Lukijan kirje: ”Olen väsynyt lukemaan ilkeilyjä ja inhottavuuksia päivästä toiseen”

klo 14:16 | 23.4.2018
Olen väsynyt lukemaan ilkeilyjä ja inhottavuuksia. Siksi puhelimessani ei ole enää Facebook-sovellusta.Lue koko juttu
Olen väsynyt lukemaan ilkeilyjä ja inhottavuuksia. Siksi puhelimessani ei ole enää Facebook-sovellusta.Lue koko juttu
Ladataan...
Lopetin Facebookin käytön pari vuotta sitten samasta syystä. Ilkeily toi pahaa mieltä. Olemalla tavoitettavissa puhelimella, tekstiviestillä, sähköpostilla ja WhatsAppilla erotan lisäksi toisistaan ne, jotka ovat oikeasti kiinnostuneet kuulumisistani ja ne, jotka lukevat päivityksiäni vain uteliaisuuden vuoksi.
Samat sanat. Olen ylipäätään väsynyt siihen, että "keskustelu" - netissä tai muualla - on ivaamista, yritystä saada toinen nolattua/häpäistyä/vaikenemaan/häviölle, että yhä useammin etsitään tilaisuutta päästä näpäyttämään ja huomauttelemaan, eikä motivaatiota, eikä ehkä edes taitoakaan laajempaan ajatteluun, eri näkökulmien huomioimiseen, muiden tukemiseen, kohteliaisuuteen tai ystävällisyyteen ole. En enää koe ärtymystä tai pudistele päätäni. Olen vain väsynyt. Ja suojelen itseäni pysymällä loitolla keskustelupalstoista. Mikä minut sitten tänne ajoi? Luin juttua hyvästä ystävästäni ja tämän kirjoituksen otsikko osui silmääni.