi edes yksi ystävä, jolle voisi soittaa mistä tahansa. ”Onneksi on Minni. Minni ei arvostele eikä tuomitse”, Katja sanoo rakkaasta koirastaan.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (23)

Yksinäinen minä

Minulla on hyvin samankaltainen tilanne. On vain työkavereita. On mies ja (aikuinen) lapsi, rakkaita kumpikin, mutta ei ystäviä. Minulla ei ole ystävää, kenelle voisin soittaa, että "hei, lähdetkö kahville?". Olen ajan mittaan karistanut sellaiset ihmiset pois, joita pidin ystävinäni, mutta joista pidemmän päälle paljastui sellainen puoli, että he haluavat vain hyötyä minusta. Mitä minä sellaisilla "ystävillä" teen? En mitään. Minulla ei ole edes lemmikkejä allergian takia.

Olisi joskus ihanaa, jos olisi joku, jonka kanssa voisi jakaa asioita. Mies on olemassa, mutta hän ei ole sellainen tyttökaveri, jota kaipaan. Ystävän puute tuli erittäin selväksi viime syksynä, kun tajusin, että mulla ei oikeasti ole ketään (tapahtui isoja asioita, eikä ollut ketään, kenelle kertoa). Kun työkaverin puhelin soi ja hänen ystävänsä pyysi lounaalle, tajusin, että itse en keksi, kenelle voisin edes soittaa.

Tsemppiä, et ole yksin.

Sama juttu täällä

Onko niitä koskaan ollutkaan? Itselläni ainakin tilanne että olen koulukiusattu ja sitä kautta ei lapsuuden ystäviä ole ja jotain yrityksiä on ollut mutta olen kokenut että se olen aina minä kuka soittaa, kyläilee pyytää kahville... Ja menneisyys tekee varoviseksi keneen luottaa.

HELLU 57

Voi/niin tuttu tunne aiemmalta ajalta!!Koira minutkin pelasti😘😘😘Täällä olis yksi ystävä/vaikka olenkin jo vanhempi kuin sinä🤗🤗Missäpäin hän asustelee!!

Vierailija

Missä Katja asustelee? Olen myös melko samankaltaisen tilanteen kanssa (paitsi ei vielä lasta), 29-vuotias nainen. Olisi mukava vaihtaa ajatuksia, et ole yksin.

Sähköpostiosoitteeni on betula ät hotmail piste com

Eläinten ystävä

Tutulta kuulostaa. Monesti ajatellut,olisipa joku,jolle kertoa,kun tapahtuu jotain.
Onneksi on lapset,joita kukaan ei halunnut nähdä ja eläimet.
Olen vanhempi,mutta en pidä sitä pahana.

Yksin elävä

Seurakunta on yksi paikka, mistä voi löytää ystäviä.
Minusta on yksinäistä nyt, kun monilla on puoliso ja lapset ja vielä lapsenlapset.
Olen yksin elävä kohta 65-vuotias.
Ystäviä on löytynyt yksinäisenä, mutta tämä on ihan tietynlaista ulkopuolisuutta. Perheet tekee monenlaisia asioita, joihin yksinäisellä ei vaan ole varaa. Joskus se tekee tosi surulliseeksi, koska minusta lainsäädännällä voisi oikeast yksinäisten elämään vaikuttaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Missä Katja asustelee? Olen myös melko samankaltaisen tilanteen kanssa (paitsi ei vielä lasta), 29-vuotias nainen. Olisi mukava vaihtaa ajatuksia, et ole yksin.

Sähköpostiosoitteeni on betula ät hotmail piste com

Korjaan, betula ät hotmail piste fi

Eläinten ystävä

Seurakunnasta ei löydy ystävää. Kävin lasten kanssa perhekerhoissa. Ei sieltä ystävää saanut. Ohjaajat tulivat juttelee. Muilla äideillä oli omat sisäpiirit,joihin ei viitsinyt tunkea.

Vierailija

Ymmärrän kyllä Katjaa, sillä olen ollut itsekin samanlaisessa tilanteessa . ☹️ Mieskään ei yhtään ymmärtänyt, ilmoitti vaan, että minulla on synnytyksen jälkeistä masennusta . Passitti vaan lääkäriin hakemaan pilleriä. No enpä hakenut niitäkään pilleriä. Ystävää ja olkapäätä olisin kaivannut, enkä pilleriä .

Lento Pro

Omat ihmiseni ovat löytyneet harrastustoiminnan ja koulutuksen kautta - livenä tai sosiaalisen median kautta. Ystävistäni iso osa on miehiä.

Itse kärsin yksinäisyydestä, jonka koen olevan seurausta siitä, ettei ole sitä tärkeintä omaa ihmistä ja arjessa läsnä olevaa ystävää, eli puolisoa, eikä lapsia joita olisin toivonut saavani. Sosiaalisesti merkityksellistä ja tyydyttävää arkea on vaikea rakentaa perheettömänä perhekeskeisessä yhteiskunnassa, varsinkin paljon läheisyyttä tarvitsevana ihmisenä. Yhtä lailla ja minusta samoista syistä on vaikea myös solmia ei perheeseen liittyviä suhteita perheellisenä, eli samassa veneessä ollaan, monella lailla. Tärkeää on, että ettemme syystä tai toisesta tunne syyllisyyttä tunteistamme ja tarpeistamme ja koetamme kaikesta huolimatta tehdä itselle mieluisia asioita ja elää.

Vierailija

Harrastusten kautta voi löytää samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa voi alkaa synkata harrastuksen ulkopuolellakin. 

Vapaaehtoistyö voisi myös olla avain pois yksinäisyydestä. Ainakin SPR järjestää ystävätoimintaa, johon voit ilmoittaa kaipaavasi ystävää tai ilmoittautua itse koulutukseen vapaaehtoiseksi ystäväksi. Itse olen aikanaan tehnyt tällaista vapaaehtoistyötä ja se oli antoisaa itsellekin. 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat