”Hiljaisuus on hyvä tila” ja 7 muuta asiaa, jotka ekstrovertit voivat oppia introverteilta

Introvertti tietää, että joskus parasta seuraa on oma seura (ja hyvä kirja).

Introvertti ei pelkää yksinoloa, ja hänen seurassaan on hyvä olla hiljaa. Listasimme introverttiyden parhaat puolet, joista ekstrovertitkin voivat ottaa oppia.Lue koko juttu

Kommentit (6)

Vierailija

Koskahan joku kirjoittaisi jotain positiivista ekstroverteista? Kyllä introvertti saa olla, mutta ekstroverttiä pidetään aina jonakin suuna päänä huutelijana ja koheltajana. Tämä ei ole oma kokemukseni. Suuri osa ekstroverteistä on mukavaa ja hauskaa porukkaa - sosiaalisesti taitavia ihmisiä, jotka osaavat olla muiden kanssa ja saavat toiset viihtymään.

En tiedä, onko näiden introverttihehkutusten taustalla joku inho vai mikä, kun aina annetaan ymmärtää, että parempi olisi olla hyvä kuuntelija, hiljainen ja ties mitä. Oikeassa elämässä tulen hyvin toimeen kaikkien kanssa, mutta tämä juttu sai kyllä taas ihmettelemään, miksi introvertti on niin paljon parempi ihminen kuin minä. Vastaavaa kehujuttua ulospäin suuntautuneista ihmisistä ei ole ikinä tullut vastaan. Miksiköhän?

kukasitten?

Mitäs kun tuntuu, että on sekä-että?  En tykkää vieraista paikoista joissa on paljon ihmisiä, pitkään kestävästä kovasta metelistä, rakastan hiljaisuutta.  Mutta toisaalta olen erittäin puhelias, sanon ensin ja ajattelen vasta sitten, ja kysyn toisilta, miksi olet hiljaa?

eijamk

Olen hyvin introvertti. Ahdistun sellaisista sosiaalisista tilanteista, jossa porukat pulisee isoon ääneen toistensa yli. Itse joudun pitkän aikaa miettimään, että mihinköhän väliin osaisin sanoa jotain fiksua ja siinä se sitten hulahtaakin, niin että tilanne on ohi ja jutut jatkaa menojaan. Enimmäkseen tarkkailen tilannetta ja jos jotain nasevaa keksin, niin hyvä niin. Käyn kyllä ihmisten luona, mutta tarpeen tullen kyllä osaan kohteliaasti livahtaa omiin oloihini ja kukaan ei välttämättä edes ole huomannut poistumistani. Mielestäni se ei ole minulta eikä keneltäkään muulta pois, vaikka olenkin introvertti. Osaan ihan varmasti annostella itselleni sopivaa sosiaalisuuden määrää ja siitä ei ole itselleni mitään vaivaa eikä mitään haitta muillekaan. Enemmän ahdistaisi, jos olisi ihan pakko miellyttää muita olemalla jotain muuta kuin mitä oikeasti olen. Onneksi saan olla sellaisessa työssä, missä voin olla paljon itsekseni eikä tarvitse olla koko ajan toisten kanssa kontakteissa.

Vierailija

kukka kirjoitti:
Ekstrovertti on parempi kuin introvertti esim. työntekijänä ja ystävänä. Ehdottomasti!

Oma kokemukseni on täysin päinvastainen: ekstrovertillä ystävällä on NIIN paljon NIIN hyviä ystäviä, että aika ei vaan riitä meitä kaikkia tapaamaan kun kaikkia pitäisi ehtiä tapaamaan! Niinpä näen ekstroverttiä ystävääni todella harvoin. Ja silloin kun näen, niin kyllä hän pääasiassa puhuu itsestään ja jälkikasvustaan, kuinka he sitä ja kuinka he tätä. Kiva ihminen kenen kanssa meillä on paljon yhteistä historiaa, matkustusta ym. mutta se taitaa olla taaksejäänyttä elämää. Introverttien kanssa molemmat pääsevät puhumaan asioistaan ja molempia myös kiinnostaa toisen kuulumiset aidosti.

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat