Pappi Salla Autere: ”Synnit korostuvat kirkossa liikaa, siellä pitäisi tanssia ja taputtaa”

Salla Autere haluaa kirkon näkyvän kaduilla ja baareissa. ”Jos emme hyväksy erilaisuutta, kirkko saa laittaa lapun luukulle.”

Kirkon pitää rentouttaa tunnelma, jos se ei halua laittaa lappua luukulle, sanoo pappi Salla AutereLue koko juttu

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Hänen tyyppisensä pappi saa minut eroamaan kirkosta. Ehkä pitäisi lukea Raamattu. Sen sanoma, niin ilo pulppuaisi aidosti.
Odotin, milloin aletaan puhua homoseksuaalisuudesta. Ja tulihan se, heti parin rivin jälkeen. Silloin kun nämä ”papit” vihkivät heitä, minä ja muutama muu sanomme heipat.

Vierailija

Juuri samanlaisia asioita on tullut mieleen nyt lähiaikoina, kun pääsin kesäksi töihin seurakuntaan. En yhtään ihmettele, että nuori väestö ei innostu kirkon toiminnasta. Nyt sain ihan palautetta siitä, että käyttäydyn liian tuttavallisesti tilaisuudessa kohtaamieni vanhohen tuttujen kanssa. Joku voi kuulemma pahoittaa mielensä sellaisesta.Ihme ajattelua, vaikea käsittää. Ikinä en missään työyhteisössä asiakaspalvelutilanteissa ole tuollaista palautetta saanut ja monenlaisia kohtaamisia elämääni sisältyy. Tykkään erilaisuudesta, ahdasmielisyyttä ja teennäisyyttä en hyväksy.

Vierailija

Olen itse eronnut kirkosta jo 15 vuotta sitten, joten asia ei varsinaisesti kosketa minua. Surettaa silti kirkon vanhanaikaiset asenteet juuri naisia ja homoja kohtaan, ainakin niiden puolesta, jotka näistä ryhmistä haluaisivat olla kirkon jäseniä. Tuo on varmasti totta, että kirkko ei vetoa nuoriin. He voivat valita millaisen elämän haluavat ja elää hyvää, oman näköistä elämää kuten itsekin elän.

Manta

Minulla on taas se kokemus, ettei synnistä juuri enää uskalleta puhua. Se, mikä Raamatun mukaan on syntiä, ei monen kirkon työntekijän mielestä enää ole. Kirkko voi silti muuttaa kaavamaisia toimintatapojaan, mutta perussanoma ei saa muuttua eikä Raamatusta korkeimpana ohjeena saa luopua. Jos lähdetään ihmisten miellyttämisen ja jäsenien haalimisen tielle, ollaan hakoteillä ja pahasti.

Jumalan työntekijät ja suvaits...

Olisit vielä vastannut mietteisiisi, pystytkö vaiko et pysty tekemään töitä tuollaisessa yhteisössä.
Tai tavallaan vastasit...

Vierailija

Jeesus Kristus, poika herran,
kulki metsätietä kerran,
hymyhuulin, avojaloin,
linnunpoika kämmenellä.
Siitä kulki kristittykin,
mustissansa, ilmein synkin,
paheksuvin mielialoin,
seudun synnit sydämellä.
Kohtasivat
ohiastuissaan
tuntematta toistaan kumpikaan.
-Oiva Paloheimo-

Sabina

Todella mahtava nainen. Olenkin aina inhonnut luterilaista uskoa siitä että se on niin tuomitseva ja synkkä. Mitä enemmän kärsit maan päällä sen kirkkaamman kruunun saat. Ja pah! Mitä sillä kruunulla enää sen jälkeen tekee... Näissäkin kommenteissa näkyy monen suomalaisen suvaitsemattomuus ja pelko jostain muutoksesta. Miten ihmeessä me emme muka voisi suvaita homopareja tai naisia pappina... Monilla suomalaisilla on aivan liian jäykkä asenne. Pitäisi oppia ulkoa, mennä rajojen taakse. Muutakin on kuin sitä mihin me olemme aina tottuneet. Jonkun täytyy näitä rajoja ravistella. Tässä on yksi nainen joka sen tekee todella loistavasti.

Ystävän neuvo

Ehkä sinun todella pitäisikin erota kirkosta sillä nähtävästi et ole aito kristitty. Kirjoitit ¨pappi¨ - miksi? Tämä nainen on pappi. Piste. Ja hyvä sellainen. Jos et halua olla muutoksessa mukana niin eroa vain kirkosta, ei kukaan sinua siellä kaipaa. Ystävällisesti.

Vierailija

Todellisuudessa kirkot ammottavat tyhjyyttään juurikin sen vuoksi koska siellä ei saarnata synnistä ja anteeksiantamuksesta.
Tanssin, laulun ja muun biletyksen ihminen kyllä hakee ja saa muualta kuin kirkosta.
On harmillista, että meillä on tällaisia ”korvasyyhyn” mukaan puhuvia pappeja.
Kyllä se on nimenomaan Jumalan sanan kaksiteräinen miekka, joka ihmisen sielua hoitaa.

Oikeaa opetusta kirkkoihin, ki...

Kirkon ei mielestäni pitäisi lähteä sille linjalle että halutan miellyttää jokaista, ihan sen takia että  halutaan enemmän ihmisiä istumaan penkeille.

Synti on erittäin vakava asia, sitä ei voi eikä saa  väheksyä, synti erottaa ihmisen Jumalasta.

Meidän Jumala on rakastava isä mutta samalla  Hän vihaa syntiä.

Aivan kuin maallinen isä rakastaa teini tytärtään yli kaiken, mutta vihaisi sitä jos tytär harrastaisi yhden yön suhteita humalapäissään ilman ehkäisyä. Kyllä rakstava isä ottaisi tytön vakavaan puhutteluun ja ohjaisi häntä pysymään vaikeuksista kaukana

Kirkon pitää varoittaa ihmisiä synnistä ja selkeästi kertoa että synnin palkka on kuolema

On väärin vedota siihen että Jumala rakastaa kaikkia ja luullaan että samalla  Hän myös suvaitsisi ja sallisi kaikkea.. Näin ei ole!

Raamattu selkeästi kertoo  että  esim. homoseksuallisuuden harjoittajat eivät peri taivasten valtakuntaa.. Ei ihminen voi alkaa muuttamaan raamatun totuuksia. 

Kehoitan tätätkin nuorta pappia pitäytymään raamatussa tiukasti eikä lähteä liberalismin tielle joka on se lavea tie joka vie kadotukseen.

Kirkossa toki voi tanssiakin ( maltillisesti ) ja taputtaa käsiään, niin ainakin minun seurakunnassani tehdään. Jeesus tuo vapauden ja ilon ja kyllä se voi näkyä seurakunnassa.

Hevimusiikki kuitenkaan ei sovi kirkkoon, sanoohan sen järkikin. 

On olemassa menevää ylistysmusiikkia sähkökitaroineen josta nuorisokin, mutta heviä kirkkoon.. ei!

Vierailija

Hyväsanoma on olet pelastettu syntinen. Jeesus antoi arvokkaimman lahjan mitä voit saada.
Ilosanoma kutsuu luoksee ei loitonnuta. Kirkko/seurakunta ei pelasta mutta usko Jeesukseen pelastaa.

Vierailija

Mennään joukolla äänestämään seuraav issa seurakuntavaaleissa!! Se on ainoa keino saada vanhahtavaan menoon muutosta. Kirkolliskokous on se päättävä elin kirkon muutostyössä (ja muutoksen estämisessä!); sinne on saatava ihmisiä, jotka edustavat kirjon jäsenistön enemmistöä. Vanhahenkinen – anteeksi vaan ”kirkkosissiporukka”- päättää nykyään asioista ja pelkää että oppi unohtuu, jos meno muuttuu. Mutta ei se niin mene. Kristitty on  kutsuttu iloon ja vapauteen! Ei vain pohtimaan syntisyyttään. (senkään ajoittaista tarpeellisuutta väheksymättä)

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat