Lukijan kirje: Myös miesten työt pitää jakaa tasan

On hyvä, että vuosituhantinen kulttuuri naisten sortamisessa on muuttunut. Mutta tasa-arvon pitää tarkoittaa, että myös miesten työt jaetaan tasan.Lue koko juttu

Kommentit (5)

Vierailija

"Miehet hoitavat nykyisin osansa kaupassa käynnistä, ruuanlaitosta, pyykeistä, siivouksesta ja lastenhoidosta. Sen lisäksi heillä on edelleen päävastuu autoon liittyvistä töistä, remonteista, pyörien huollosta, huonekalujen kokoamisesta ja erilaisista korjauksista."

Itse asiassa monet nykytutkimukset osoittavat, että edelleen naisilla on päävastuu kotitöistä. Ehkä tasa-arvossa on kyse jostain muusta kuin kaikkien kotitöiden pakonomaisesta viivottimen avulla jakamisesta tasan, jotta molemmat tekevät varmasti yhtä usein jotain tiettyä hommaa?

Kirjoittajalla näyttää olevan oma melko kapea käsitys siitä, miten kotityöt hoidetaan. Monet naisetkin puhdistavat viemäreitä tai vaihtavat renkaita, osallistuvat remontteihin. Ehkä tässä on kyse sukupolvien välisistä näkemyseroista, koska en itse ainakaan ole mieltänyt kirjoittajan luettelemia kotitöitä mitenkään automaattisesti sukupuolen mukaan jaettaviksi. Tunnen monia naisia, jotka osallistuvat remontteihin, kokoavat huonekaluja tai puhdistavat viemäreitä. Yhtä lailla tunnen paljon miehiä, jotka hoitavat lapsia, siivoavat ja laittavat ruokaa.

Eiköhän jokainen perhe mieti itse työnjakoa, ei mitään normia siihen ole olemassa. Nykyään on niin monenlaisia perheitä ja elämäntilanteita, joten jokainen perhe ratkaisee kotitöiden hoitamisen parhaaksi katsomallaan tavalla. Sitä paitsi sekin ratkaisu saattaa muuttaa muotoaan elämänvaiheiden ja -tilanteiden vaihdellessa.

"Naiset synnyttävät edelleen, mutta eivät kaikki naiset, vaan itse asiassa yhä harvemmat."

Totta tosiaan, yhä harvemmat naiset synnyttävät, ainakin Suomessa ja monissa muissakin länsimaissa. Näin se maailma muuttuu. Kaikki saavat tehdä oman valintansa haluavatko biologisia lapsia vai adoptiolapsia, vai ollako hankkimatta lapsia ollenkaan. Sitä paitsi perheen määritelmäkin on nykyään uudistunut, jo pariskunta muodostaa perheen. Heidän lemmikkinsä saattaa olla heidän "lapsiaan", tärkeitä perheenjäseniä - lapsenhan ei tarvitse olla biologinen😉.

K

Ja sitten se tosiasia, että "miesten töitä" on 2 tuntia vuodessa, "naisten töitä" 4 tuntia viikossa. Enkä tiedä montakaan naista, joka ei itse veisi omaa autoaan huoltoon, remontit tekee remonttimies.. ja nykypäivän nainen maksaa niistä itse vähintään puolet, omat kulunsa kokonaan.

Vierailija

Mitenkä, kun minä hoidan kaiken autoon liittyvän, huolloista katsastukseen. Mies ei osaa edes tankata! Kun ei sillä ole edes ajokorttia. Minä hoidan likaviemärit, kun mies muuten oksentaa. Jos 3 kertaa kesässä leikkaa nurmikon niin pitäisikö mitalikahvit keittää? (Sori vaan, Martti Suosalo.)

Vierailija

Mitä ihmettä. Olen 67v mummo ja olen tehnyt "miesten" töitä aina ja niin tekevät nuoret naisetkin. Ja nuo kerrotut miesten työt ei vie montakaan tuntia vuodessa. Esim. auton renkaat vaihdetaan pari kertaa vuodessa ja aikaa kuluu 2x 20min. Nykyautoja ei voi edes huoltaa, ne on vietävä korjaamolle. Eikä remppojakaan ole jatkuvasti, vaikka asun rintamamiestalossa. Kyllä kotityöt vie paljon aikaa päivittäin, puhumattakaan jos on pieniä lapsia.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat