”Syön vain iloa tuottavia ruokia” – Kirsi maritti koko elämänsä ja laihtui 20 kiloa

Kirsi Airosen koti ja koko olemus ovat muuttuneet KonMari-oppien avulla. Samalla hän on saanut enemmän aikaa niille asioille, joita hän arvostaa.

Voiko joku todellakin toteuttaa KonMari-filosofiaa näin perinpohjaisesti! Porilainen Kirsi Aironen on reilun vuoden kuluessa ”marittanut” ensin tavaransa, sitten ruokavalionsa ja lopulta vieläpä ajankäyttönsä.Lue koko juttu

Kommentit (9)

Eero

Hieno juttu Kirsi! Olet tehnyt sen mistä monet vain puhuvat.

Ainoa mikä jäi mietityttämään on, miten iloa voi tuoda sellainen ruoka, jonka vuoksi joku toinen (yleensä eläin) on ilmiselvästi kärsinyt. Tuntuu että saadakseen lihasta, munista ja maitotuotteista iloa on suljettava silmänsä eli petettävä itseään. En usko sen voivan tuoda aitoa pulppuavaa vapautunutta iloa, sillä totuus on aina taustalla läsnä, vaikka ruoka on kuinka kauniisti esillä. Minulle täysin kasvipohjaiseen ruokavalioon siirtyminen oli sanoinkuvaamaton huojennus, kun tiedän mitä toimintaa (eläinten teollinen kasvatus) en enää rahoillani tue. Ymmärrän silti hyvin, että tämä on vain oma näkemykseni.

Joka tapauksessa kaikkea hyvää jatkossakin sinulle sopivaan ja arvojasi vastaavaan elämään!

Vierailija

Eero kirjoitti:

Ainoa mikä jäi mietityttämään on, miten iloa voi tuoda sellainen ruoka, jonka vuoksi joku toinen (yleensä eläin) on ilmiselvästi kärsinyt. Tuntuu että saadakseen lihasta, munista ja maitotuotteista iloa on suljettava silmänsä eli petettävä itseään. En usko sen voivan tuoda aitoa pulppuavaa vapautunutta iloa, sillä totuus on aina taustalla läsnä, vaikka ruoka on kuinka kauniisti esillä. Minulle täysin kasvipohjaiseen ruokavalioon siirtyminen oli sanoinkuvaamaton huojennus, kun tiedän mitä toimintaa (eläinten teollinen kasvatus) en enää rahoillani tue. Ymmärrän silti hyvin, että tämä on vain oma näkemykseni.

Joka tapauksessa kaikkea hyvää jatkossakin sinulle sopivaan ja arvojasi vastaavaan elämään!

Itse en ainakaan olisi onnellisempi jos jättäisin esim. lohen pois ruokavaliostani, se on sen verran suurta herkkua. Puhdas kasvisruokavalio ei sopisi minulle, se vain latistaisi elämänlaatua. Kasvisruokien löytäminen ja lisääminen ruokavalioon on kyllä varmasti hyvä juttu.

Vierailija

Vau, olet kaunis nainen <3 Mahtavaa, että olet saanut tehtyä noin isoja muutoksia elämässäsi ja oppinut löytämään iloa arkipäiväisistä asioista, ja päässyt ostos- ja syömisaddiktiosta. Kaikkea hyvää sinulle!

Liha on luonnollinen ruoka ihm...

Eero kirjoitti:

Miksi täysin kasvipohjainen ruokavalio? Jos epäilee eläinten teollista kasvatusta tuovan eläinten kärsimystä, voi ostaa lihaa suoraan tuottajalta mistä itse voi mennä katsomaan miten eläimet elävät (esim lampaat ja lihakarjaa voivat elää hyvin ”onnellisesti”), tai riistaa. Muinia ja maitoa samalla tavalla. Ja eivät nyt kaikki eläimet teollisessa tuotannossa kärsi, vaikka jotkut kyllä sitä tekevät.
En myöskään ymmärrä miksi tyrkytät oma näkemyksesi tämän artikkelin jälkeen. Hyvä kuitenkin että olet tyytyväinen omaan valintaasi.

Mercedes

Kirsi on kyllä uskomattoman sitkeä ja ahkera. Minulla homma on jäänyt puolitiehen.... Onneksi olkoon!
Samaa mieltä Eeron kanssa iloa tuottavasta ruoasta. Tuottajan kasvattamat eläimet eivät myöskään halua kuolla! Siat ja lehmät esimerkiksi ovat aivan yhtä älykkäitä tai älykkäämpiäkin kuin koirat. On vain kulttuurin sanelemaa että koiria ei pidetä tuotantoeläiminä. Lisäksi ainoa todellinen keino millä yksittäinen ihminen voi vaikuttaa ilmastomuutokseen on lopettaa eläintuotteiden kulutus.

Vähän realismia mukaan

Mutta muistathan sen, että jos ei ihmiset joisi maitoa, söisi kanamunaa tai lihaa - ei se ko. Eläin edes syntyisi. Ei kukaan kasvattaisi lehmiä, kanoja, possuja. Se on todella kovaa hommaa hoitaa eläimiä. Herätä joka aamu kuudelta (oli viikonloppu / helle / tai joulu) ruokkimaan ja hoitamaan eläimiä.
Kumpi on parempi - ettei elä ollenkaan? Vai elää onnellisen elämän lypsylehmänä? Koirat ja kissat on luotu ihan eritarkoitukseen.

Vierailija

Edelliseen kommenttiin viitaten kysyn ovatko lypsylehmät onnellisia? Tuskin ainakaan ne paikalleen sidotut, jotka eivät pääse ulos koskaan. Varmasti on parempi olla syntymättä kuin elää kärsien koko elämänsä.  Ilmaston muutos on jo nyt näkyvillä, joten jos haluamme elämän jatkuvan Telluksella, niin jotain on tehtävä. Rikkaat länsimaiset ihmiset eivät tarvitse sitä määrää lihaa, jonka he syövät vuosittain. Koko ihmiskunnan on pakko "marittaa" tai jälkipoville ei ole paikkaa missä asua. Hyvää loppukesää !

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat