Naistentautien erikoislääkäri: ”Vaihdevuodet alkavat aiemmin kuin moni luulee” – tunnista ensimmäiset oireet

Kello käy. Yöpöydällä aamuyöllä valvoessa, ja se biologinen kello myös.

Kun ikä alkaa nelosella, mieleen tulee yhä useammin yksi v-sana: vaihdevuodet. Mistä voi tietää, että vaihdevuodet lähestyvät ja mitkä ovat ensimmäiset oireet? Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri kertoo.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (29)

Ruutu

Kyllä vaihareihin kuuluu niin paljon muuta että ihmiset ei voi uskoo. Sekoamisen pelkoa ja tärinää, hytinää, palelya,paniikkia, ahdustusta, joka voi olla koko aikasta. Facebookissa oma ryhmä nimellä; Menopaussi. Siellä kuulee koko kirjon.

Kannattaa kokeilläa

Jos on noin pahat oireet, kannattaa kokeilla hormonihoitoa. Minulla se on ainakin  auttanut, ei ole kuumia aaltoja, ei masennusta ym. Oikein pelottaa mitä tapahtuu kun joutuu hoidon lopettamaan. Eräs naisgynekologi sanoi käyttävänsä hoitoa vielä 70-kymppisenäkin. Itsekin olisin siihen valmis, jos ei mikään syöpä iske ennen sitä. Terveyttä ja ihanaa kesää kaikille!

Vierailija

Kuukautiset loppuivat kokonaan 45 vuotiaana. Nyt olen 53 -vuotias eikä mitään muita merkkejä vaihdevuosista ole ollut. Pitäisikö olla huolissaan?

dooris-72

Olen 46. Kuvittelin, että vaihdevuodet alkavat vasta n. 50-vuotiaana - yhdistin ne niin tiukasti kuukautisten loppumiseen. Oma kierto on vielä ihan säännöllinen ja normaali, mutta muita kuvattuja oireita on! Esimerkiksi juuri noita lihas- ja nivelkipuja. Ja tuntuu tosiaan kuin vyötärö olisi paksunemassa. Nuorempana jos yhtään lihoi, se tuntui menevän peppuun ja yläreisiin, mutta nyt vatsaan..

Vierailija

Olen 50. 43 vuotiaana alkoi, hikoilin öisin voimakkaasti, aina niska märkänä ja tyynyliina kostea. Potkin peittoa ja taas jossain vaiheessa tuli kylmä ja etsin peiton päälle. Nukuin tosi huonosti, katkonaisesti. Vuodot runsaat ja kivuliaat. Kunnes laitatin hormonikierukan. Yöhikoilut loppuivat, kuukautiskivut katosivat ja vuodot niukentuivat melkein olemattomiin. Nyt 6 vuotta kierukka ollut, vuotoja ei joka kuukausi edes tule, toivon että jäisivät jo pois tykkänään. Öisin toisinaan herään ja sen jälkeen vaikeaa saada unta. Mutta kaikenkaikkiaan aika hyvin pärjään jos vaihdevuosioireet näinkin kevyesti minun kohdallani menee. Vai onko odotettavissa vielä myöhemmin jotain kamalaa hikoilua ja mielialan muutoksia?

Vierailija

Kiitos tästä tekstistä! Kävin noin neljäkymppisenä gynekologin luona, jota olin pitänyt kivana, joten menin sinne uudestaan myöhemmin ja kyselin silloin vaihdevuosioireista johon hän vaan tokaisi jotain tyyliin "No, tulee kuumia aaltoja ja kuukautiset loppuvat". Jälkeenpäin on ollut aamuheräilyä, mutta kukaan lääkari ei ole maininnut, että se voisi johtua vaihdevuosista. Nyt olen lähempänä 50 ja kävin onneksi kivalla gynekologilla, joka kertoi asioista ja antoi myös esitten mukaan luettavaksi. Näinä aikoinahan joku voi olla sitä mieltä, että "googlaapas netistä", mutta kyllä ammattiinsa vakavasti suhtauhtuva gynekologi tulee minusta kertoa ja osata kertoa asiasta kysyttäessä.

HJJ77

Täytän 41v. parin kuukauden päästä. Kuukautiskiertoni on aina ollut enemmän tai vähemmän epäsäännöllistä ja PMS-oireet voimakkaita niin kauan kuin muistan. Tällä kertaa menkat alkoivat kuitenkin omituisesti eli normaalin vuolaan vuodon sijaan tulikin vain niukkaa vuotoa ja senkin jälkeen vain tiputtelua. Toivottavasti tämä on merkki vaihdevuosista, koska en malttaisi odottaa sitä aikaa, kun ei tarvitse enää kestää kuukautisia. Kestän mielelläni vaihdevuosivaivat, kunhan pääsen menkoista lopullisesti eroon niiden jälkeen. Ikääntyminen ei minua pelota. Enemmän ärsyynnyn siitä, että joudun vieläkin sietämään näitä lisääntymiseen liittyviä naistenvaivoja, vaikka en tahdo enää lisää lapsia. 

Ikiteini?

Mittarissa 56-vuotta, säännölliset kuukautiset, ei hikoilua/heräilyä ja aina yhtä v:mäinen luonne. Lääkärin mukaan hormonitasot niin korkealla, että lapsia voi tehdä vaikka omille kuusikymppisille.
Nauttikaa te, jotka jo tiedätte olevanne vaihdevuosissa.

Vierailija

Olen jo yli kuusikymmentä. En huomannut mitään tunnemyrskyjä.enkä kuumia aaltoja. Olen hieman tukeva ja gynekologi sanoi niiden tulevan kun laihdun. Hurjaa oli verensyöksy viimeisen kuutautisvuodon aikana. Tuli ja tuli. Mutta nyt jo yli 10 v ilman lotraamista

Vierailija

HJJ77 Minä myös kärsin aikani ihan hirveästi kuukautisista. Olin aina todella kipeä ja mieliala meni vuoristorataa kierron mukaan. 37-vuotiaana menkat tuntuivat olevan koko ajan, vaikka vuoto olikin niukkaa. 40 vuotta täytettyäni tulikin yllättäen puolen vuoden tauko, jonka jälkeen vihoviimeiset kuukautiset! En ensin tajunnut, mistä on kyse, koska olin vasta 40. Kun taas oli mennyt puoli vuotta ilman menkkoja, aloin hieman ihmetellä, mutta olin tyytyväinen, koska vihdoinkin olo oli hyvä ja tasainen. Ja niin on ollut siitä asti. Ei mitään ikäviä vaihdevuosivaivoja eikä ennen aikaista vanhenemista. Ekat rypytkin naamaan tulivat reilusti päälle viisikymppisenä. Minulle menopaussi toi siis vain positiivisia yllätyksiä. Toivon samaa sinulle!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat