Lukijan kirje: En osaa tehdä päätöksiä

Minun on vaikea tehdä päätöksiä ja minulta puuttuvat omat mielipiteet. Se hankaloittaa elämääni. Miten saisin itsevarmuutta?Lue koko juttu

Kommentit (5)

Emilia

En tiedä ikääsi, mutta itseni kohdalla olen huomannut henkisen irrottautumisen vanhemmistani auttavan myös päätöksenteossa. Aiemmin mietin ja pähkäilin miten vanhempani haluaisivat minun valitsevan ja kaipasin hirveästi heiltä rohkaisua valintoihini. Uskon sen auttavan mm. päätöksenteossa kun tuntee itsensä ja tietää kuka on.

Tartu hetkeen nyt

Pätöksentekoa voi harjoitella. On paljon asioita, jotka eivät ole niin kuolemanvakavia, vaikka pättäisit väärinkin.

Kannattaa aloittaa sellaisista ja keskittyä nimenomaan päättämään nopeasti. Kuten mäkkärissä ateriavalinta tai jäätelöbaarissa jätski. Kun olet oppinut pienemmissä valinnoissa nopeaksi, lisää kierroksia ja siirry todellisiin valintoihin.

Valintaa voi opetella myös kirjoittamalla mustaa valkoiselle eri vaihtoehdot ja niiden seurausvaikutukset. Kun saat asiat kirjatuksi, voi valinta olla jo aika helppokin.

Keskustelut voivat myös auttaa ja jos valintaongelmasi on todella suuri, terapiasta tosiaan voisi olla apua.

Uskon, että myös mielipiteitä voi opetella. Kaiva syvemmältä, niin huomaat ehkä, että sinulla on kuitenkin mielipiteitä. Ehket ole vain tottunut niitä ilmaisemaan.

Onko sinun mielipiteesi kenties joskus latistettu tai lytätty tai peräti kielletty? Sitä tekevät usein niin vanhemmat kuin puolisot ja seurustelukumppanit. Jos niin on, ota elämä uhmallakin haltuuri ja ilmoita kantasi. Ihan mikä tahansa, siitä pääset liikkeelle ja saat otteet omista tunteistasi ja ajatuksistasi. Uskon, että sinulla niitä on. Sen kertoo jo palstalle lähettäm kirjeesikin.

Vierailija

Kuulostaa tutulta. Harmillinen tilanne ja tunne.

Minä tulin siihen tulokseen että jos päätös ei tuntunut oikealta puoleen tai toiseen, jätin päättämättä kokonaan tai vain valitsin umpimähkään toisen vaihtoehdon. Kun sitten jälkikäteen huomasin että olin valinnut väärin, yritin ajatella että se opetti minulle mitä olisin oikeasti halunnut.

Minulla päättämättömyys taisi johtua siitä että pelkäsin valitsevani väärin.

Tsemppiä kirjoittajalle! Ja rohkeutta!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat