Lukijan kirje: Hallitus ei tajua köyhän arkea

On hyvä asia, että valtio edellyttää työttömiltä aktiivisuutta. Mutta valtion pitää sitten myös järjestää hätäaputöitä. Niin on Suomessa ennenkin tehty.Lue koko juttu

Kommentit (12)

Vierailija

Opiskelu täyttää myös ehdot ja sen opiskelun saa päättää itse. Sen kun menet itse valitsemallesi kurssille ja pyydät työkkärin laittamaan sen sulle työvoimapoliittiseksi koulutukseksi, onnistuu ja päivärahat säilyy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuosta voisi kirjoittaja laittaa viestin työministeri Lindströmille.

Niinpä. Mieluummin pitäisi tällaisista asioista laittaa postia niille tahoille, jotka niistä oikeasti ovat vastuussa ja voisivat mahdollisesti tehdä jotakin. Eipä paljon taida auttaa naistenlehtien palstoilla mariseminen. Tuskin ministerien ensisijainen tiedonhankintakanava tai informaationlähde on Kodin Kuvalehti.

No jaa

Olen samaa mieltä, että aktiivimalli ei sellaisenaan ehkä toimi. Mutta: itse olen ollut onnekas, ja ennen kaikkea päättäväinen, enkä ole ollut työttömänä viimeisen 15 vuoden aikana kuin kaksi puolen vuoden pätkää. Se on vaatinut itseltä aktiivisuutta - kouluttautumista, lisäkouluttautumista ja aktiivista otetta työelämässä. Olemme miehen kanssa keskituloisia ja maksamme palkkoihin nähden hirmuisesti veroja. Tarhamaksuihinkin meni 2 lapsen osalta aikoinaan 500 euroa/kk. Verojen, lainojen ja laskujen jälkeen ei paljon jäänyt. Olen sivusta seurannut puolitutun henkilön elämää fb:ssa. Hän ei käy töissä, eikä halua käydä, eikä halua opiskellakaan. Mieskään ei käy töissä, vaikka ovat nuoria, terveitä ihmisiä. Elävät perheen kanssa erilaisilla tuilla. Etsivät taannoin fb:ssa uutta vuokra-asuntoa, josta kela maksaa n. 1000 euroa/kk. Minä joudun tekemään aika paljon töitä, että saan 1000 euroa nettona! Jotenkin toivoisi, että kun kyseessä on nuoret, terveet ihmiset, yhteiskunnalla olisi oikeus "pakottaa" aktivoitumaan. Eri asia sitten esim. sairauden vuoksi työhön kykenemättömillä. Meillä ei ole varaa lähteä perheen kanssa kesälomareissulle, kun palkasta jää niin vähän käteen, ja harmittaahan se, että verorahoillani rahoitan osaksi laskureiden elämää.

Ahkerat ja säästäväiset

Työssäkäyvinä, pienituloisina vanhempina meitä pistää vihaksi sosiaalituilla  keinotteleminen! Suomessa ei ainakaan rehellinen ja pienipalkkainen työ kannata. Esimerkiksi päivätyötä tekevä lähihoitaja ansaitsee vain noin 2000€/brutto/kk. Tästä hän maksaa verot, työmatkakulut ja mahdollisesti lasten päivähoitomaksut. Suomessa ansaitsee sosiaalituilla (työttömyyspäiväraha, asumistuki, toimeentulotuki jne.) jopa paremmin kuin rehellistä työtä tekemällä! Työttömät saavat Kelasta asumistukea, joka kattaa ison osan vuokra-asunnon vuokrasta. Ammattiliiton ansiosidonnaisella päivärahalla työtön ansaitsee jopa enemmän kuin vastaavaa työtä tekemällä!

Työttömällä on kaikki päivät aikaa olla perheensä kanssa kotona. Työttömällä ei mene rahaa lasten päivähoitomaksuihin. Työttömällä ei ole matkakuluja ja mahdollinen auto ei kulu autokatoksessa. Työttömällä on 24/7 aikaa tehdä kotityöt, hakea kaupoista parhaat tarjoukset ja kierrellä esimerkiksi kirpputoreilla. Työttömällä on aikaa kehittää itseään, opiskella (esim. kieltenopiskelu yms. kurssit), harrastaa, matkustaa ja levätä.

Ahkerina työssäkäyvinä, säästäväisinä ihmisinä ja asuntolainan pankkiin lyhentäneinä kansalaisina ihmettelemme työnteon välttelyä. Suomessa olisi rehellistä työtä tarjolla, mutta niihin ei löydy tekijöitä! Jos ihminen todella haluaa töihin, hän keksii keinoja työpaikan löytämiseen. Jos ihminen ei halua töihin, niin hän keksii myös tekosyyt työnteon välttelyyn!

Eri maailmoissa

Vierailija kirjoitti:
Opiskelu täyttää myös ehdot ja sen opiskelun saa päättää itse. Sen kun menet itse valitsemallesi kurssille ja pyydät työkkärin laittamaan sen sulle työvoimapoliittiseksi koulutukseksi, onnistuu ja päivärahat säilyy.

Ei ole noin yksinkertaista, köyhyydessä elävien maailmassa, että vain menet ja teet. Perusturva kun puuttuu, sen mukana puuttuuvat esim. kengät joilla kävellä, tai sadetakki, tietokone, tai älypuhelin, ruoka jne Muitakin ongelmia kasautunut, köyhien perheiden nuorille.

Soffat Verokeitaissa

Ahkerat ja säästäväiset kirjoitti:
Työssäkäyvinä, pienituloisina vanhempina meitä pistää vihaksi sosiaalituilla  keinotteleminen! Suomessa ei ainakaan rehellinen ja pienipalkkainen työ kannata. Esimerkiksi päivätyötä tekevä lähihoitaja ansaitsee vain noin 2000€/brutto/kk. Tästä hän maksaa verot, työmatkakulut ja mahdollisesti lasten päivähoitomaksut. Suomessa ansaitsee sosiaalituilla (työttömyyspäiväraha, asumistuki, toimeentulotuki jne.) jopa paremmin kuin rehellistä työtä tekemällä! Työttömät saavat Kelasta asumistukea, joka kattaa ison osan vuokra-asunnon vuokrasta. Ammattiliiton ansiosidonnaisella päivärahalla työtön ansaitsee jopa enemmän kuin vastaavaa työtä tekemällä!

Työttömällä on kaikki päivät aikaa olla perheensä kanssa kotona. Työttömällä ei mene rahaa lasten päivähoitomaksuihin. Työttömällä ei ole matkakuluja ja mahdollinen auto ei kulu autokatoksessa. Työttömällä on 24/7 aikaa tehdä kotityöt, hakea kaupoista parhaat tarjoukset ja kierrellä esimerkiksi kirpputoreilla. Työttömällä on aikaa kehittää itseään, opiskella (esim. kieltenopiskelu yms. kurssit), harrastaa, matkustaa ja levätä.

Ahkerina työssäkäyvinä, säästäväisinä ihmisinä ja asuntolainan pankkiin lyhentäneinä kansalaisina ihmettelemme työnteon välttelyä. Suomessa olisi rehellistä työtä tarjolla, mutta niihin ei löydy tekijöitä! Jos ihminen todella haluaa töihin, hän keksii keinoja työpaikan löytämiseen. Jos ihminen ei halua töihin, niin hän keksii myös tekosyyt työnteon välttelyyn!

Kuulostaa ääri joltain, hieman uskonnollissävytteiseltä, kung futselaiselta suorittamis-arjelta, jossa ei ole tilaa ihmisyydelle, inhimillisyydelle, saati käsitystä suurtyöttömyydestä ja köyhyysongelman kanssa elämisestä Suomessa. Se ei todellakaan, tarkoita "aikaa perheen kanssa". Työttömänä oleminen on kovaa työtä, ilman populistien aktivointileikkureitakin.

Toista miljoonaa suomalaista, elää köyhyysrajan alapuolella, ei heillä ole energiaa tuollaiseen itsensä esille tuomiseen ja toisten arvosteluun. Olisi kiva alku, ilmapiirin parantamiselle Suomessa, etteivät äärioikeiston populistiporvarit, jotka tänne kirjoittelevat, työntäisi nokkaansa toisten asioihin. Pitää ensin kävellä ne matkat itse, eikä kulkea toisten saappaissa, kuten työhaluton perintö- ja verosuunnittelijarikas, tukijussi, tai muu työhaluton kuvittelee.

Suurtyöttömyys edelleen

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mieluummin pitäisi tällaisista asioista laittaa postia niille tahoille, jotka niistä oikeasti ovat vastuussa ja voisivat mahdollisesti tehdä jotakin. Eipä paljon taida auttaa naistenlehtien palstoilla mariseminen. Tuskin ministerien ensisijainen tiedonhankintakanava tai informaationlähde on Kodin Kuvalehti.

Populistiporvarit käyttävät kyllä, näitä ns. naisten- ja viikkolehtien sivuja, poliittisen äärioikeistolaisen, ankaran väkivaltaisen agendansa ja väkivaltaan yllyttämisen, esiin tuomiseen.

Olkaa ihmiset tarkkoina, kun luette lehtien nettisivuja, varsinkin vaalien alla. Pitäkää huolta itsestänne ja oppikaa erottamaan, nenänsä toisten asioihin tunkevat, aidosti empaattisista ja oikeudenmukaisista ihmisistä.

Ahkerat ja reippaat työttöminä

No jaa kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että aktiivimalli ei sellaisenaan ehkä toimi. Mutta: itse olen ollut onnekas, ja ennen kaikkea päättäväinen, enkä ole ollut työttömänä viimeisen 15 vuoden aikana kuin kaksi puolen vuoden pätkää. Se on vaatinut itseltä aktiivisuutta - kouluttautumista, lisäkouluttautumista ja aktiivista otetta työelämässä. Olemme miehen kanssa keskituloisia ja maksamme palkkoihin nähden hirmuisesti veroja. Tarhamaksuihinkin meni 2 lapsen osalta aikoinaan 500 euroa/kk. Verojen, lainojen ja laskujen jälkeen ei paljon jäänyt. Olen sivusta seurannut puolitutun henkilön elämää fb:ssa. Hän ei käy töissä, eikä halua käydä, eikä halua opiskellakaan. Mieskään ei käy töissä, vaikka ovat nuoria, terveitä ihmisiä. Elävät perheen kanssa erilaisilla tuilla. Etsivät taannoin fb:ssa uutta vuokra-asuntoa, josta kela maksaa n. 1000 euroa/kk. Minä joudun tekemään aika paljon töitä, että saan 1000 euroa nettona! Jotenkin toivoisi, että kun kyseessä on nuoret, terveet ihmiset, yhteiskunnalla olisi oikeus "pakottaa" aktivoitumaan. Eri asia sitten esim. sairauden vuoksi työhön kykenemättömillä. Meillä ei ole varaa lähteä perheen kanssa kesälomareissulle, kun palkasta jää niin vähän käteen, ja harmittaahan se, että verorahoillani rahoitan osaksi laskureiden elämää.

Eniten harmittava, ne isot laiskurit veroparatiiseissa, joiden mantroja, eräät täällä toistelevat, oikeuttaakseen köyhien kurittamisen ja vihapuheet työttömiä kohtaan. Surkein hallitus ikinä, ei ole onnistunut, luomaan aitoja työpaikkoja, saati kunnollisia palkkoja töistä.  Köyhyysongelmasta on tullut, jo useita varoituksia EU: ltakin - mitään eivät ole tehneet, kuin kurjistaneet lisää ja leikanneet työttömyyteen pakotetuilta. 

Ajatteleva äänestäjä

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuleva ja entinen työtön paperimies, tuskin "hankkii tietoa" muualta, kuin veroparatiisi-äärioikeistopuolueensa mainostoimistosta.

Vierailija

Köyhän arjesta puhuttaessa on mukaan otettava sukupolvien välinen kuilu ja tuloerot. Suomessa suuret ikäluokat ovat pääosin varakkaita ja monella heistä on hyvät työeläkkeet. Suurten ikäluokkien lapset ja lapsenlapset tekevät epävarmoja pätkätöitä, työskentelevät osa-aikatyössä, nollatuntisopimuksilla tai vuokratyöyrityksissä. Kokoaikainen, vakituinen työsuhde on heille utopiaa. Nollatuntisopimuksella työskentelevällä voi olla monta työpaikkaa, mutta työtunteja ei silti tarjota mistään.

Suurten ikäluokkien lapset ja lapsenlapset eivät tule koskaan saavuttamaan samaa elintasoa kuin heidän vanhempansa ja isovanhempansa. Esimerkkinä varakas ja hyvätuloinen eläkeläispariskunta, joilla molemmilla on hyvä työeläke, yli 2000€/kk. Pariskunnalla on velaton omakotitalo, sijoitusasunto, kesämökki ja muuta varallisuutta. Heillä on varaa matkustella ja harrastaa. Nuoremmilla sukupolvilla ei ole mahdollisuutta tähän - ei, vaikka tekisi töitä 100-vuotiaaksi. Suomessa pienimpiä takuueläkkeitä pitäisi korottaa. Vastaavasti suuriin työeläkkeisiin pitäisi saada katto, esim. 2500€/kk. 

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat