Lukijan kirje: Selviätkö, jos sähköt katkeavat?

Ne ihmiset ovat viisaita, jotka uskaltavat jättää kaupungin sähköstä riippuvaisen elämäntavan ja muuttavat maalle, jossa selviää myös sähköttä.Lue koko juttu

Kommentit (3)

Totta toinen puoli

Totta puhut Birgitta. Totta toisen puolen. Kaupunkikerrostalossa on mahdotonta elää, jos tulee massiivinen sähkökatkos ja kaukolämpö katkeaa.

Harva suomalainen kaupunkilainen osaisi ilman sähköä ja lähikaupan palveluita elää. Vain harvoilla on varastossa muonaa edes viikoksi, saati pidemmäksi aikaa.

Mutta uskon kyllä, että hätä keinot keksii, kun oikea tilanne tulee, jos on tullakseen.

Toinen puoli ihannoimassasi maalaiselämässä, jota 50-luvulta kuvaat, on karu ja kova.

Puut eivät tule liiteriin, jos ei joku niitä sinne tee ja tuo. Kellariin ei tule perunoita eikä mehua, jos ei joku kasvata perunoita ja kerää marjoja. Eikä kaivokylmiöön ole mitään laitettavaa ilman kovaa työtä.

Ilman sähköä, nykykoneita ja tekniikkaa maatalous on kovaa ruumiillista työtä. Siihen ei moni pysty, vaikka haluaisikin.

Minusta maallemuuttoa parempi ratkaisu olisivat viljely-yhteisöt kaupungissa. Ylimääräisen maan hyötykäyttöön ottaminen, kattoviljelmät ja hankintaosuuskunnat, jotka ostaisivat säännöllisesti ruokaa maalla asuvilta viljelijöiltä. Paljonhan sitä jo tehdään, mutta ei kaikki.

Tärkeintä olisi muuttaa asuinrakentamista niin, että kaupunkikerrostaloihin saataisiin kaukolämmön rinnalle puulämmitys ja takka-hella-leivinuuniyhdistelmät. Vaikka pahasti pelkään, ettei sellaista saada aikaan, ennen kuin olemme tosi kriisissä.

Varauksellinen

Elämä olisi vaikeaa ilman sähköä. Olen haaveillut ostavani veivattavan laturin, jota veivaamalla laite kehittää sähköä. Laitteessa on radio ja se lataa vaikka kännykkää tai kannettava. Hinta on vain 40 euroa, mutta juuri nyt hieman kallis minulle. Sillä toimisi kannettavani (varalla) ja saisin kännyköihini sähköä. Toisessa kännykässä minulla on nettiyhteys varalla.

Vastakysymys:

Miten pärjäisit, jos vesihanasta tuleva vesi muuttuisi ruskeaksi ja radiossa kerrottaisiin, kuinka ihmiset ovat sairastuneet juotuaan vettä?

Ei ole kauaakaan, kun Nokialla, Nousiaisissa ja mm. Porvoossa ihmiset sairastuivat juotuaan hanavettä.

Itselläni on jääkaapin ovessa n. 6 litraa vettä, josta keitän niin aamukahvit kuin puurotkin. Juon kyseisistä pulloista päivittäin ja täytän tietyn kaavan mukaan. Minulla on varalla paperilautasia ja veitsiä ja lusikoita, jos tavallisia ei voi tiskata.

Pyttyvettä saisin kesällä puolen kilometrin päässä olevasta merestä ja talvella hangesta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat