15-vuotiaan tyttärensä omaishoitaja Erja: ”Joskus tekisi mieli näyttää yhteiskunnalle persettä”

Erja päätti jo vuosia sitten: "Minä hoidan Axun itse, koska äiti ymmärtää lastaan paremmin kuin kukaan muu."

Erja hoitaa kehitysvammaista Alexandraa vuoden jokaisena päivänä, rakkaudesta. Työ on yksinäistä, eikä siitä makseta kunnon korvausta. ”Jos meitä omaishoitajia ei olisi, kuka nämä kaikki ihmiset hoitaisi? Miksei kukaan arvosta tätä työtä?”Lue koko juttu

Kommentit (6)

Vierailija

Itsekkin kahden pienen lapsen äitinä, joista toisen, kehitysvammaisen lapsen omaishoitaja olen, mietin että hankaloituuko tuen saaminen lapsen kasvaessa..tämän kolmen vuoden ajan mitä minulla on erityislapsi ollut, olen ollut yllättynyt kuinka helposti ja hyvin olemme tukea ja apua saaneet, monelta taholta. En tiedä voiko paikkakuntakohtaiset erot olla suuriakin..Toki byrokratia ja lappujen täyttäminen, polijaksot, sairaalassa käynnit ym. ja normaalia haastavampi arki tekevät elämästä rankempaa kuin tavan perheissä..mutta itse saamme todella paljon tietoa esim. sairaalan sosiaalityöntekijältä joka myös auttaa hakemusten täytössä, sekä sopeutumisvalmennuskursseilta joita kela järjestää. Myös omaishoitajan vapaat on ollut meillä käytössä.
Erityislapsia toki erinlaisia ja toisilla haasteita enemmän kuin toisilla ja toki se kaikki kuormittaa eritavalla, kuten kyseisen jutun perheessä tilanne on varmasti äärimäisen rankka..Toivon jutun perheelle kovasti voimia tulevaan. Ja toivon myös että tämä perhe saisi tarvittavan avun ja tuen, ehkä omaishoitajan palkkioon korotusta, koska taatusti tilanne kuormittaa rahallisesti ja fyysisesti, mutta ennenkaikkea henkisesti.

Vierailija

Meidän kunnassa tukien & palveluiden saanti on helppoa sen jälkeen kun kuntoutussuunnitelma on tehty & ottaa kuntaan yhteyttä. Ilman kuntoutussuunnitelmaa ei tietenkään mitään saa, eikä kuulukaan. Tai ilman sen kuntaan toimittamista (kunta ei sitä suoraan saa). Kuntoutussuunnitelmassa tulisi olla suositukset näistä palveluista (oh tuki, kuljetuspalvelu, henkilökohtainen avustaja, vapaa-ajan avustaja, Kelan tuet, pysäköinti lupa ym.). Herää kyllä nyt kysymys että miksi ihmeessä näin ei ole ollut??
Voimia perheelle.

Vierailija

Omaishoidon tuen rahallinen korvaus voi olla myös suurempi, nuo ovat lain vaatimat minimit. Meidän kunnassa on lisäksi myös saattohoitoon tarkoitettu omaishoidon tuki, joka on noin tuhat euroa kuukaudessa. Omaishoidon tukeen liittyy rahallisen korvauksen lisäksi myös muita palveluita kuten omaishoidon vapaa 3vrk/kk ja tarvittaessa esim omaishoitajien terveystarkastukset.

Äiti

Vapaita vaan ei kannata pitää, koska hoito siltä ajalta on niin kallista, ettei 300:n palkkiosta sitä viitti maksella. Sanoivat, että sitä varten rahaa saan, että siitä maksan. Mielestäni kuitenkin tämä on korvaus hoidosta.

Vierailija

Eikö kunnassanne ole järjestetty om.hoitajille lakisääteisten vapaapäivien sijaishoito, esim jossain päiväkeskuksessa?
Meillä Valkeakoskella kuuluu myös kuljetus ("Sampo-bussi"/meno-paluu) ko päivinä päiväkeskukseen ja hinta on n.11€/pv! Vapaapäivän sijaishoitoihin päiväkeskuksessa voi käyttää myös palveluseteleitä (a'100€/pv, 3 seteliä /kk).
Päiväkeskuksen hoitoon sisältyy tuon kuljetuksen lisäksi aamiainen, lounas, päiväpala ja päivällinen, niin ei lisämaksua paljon jää (minulla n.5-6€/pv) kotona ruokittuun verrattuna!

Vierailija

Omaishoitajan pitäisi saada omaishoidettavalle tarvittaessa sijaishoitaja kotiin vapaapäivien ajaksi. Laitospaikat eivät yleensä ole hyviä ja hoidettavalle sopivia sijaishoitopaikkoja. Omaishoidettava voi olla huonossa kunnossa sijaishoidosta kotiutuessaan ja päivärytmi on täysin sekaisin. Moni omaishoitaja ei pidä lakisääteisiä vapaapäiviä, koska pätevää ja sopivaa sijaishoitajaa ei saa kotiin.

Omaishoitajat ja omaishoidettavat ovat eri-ikäisiä ja erilaisissa elämäntilanteissa. Kaikki omaishoitajat eivät ole eläkeläisiä. Kaikki omaishoidettavat eivät ole muistisairaita vanhuksia. Se, mikä sopii 70-80-vuotiaalle muistisairaalle, ei välttämättä sovi lapselle tai nuorelle. Omaishoitoon tarvitaan arvostusta, matalan kynnyksen apua, vertaistukea, retki- ja virkistyspäiviä ja leirejä. Omaishoitajat ovat usein uupuneita ja univelkaisia, koska yöuni jää liian vähäiseksi. Jatkuva univaje on vaarallista ja altistaa myös monille sairauksille.

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat