Kari Uusikylä: ”On tärkeämpää kasvattaa lapsesta hyvä ihminen kuin hyvä oppilas”

”Tärkein tavoite on kasvaa ehyeksi ihmiseksi. Siksi koulujen kärkihanke pitäisi olla lasten turvallisuuden lisääminen”, sanoo kasvatustieteen emeritusprofessori Kari Uusikylä.

Lapsen on saatava tuntea, että hän riittää aina. Kaikkien on ymmärrettävä, että seiskan todistus ei tarkoita seiskan lasta, sanoo kasvatustieteen emeritusprofessori Kari Uusikylä.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Koulutuksen foorumeissä vouhkataan korkea-asteen koulutuksesta, esiopetuksen pitäisi alkaa viisivuotiaana jotta paremmin päästäisiin korkeakouluun. Ammatillisen osaamisen ja ammattikoulutuksen suorittaneille kerotaan että pitää jatkaa korkeakouluun ollakseen jotain ja kelvatakseen yhteiskunnalle. Ja nämä koulutuskurut ja poliitikot eivät ole edes tunnistaneet, että käytännön ammateissa tarvittava älykkyys, osaaminen ja vuorovaikutustaidot ovat erilaista mitä meidän mittarit "oppimistuloksina" mittaavat. Ja sitten ihmetellään miten nuoret syrjäytyy eivätkä jaksa. Peruskoulu tuottaa pääosin vain ahdistusta ja epäonnistumisen kokemuksia niile jotka eivät sovi täydellisesti näinden korkeakoulutettujen ylempää keskiluokkaa olevien opettajien vallankäytönprofiiliin.

Ei koulua vaan elämää varten. ...

Kunpa koulussakin ajateltaisiin noin miten kirjoitat. Että jokaisesta lapsesta löydettäisiin niitä omia vahvuuksia. Ainakin omien lasten koulussa opettajat vaihtuivat tiheään, kun otettiin määräaikaisia ja epäpäteviäkin sijaisia säästömielessä. Peruskoulun ala-asteen kuuden luokan aikana kummallakin lapsella oli 6-7 ellei peräti 8 opettajaa. Opettajista ei kukaan varmaan ehtinyt saada minkäänlaista käsitystä yhdestäkään lapsesta. Ja ainakin jotkut aineenopettajat suosivat esim. kilttejä ja hiljaisia tyttöjä. JOs olit vilkkaampi, puhumattakaan että sinulla oli mielipiteitä, aineen numerot laskivat koe- ja pistarimenestyksestä riippumatta. Ja jos lasten oman ihmettelyn lisäksi kysyit tätä opettajalta, ei siitäkään mitään hyvää seurannut.  

Vierailija

suomessa kuitenkin opettajat ovat kansainvälisesti mitattuna halvalla tehneet valtavan hyvää työtä.
Silti kympin tyttö on haukkumasana koska suomessa ihaillaan sitä, että ei anneta toisille työrauhaa.
Ei voi olla mitenkään niin erilainen geeniperimä suomessa, että vain täällä olisi geeni joka estää antamasta työrauhan, kun muualla koulu alkaa jopa 3-4-vuotiaana, mutta toisten häiriköintiä ei ihailla.
On aivan sairaan siistiä, jos joku esittää erilaisen mielipiteen tai haastaa oppikirjan tiedon sitähän on mahtava pohtia.

Mutta suomessahan se oma tahto ei koskaan tarkoita tätä, kuin esim amerikassa, että keskusteltaisiin toisia kunnioittavassa hengessä.
Vaan vanhemmat taistelevat lastensa oikeudesta häiriköidä, kiusata niin opettajia kuin toisiaan.

Leena Jarkko

Naapurin Äiti sanoi pojalleen huomenna sinulla on koe muosta että siitä tulee kymppi kun on aina ennenkin tullut. Minun korville se oli kauhistus, sillä entä jos numero onkin yhdeksän uskaltaako sitä tulla kotiin ollenkaan. Itse olen ollut aina sitä mieltä että kaikki numerot mitä lapset ovat tuoneet kotiin ovat kelvanneet. Neljästä lapsesta jokaisesta on nähnyt jo pienenä että heillä on lahjat kaikenlaiseen suunnitteluun ja käsillä tekemiseen, siksi en ollut koskaan huolissaan kun niitä kymppejä ei tullut. Neljän aikuisen pojan tiedot ja taidot ovat Äidin intuition kautta toteutuneen, he ovat jokainen huippu osaajia monenlaisissa töissä. Töitä heille on riittänyt.

Kiitos!

Kiitos tärkeästä, vahvasta ja selkeästä kannanotosta! Toivon, että mahdollisimman moni päättäjä ja opettaja lukee tämän.

Kiitos! 

Vierailija

Hienoa! Virkistävää. Uusitalo on oikealla asialla. Usein tai joskus kuitenkin hyvä oppilas on myös hyvä ihminen.

Ehkä pitäisi sanoa, että tärkeämpää kuin kasvattaa "menestyjä" eli rahantekijä keinoja kaihtamatta on kasvattaa hyvä ihminen.

Vierailija

Kiitos! kirjoitti:
Kiitos tärkeästä, vahvasta ja selkeästä kannanotosta! Toivon, että mahdollisimman moni päättäjä ja opettaja lukee tämän.

Kiitos! 

Jos koti haluaa kasvattaa pahaksi (tekemään tahallista pahaa silloin kun se on helppoa monen ollesasa saman henkilön kimpussa ja mahdollista ilman rangaistusta) niin voiko päättäjä tai opettaja asialle kovinkaan paljon?

Vierailija

Huono oppilas voi olla myös huono ihminen ja hyvä oppilas voi olla huono ihminen.

Huono ihminen voi peittää pahat tekonsa huolen alle tai sankariviitan alle tai uhriviitan tai saada muut tekemään puolestaan pahoja tekoja.

Englannin ope

Jos yhtään lohduttaa, niin itse ainakin vuodessa jo kiinnyn oppilaisiini. Opetan kieliä peruskoulussa ja minulla on 198 oppilasta. Oppilastuntemus ei toki ole sama kuin luokanopettajalla. En suosi hiljaisia, enkä tykkää oppilaista sen perusteella, minkä numeron he oppiaineesta saavat.

Suurinosa kollegoista tekee ihmeitä suurella sydämellä, mutta toki joka alalla on hyppysellinen niitä, jotka soveltuisivat paremmin toiselle alalle. Lapset ovat ihania, mutta osa vanhemmista epärealististen vaatimustensa kanssa ovat haastavampia kuin ennen.

Opettajat varmasti arvostavat enemmän "hyvää ihmisyyttä" kuin oppiainesisältöjä, mutta velvoitteet siitä, mitä todistukseen laitetaan, tulevat annettuina, koulun ulkopuolelta.

Vierailija

Kari kuin sinkkonenkin tuntuu perustavan ajatuksensa pitkälti omaan lapsuuteen, jolloin joskus kai köyhiä kohdeltiin huonommin. Näin päättelen googlettanalla ja lukemalla heidän omasta lapsuuskurjuudesta ja itsesäälistäkin.

Kiinnostaisi kyllä, minkä verran kokemusta heillä on nykyisistä lapsista isossa ryhmässä, jossa oikeuksia on paljon vaikkapa kiusata opettajaa, ja koulusta, vai onko tutkijanhuone ainoa paikka tehdä ohjeita muille?

Vierailija

Ne, jotka hakeutuvat auttaviin puhelimiin, kriisipuhelimiin, psykologeiksi eli ovat hyviä ihmisiä, eivät pysty uskoa tavallisen perheellisen iihmisen sadistiseen pahuuteen. Vielä sairaampana he pitävät ajatusta, että jotkut varoittelulla (älä sitten ...) tai kehottamalla tai muuten manipuloimalla opettaisivat hyvinkin pienet lapset vainoon.

Myös pelkästään sivusta kuunteleminen saa lapset tajuamaan ketä on ns laillista vanhempien mielestä vainota tai kiusata.

Ihmiset ovat laumapetoeläimiä ja nauttivat yhden potkimisesta

Organized Stalking is a form of terrorism used against an individual in a malicious attempt to reduce the quality of a persons life so they will: have a nervous break-down, become incarcerated, institutionalized, experience constant mental, emotional, or physical pain, become homeless, and/or
commit suicide. This is done using well-orchestrated accusations, lies, rumors, bogus investigations, setups, framings, intimidation, overt or covert threats, vandalism, thefts, sabotage, torture, humiliation, emotional terror and general harassment. It is a “ganging up” by members of the community who follow an organizer and participate in a systematic “terrorizing” of an individual.”
-Mark M. Rich

Vierailija

Oppilasaines ja opettaja-aines on nykyään aivan eri kuin Uusikylän kouluaikana.

Silloin lapset oli kasvatettu muiden huomioimiseen ja kunnioittamiseen. Ujoja ja hiljaisia oli paljon.

Nykyään kilpaillaan kuka huutaa eniten, tai kenen vanhemmat vaativat eniten etuoikeuksia, alkaa jo päiväkodissa. Lapset ovat hyvin verbaalisia ja osaavat vaatia muilta.

Esimerkkinä, siiitä mitä tarkoitan, sana "väistätkö". Hauskaa, miten omassa lapsuudessa kukaan lapsi ei olisi puistossa, kaupoissa sanonut näin toiselle, vaan väistänyt itse. Kuten itsekin aikuisena toimin edelleen.

Nykyään jopa 1-vuotiaat osaavat ohjata, komentaa, vaatia, huutaa, ovat tietoisia oikeuksistaan. Hiljaisia ja ujoja en ole nähnyt.

Onhan tämä sillä tavalla järkyttävää, mielestäni, että tiedetään, että ihminen on melskaamisellaan sahaamassa kiihtyvää vauhtia omaakin oksaansa, kun tehomaatalous ja kuluttaminen ja kaikenlainen melskaus on tappanut hyönteiset ja vienyt muilta eläimiltä tilan, silti sen sijaan että oltaisiin tilanteesta häpeissään ja nöyriä, kasvatustieteilijät ja psykologit huutavat edelleen näitä oikeuksia kasvattaa ihmisistä huutavia egoisteja käymättä luokkahuoneessa. Omaan kouluaikaan luottaen.

Vierailija

Vielä jos" skeptikko" kertoo, että ei haittaa, on muutakin syötävää kuin kasvit, että ei haittaa, vaikka pölytystä ei tapahdu.

Mietin, hmmm, eikö aikuinen ymmärrä, että eläimetkin syövät kasveja vai mitä se muu ravinto on?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat