Saako masentuneen puolison tai raskaan ystävän hylätä? Asiantuntija neuvoo, milloin kuormittavan suhteen voi katkaista

Ihmissuhteissa on kuunneltava itseään. Jos tapaamisista jää itselle raskas olo, asiaan kannattaa puuttua, asiantuntija Ritva Karila-Hietala sanoo.

Ihmisten konmarittaminen on noussut trendiksi: ihmissuhteista karsitaan pois itseä kuormittavat suhteet. Mutta milloin välien katkaiseminen on oikein? Suomen Mielenterveysseuran asiantuntija vastaa.Lue koko juttu

Kommentit (8)

Maria

On todella itsekästä katkaista välejä. Elämään kuuluu myös velvollisuuksia ja epämukavuutta, ei pidä koko ajan ajatella omaa napaansa. Miksi esimerkiksi ystävyyden pitää aina olla vastavuoroista? Tuskin ystävä pahuuttaan on hankala. Ajattele ensin muita, sitten vasta itseäsi!

Masentuneena jätetty

Ei itseänsä kovin rakastetuksi tuntenut kun puoliso häipyi sairauden kohdatessa. Kannattaa muistaa, että itsekin voi sairastua. Mitä ihminen toivoisi ollessaan heikoimmillaan, sitäkö, että kaikki kääntää selkänsä? Ihminen, joka jättää sairaan, on heikko ja itsekäs. Onneksi meillä on seurakunta ja rakastava Taivaan Isä, hän ei hylkää.

Vm-77

Kyllä ystävyys suhtern jossa vain itse antaa, auttaa ja ehdotat tapaamisia, soittelet saa katkaista jos vastapuoli ei ikinä soita viestittele tai auta. Tapaamisista jää aina ikävä maku ja siksi olen muutaman tuttavan kanssa lopettanut yhteyden pidon. Näin tein myös siskonperheeseen jossa siskoni aina osoitti lapsilleen miten osaamaton ja kelvoton täti olen. Vaikka tarjosin apua. Lapset saivat aina hyvät lahjat ja saivat tulla yökylään. Noudatin vanhempien sääntöjä lasten kanssa. Kun siskolleni lopulta sanoin loukkaantui ja kielsi yhteydenpidon. Lahjat toimitan jouluna ja syntymäpäivänä lapsille vanhempieni kautta

Vierailija

Entä jos ystävä puhuu vain omista asioistaan ja murheistaan päivästä toiseen. Olen kuunnellut, tukenut ja auttanut parhaani mukaan. Kunnes huomasin että voin itse huonosti ja säikähdin uupumustani. En vain jaksanut enää. Tässä vaiheessa otin etäisyyttä, välejä en ole kuitenkaan katkaissut. Ei kait minun tarvitse omaa elämääni uhrata toisen murheisiin.

Vierailija

Voit välittää lähimmäisestäsi vain sen verran kuin välität itsrstäsi? Kukaan ei voi olla tärkeämpi kuon sinä olet itsellesi muuten se on laiminlyönti itsräsi kohtaan? Sellaistako mallia haluamme tuleville antaa? ... Niinkuin itseäsi... sanoo iso kirja!

Vierailija

Onneksi ystävänsä saa itse valita, sukulaisiaan valitettavasti ei. Sukulaisista löytyvät yleensä myös ne pahimmat selkään puukottajat ja kusipäät. Ihmissuhteissa ei tarvitse sietää mm. jatkuvaa epärehellisyyttä, taloudellista hyväksikäyttöä, varojen kavallusta, runsasta päihteiden käyttöä, henkistä ja/tai fyysistä väkivaltaa, alistamista, valehtelua, kieroilua, ilkeyttä, kateutta ja negatiivisuutta.

Välit saa katkaista syystä. Epärehellisyyttä, hyväksikäyttöä, rikollisuutta ja väkivaltaa ei kenenkään pidä hyväksyä. Alkoholin käyttö on tavallinen syy välien katkaisemiseen. Juoppo käyttää läheisiään hyväksi. Juoppo hakee syyn juomiseensa aina muista ihmisistä ja olosuhteista - ei koskaan itsestään. Välit voivat katketa myös järjettömän rahankäytön takia. Holtittomalla rahankäytöllä on ajettu monta puolisoa, perhettä, sukulaista ja läheistä mm. kulutusluottojen ja pikavippien takia jopa ulosottoon.

Kusipäistä on tehty jopa tutkimus. Kuulostaako teksti tutulta?:

https://www.menaiset.fi/artikkeli/suhteet/ihmissuhteet/stanfordin-professorin-mukaan-kusipaita-neljaa-eri-tyyppia

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat