Lukijan kirje: Tuleeko myös lapsistani alkoholisteja?

Pelkään, että lapseni perivät suvussani esiintyvän alkoholismin. Miten voin katkaista viinan sukukirouksen?Lue koko juttu

Kommentit (6)

Tuurijuopon sisko

Oma esimerkki on varmaan yksi hyvä keino, eli että ei itse käytä alkoholia liikaa. Olen miettinyt samaa, sillä myös minun suvussani on aina noin yksi alkoholisti sukupolvessa, se oli ukkini veli, sitten se oli enoni ja sitten veljeni. Omien lasteni kohdalla olen miettinyt samaa, että kenen kohdalla se puhkeaa tai voisiko olla sukupolvi, jossa se ei pulpahtaisikaan esiin?

Tipasta tapa

Olen kertonut lapsilleni että suvussamme on vahva alttius alkoholismiin,että se kannattaa pitää aina mielessä. On suurempi riski jäädä koukkuun. Parhaiten sen välttää kun ei juo alkoholia,tai ei ainakaan yksin tissuttele murheeseen. Oma isäni kuoli alkoholin aiheuttamaan myrkytykseen. Oma alkonkäyttö on todella vähäistä,lähinnä juhlissa pari lasia viiniä muutaman kerran vuodessa.

Vierailija

Alkoholismi on toki perinnöllinen sairaus ja alttius sairastua alkoholismiin on tietenkin suurempi.Se ei kuitenkaan tarkoita että lapsista tulisi automaattisesti alkoholisteja vaan esim.ympäristötekijöillä on iso vaikutus.Se että asioista puhutaan lapsille suoraan ja salailematta on yleensä aina ennalta ehkäisevä tekijä.Salailullahan tehdään asiasta vain jännittävä ja kokeilemisen arvoinen juttu.

Heelva

Tutkitusti alkoholismi ei periydy. Alttius alkoholismiin tosin periytyy. Teet jo nyt hyvin pitämällä huolta, että lapset saavat vanhemmaltaan terveen mallin alkoholin käyttöön. Alttiudesta kannattaa myös puhua heidän kanssaan ja kertoa suvun alkoholismista (sopivassa iässä). Näin heillä on tietoa tehdä omat päätöksensä oman alkoholinkäyttönsä suhteen.

Vierailija

Suomalainen kännejä ihannoiva yhteiskunta ei ainakaan helpota asiaa. Kannattaa katsoa työ- ja elinmahdollisuuksia maista, joissa ei juopottelu ole niin coolia. Siis jos tosissasi haluat pelastaa lapsesi viinan kiroilta.

Absolut

Olen itse raitis alkoholisti. Perheessäni alkoholismi on yleistä. Kaksi poikaani ovat nähneet juomiseni ja kärsineet siitä lapsena. Heidän isänsä ei onneksi juonut. Molemmat pojat ovat kohtuukäyttäjiä. Olen puhunut heille paljon juomisen haitoista ja siitä, miten he ovat vaarassa, jos eivät tarkkaile juomistaan. Tyttäreni on syntynyt myöhemmin. hän ei ole nähnyt minua juovana, mutta hänen isänsä on päihdeongelmainen. Tytär ei juo juuri lainkaan ja hänelle olen puhunut rehellisesti asioista. Juominen ei siis välttämättä periydy. Mutta riippuvuus voi hypätä yhden sukupolven yli tai esiintyä muuna riippuvuutena. Tyttäreni esim. on ns.suorittaja ja hyvin pedantti.  Toinen pojistani on riippuvainen ruoasta.

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat