Lukijan kirje: Toisten huomioimisen pitäisi olla oppiaine

Peruskoulussa tulisi ottaa oppiaineeksi käytöstapojen alkeet. Siitä olisi hyötyä aikuisena ja myöhemmin omien lasten kasvatuksessa.Lue koko juttu

Kommentit (10)

Vierailija

Ei pidä paikkaansa, etteikö sisarusparvessa yhdelle suvaita enempää etuja kuin toisille. Monissa perheissä yksi on lempilapsi joka saa muita enemmän etuoikeuksia. Kyllä toiset sen näkevät vaikka vanhemmat yrittäisivät sitä piilotella. Tämä jos mikä on epäoikeudenmukaista kohtelua eikä kanna tasapainoiseen aikuisuuteen.

Käyttäjä10808
Seuraa 
Liittynyt1.2.2018

Ei jokaisesta pinnalla olevasta aiheesta tarvitse perustaa uutta oppiainetta. Ehdotusten takana ovat usein koulun arkea tuntemattomat paremmin tietäjät. Mikseeei koulussa opeteta: työnhakua, raha-asioiden hoitoa, toisten huomioon ottamista, käytöstapoja, kaurapuuron keittoa, sähköistä asiointia, napin neulomista, kestävää kehitystä, medialukutaitoa, suvaitsevaisuutta, seksuaaliterveyttä. Kyllä kaikkea tätä ja paljon muuta opiskellaan: köksässä, opon tunnilla, ryhmänohjauksessa,  liikunnassa, matematiikassa, äidinkielessä...

Kyllä,

Pola

Ikävä kyllä ns. vapaa kasvatus kukoistaa tänä päivänä. Olen sen monessakin paikassa huomannut.
Yksi tapaus minkä muistan, josta sain tuta, oli vuosia sitten kun esimieheni oli puolisonsa ja esikoisensa kanssa visiitillä työpaikallamme.
Lapsi heilui ja häälyi tiskin edessä, minä toisella puolella, kuten myös esimieheni puolisoineen.
Yhtäkkiä lapsi sylkäisee minua syyttä suotta päin näköä, ja mitä tekevät vanhemmat?
Molemmat naurahtaa ja lässyttäen toruu lasta, että ""Petteri ei noin"".

Minua se ei naurattanut. Eikä naurata tänä päivänäkään, kun sosiaalisesta mediasta toisinaan seuraan tuon perheen arkea.
Milloin liki teini-ikäiset lapset istuvat ostoskärryissä tai kaupan perässä vedettävissä vetokoreissa pelleillein.
Hei mutsilla loistava idea, otetaan kuva näistä hauskoista hetkistä keskellä kaupan käytävää ja julkaistaan ne kaikelle kansalle siellä täällä ja tuolla.
Eikö mikään korvien välissä, kun annat lastesi tehdä mitä haluavat ja missä haluavat.

Vm. -79

-80-90-luvun vaihteessa oli vielä koulussa oppiaineena kansalaistaito, missä juuri muistan harjoiteltavan käytöstapoja ihan tervehtimisestä ja kättelemisestä lähtien liikennesääntöihin. Ihan esim. Sellaisistakin harjoiteltiin kuinka ojennat toiselle sakset turvallisesti ja kohteliaasti.
Kansalaistaidon tunnit oli mukavia ja itseäni harmitti lapsena uutinen, että ne lopetetaan. Paikallaan olisi palauttaa niin monen asian valistamisessa.

Vierailija

Toisten huomiotta jättäminen vahingossa ja hölmöyttään on eri asia, mutta semmoinenkin joka osaa halutessaan käyttäytyä pintapuolisesti ja on hankkinut hyväksyttävän ulkokuoren, voikin olla sisimmältään paha, joka haluaa muiden kautta, muille yhtä kohtaan vihaa, pakkomiellettä ja tarkoituksellista haitta lietsomalla ja värväämällä tahallisesti tuhota jonkun elämä, mieti itsesi ja lapsesi kohteeksi jos pystyt.

Yleensä ihmiset kuolevat joukkovainon ansiosta sydänkohtaukseen, jne. Haitan teon vuoksi. Jolleivat joudu laitokseen tai vankilaan koska ihmiset eivät halua uskoa tämän tason pahuuteen. Suru ja viha ihmisten tahallisesti pahuudesta on niin suuri.

Vierailija

Niin,lasten parissa tyoskentelevana kylla huomaa mita kotona opitaan.Jos nyt ihan perustervehtiminen kun nahdaan(hei,huomenta,moi..)unohtuu.saatikka sitten toisten huomioiminen muuten,kun mina itse ja minun tarpeeni ovat kaikkein tarkeimmat."Mina haluan,mina ensin,heti mulle"Jos alle kouluikaisen vaatimukset ovat jo tallaisia,hankala siina on enaa opettajan puuttua asiaan.Kotona opitaan mita opitaan

No niin.

Niin PITÄISI.
Vaan kun ei tunnu lähimainkaan kaikista kodeista moista oppia irtoavan. Tai hyvin monella käytöstavat tuntuu olevan kovin mielenkiintoinen käsite. Eritoten aikuisilla, jotka jakavat tätä ”tieto-taitoaan” surutta jälkikasvulleen.

Vierailija

Jos vanhemmat menevät lepäämään ja rauhoittumaan koska pitävät hiljaisuudesta, mökeille, mutta jättävät lapsensa kiusaamaan esim mopoilulla vuokra-asujia eli aiheuttavat unettomuutta ja stressiä heikoimmille, vanhuksille ja henkilökohtaisen tragedian (esim ero, sairaus jne) kohdanneille.

Pitäisikö olla toisinpäin, lasten kasvatus kiellettävä ennen 30 v, harkittava sinne saakka. Nykyään ei saa päättää lapsettomuudesta ennen 30 v.

Hyvin harva aikuinenkaan ottaa huomioon muita ihmisiä. Riippuu paikkakunnasta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat