14-vuotiaan tytön äiti: ”Pyysin itse lapseni huostaanottoa, jotta muu perhe selviäisi”

”Olen varma, että kaiken pahan olon alla Ella rakastaa minua. Pystyn sanomaan itselleni, että olen tehnyt lapseni eteen kaiken minkä olen osannut.”

Vuosi sitten Ellan äiti toivoi, että 14-vuotias tytär huostaanotetaan. ”Mitä olemme tehneet väärin? Se ajatus on pyörinyt mielessä viime vuodet. Enemmän kuin mitään toivon, että jonain päivänä saisimme lapsemme takaisin.”

Lue koko juttu

14-vuotiaan tytön äiti: ”Pyysin itse lapseni huostaanottoa, jotta muu perhe selviäisi”

Kommentit (4)

Vierailija

Mistä vaikea murrosikä johtuu? Saman perheen sisaruksillakin voi olla täysin erilainen murrosikä. Osa lapsista kokeilee kodin rajoja ja vanhempien asettamia sääntöjä huomattavasti enemmän kuin toiset. Lapsen ja nuoren kaveripiiri vaikuttaa, koska nuori haluaa olla lojaali kavereilleen. Vaikka vanhemmat tekisivät parhaansa, väärä kaveripiiri voi viedä nuoren elämän täysin hakoteille.

Vanhempien kannattaa hakea apua ajoissa, jos nuoren käytös huolestuttaa, kotona on paljon riitoja, nuori ei noudata kodin sääntöjä ja kotiintuloaikoja, nuori karkailee kotoa, käyttää päihteitä, näpistelee kaupoista tai pinnaa koulusta. Apua saa matalalla kynnyksellä - puhelinsoitolla - kunnan ja seurakunnan nuorisotyönohjaajalta, kouluterveydenhoitajalta, koulukuraattorilta tai koulupsykologilta. Vanhempien on huolehdittava myös omasta jaksamisestaan murrosikäisen kanssa.

• ylös 12
  • alas 5
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Et halua näyttää heikkoutta etkä itke vähästä? Onko se kruunu pääsi päällä? Näytätpä terveen esimerkin lapsillesi tunteista.

• ylös 7
  • alas 10

Tämä juttu oli toki vain äidin näkökulmasta, mutta tulee mieleen, että mitä lapselle on tapahtunut? Murrosiässä ja varhaismurrosiässä tapahtuu niin paljon.. Miten lapsi oppii tulemaan toimeen tunteidensa ja mahdollisesti vaikeiden asioiden kanssa? Miten häntä on opetettu omia tunteita tunnistamaan ja purkamaan? Nämä jää tässä jutussa askarruttamaan..

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat