Tunnetko jo märkä rätti -kikan? Isoäidin konsti lievittää yskää ja kurkun kutinaa

Tunnetko jo märkä rätti -kikan? Isoäidin konsti lievittää yskää ja kurkun kutinaa

Kaikkia konsteja kannattaa kokeilla, jos flunssa valvottaa.

Viekö yskä yöunesi? Halpa ja helppo konsti voi auttaa kutisevaan kurkkuun – se on testattu jo monessa polvessa.Lue koko juttu

Kommentit (13)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meillä kokenut terveydenhoitaja neuvoi, että kastella kylmällä vedellä pyyhkeitä ja ripustaa ne sitten sairaan sängyn lähettyville. Kuivuessaan pyyhkeistä irtoaa viileää kosteutta, mikä helpottaa yskää. Voisiko tässä olla sama ilmiö kyseessä?

Luonto auttaa

Eihän lääkäri nyt voi konsteja suositella. Lääkettä vain. Vaikka tulehduskipulääke vain tukahduttaa esim flunssan oireet..,

Zirup

Tämä kikka menee testiin heti ensi yönä! Viikon olen jo yskinyt ja aika zombi olen tällä hetkellä. Lähinnä nyppäsee tuo "muista levätä", kun ei vaan saa nukuttua yskän takia. Mutta kokeillaan.

Vierailija

Yksi todistetusti toimiva konsti on myös hunaja ja sitruuna. Itse teen yskään ja kurkun kutinaan tai ärsytykseen seuraavan juoman: kuumaan veteen hautumaan tuorettta tai kuivattua timjamia (tuoretta jonkinlainen nippu, kuivattua 1 tl). Annetaan hautua 5 min, sitten sekaan sitruunasta leikattuja renkaita reilusti ja vielä 5 min haudutusta. Lopuksi ruokalusikallinen hunajaa ja sitten juodaan.

DI-99

"Södervall ei lämpene selitykselle: rätistä ei hänestä pääse nousemaan höyryä juurikaan. Hän miettii, että kyse voisi olla myös hermostosta, johon nenän tukkoisuus voi jollain lailla vaikuttaa."

Siksi Ulla onkin lääketieteenlisensiaatti eikä insinööri.  Eipä pihalla kuivuvista lakanoistakaan höyryä nouse, kuin kovimmilla talvipakkasilla, mutta tässä kyse on melko varmasti juuri hengitysilman kosteuden muutoksesta. Tämähän olisi helppo testata. Toimiiko sängyn juuressa oleva ilmankostutin yhtä hyvin kuin kaulalla oleva pyyhe. Siitä kostuttimesta nousee vielä sitä näkyvää höyryäkin.

Visitor

Hei hyi hei. Kuka haluu kostean, kylmän rätin kaulalleen yöksi? Kuulostaa todella epämukavalta. Kärsin itse tällä hetkellä todennäköisesti flunssaviruksen aiheuttamasta kutisevasta yskästä, mut mieluummin höyryhengittelen ja juon kuumaa. Toki silti öisin välillä yskittää enkä saa nukutuksi, mutta märkä rätti, hyi!

Vierailija

Mulla on keuhkoputkentulehdus nyt ensimmäistä viikkoa ja pari yötä on mennyt yskän takia aivan harakoille. Onneksi törmäsin tähän juttuun, koska viime yön nukuin rauhassa. Kiitos, että jaoit vinkin!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat