Lukijan kirje: Masennusta ei pidä vähätellä

Haetaan apua, ympäröidään itsemme ymmärtävillä ihmisillä, levätään. Tunnelin päässä on valo.Lue koko juttu

Kommentit (3)

Elämää?

Masennukseni puhkesi jo 15v sitten.
Lääkäri totesi heti alkuun,että tauti on kulkenut mukanani(piilossa)vauvasta lähtien,pahentuen koko ajan.Alkuun peitin sen hyvän käytöksen,huumorin,huolehtivaisuuden,rohkeuden ja osaamisen alle.Sairastuin ns vahvuuteen.
Masennus purkautui bipolaarisena ja vei voimat.Kukaan ei ottanut todesta väsymystäni,hymyttömyyttäni,unettomuuttani jne.Ei tietenkään,koska he tunsivat minut positiivisena,vahvana naisena.
En ole vieläkään tunteille lupaa.En itke,en naura,en maalaa...en jaksa.Siivoan,järjestän,tuijotan tv:ta.Fysiikka alkaa myös "huomautella".
Bp:sta on vahvasti päällä masennus.
Onneksi minulla todella hyvä ja kiinteä hoitotiimi.
Vähättely on oikeastaan päivittäistä!"Otahan itseäsi niskasta kiinni""Liikuntaa!Ulos liikkumaan!""Tee itsellesi ruokaa!""Et voi olla masentunut,kun hymyilet ja juttelet!"...Miten noihin vastaan loukkaamatta."Kiitos neuvosta!"
Vähättely on lannistavaa,syyttävää.
Ainoa ystäväni sanoi vuosia sitten"En osaa ymmärtää,en tiedä miltä sinusta tuntuu.Mutta kuuntelen ja autan aina kun haluat.Minä haluan,että uskallat minun kanssani olla juuri sellainen kuin sillä hetkellä tuntuu!"Hän on pysynyt vierelläni(vaikka asuu kaukana)jo vuosia.
Mielestäni tärkeintä on olla läsnä masennusta sairastavalle.

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Hei nimimerkki Elämää, kiitos kun kirjoitit ja jaoit tarinasi! Onneksi sinulla on kertomasi mukaan hyvä hoitotiimi ja ainakin joku, joka ei vähättele eikä poistu viereltäsi. Uskon, että vähättelyyn on vaikea vastata kohteliaasti ja viisaasti - voimia ja ymmärrystä sinulle, ja paljon paljon valoisia päiviä vielä tulevaisuuteesi! <3

Vierailija

Kamalinta on kun joutuu koko elämänsä olemaan tekemisissä sukulaisten kanssa, joista ei ole apua ja jotka vain loukkaavat vuodesta toiseen. On olemassa paljon ihania ihmisiä, jotka suhtautuvat masennuspotilaaseen asiallisesti, mutta paha mieli tulee sukulaisten kanssa tekemisissä ollessa. On vaikea parantua, kun ihmiset tahallaan loukkaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat