Muistatko 70-luvulta lasit, joissa myytiin sinappia, silliä ja sulatejuustoa? Pyramidit ja Violat löytyvät monilta kesämökeiltä

Muistatko sinäkin nämä lasit?

Retrokesä-sarjassa muistellaan menneitä. Päätoimittaja Minna McGill kokee lämpimiä tunteita aina, kun hän avaa kesämökin astiakaapin.Lue koko juttu

Kommentit (5)

Pohjalaishämäläinen

Pohjoispohjalainen äitini keitti kerra vuodessa ns. Juhannusjuustoa viiden litran emalikattilassa, sellaisessa vaalean kellertävässä. Reseptiä en tunne mutta rakenne oli ihanan pehmeän kiinteä, väriltään ehkä vähän punertava. Juusto maistui makealle ja siihen siroteltiin sokeria päälle. Lautaselle kauhottiin myös keitettäessä erottunutta lientä (heraa?) Paras jälkiruokaherkku mitä tiesin.
Muistan että pohjanmaan mummolassa 50-luvulla tätä makeaa juustoa pidettiin kylmänä kaivossa.

maatalon tyttö

Meillä Pohjanmaalla keitettiin punajuuria isossa puna-keltaisessa emalikattilassa.Harmittaa etten ottanut kattiloita sittemmin talteen sillä nykyisin niihin olisi kiva istuttaa kesäkukkia kuten moni fiksu nykyisin tekeekin!

Turun sinappi

Vihreissä laseissa myytiin turun sinappia ja samoin oli turun sinapilla tuon vihreän jälkeen kirkkaita laseja, joissa pieni kanta.

Vierailija

Minulla on vieläkin neljä pallukkapohjaista jämäkkää lasia, joissa myytiin Turun sinappia. Muovinen kansi vaihteli väriltään sen mukaan, miten kipakkaa ainetta lasissa oli. Meillä käytettiin mietoa sinappia eli kansi oli vihreä. Lasit eivät ole kotimaisia, vaan englantilaisia (Ravenhead: Hobnobs). Kaikki eivät kai tiedä, että kyseessä on sinappilasit, sillä nettikirppareilla olen nähnyt niitä kaupattavan viskilaseina varsin korkeaan hintaan. Kirkas jalallinenkin lasi saattaa vielä löytyä kaapin perältä. Niitä Karhulan vihertäviä, joista nykyään myös pyydetään melkoisia hintoja, ei meillä ollut lainkaan.

Yhdet sillilasit, kirkkaat, joissa oli kapeneva pohja ja siinä vaakaraitoja, ajautuivat meillä hammasmukeiksi. Ei ole kovin pitkä aika siitä, kun laitoin viimeiset kiertoon. Uudempien ulkopinta oli kohokuvioitu. 

Sulatejuustoa ei meille kotiin ostettu, mutta itse ostin sitä opiskeluaikana kesäisin, sillä 70-luvun alivuokralaishuoneessa ei tietenkään ollut jääkaappia. Juusto säilyi paremmin kuin voi. Niitä laseja ei minulla ole tallella yhtään enkä ole sen jälkeen pahemmin sulatejuustoakaan ostellut!

Kesätyttönen

Kyllä mieleen tulee elävästi nuo vihreät kuvioidut lasiset ja sillä kirkkaan kesäisen voikukanvärisellä muovikannella varustetut sulatejuustot!! Ja niistä sai sitten kätevät lasit juomiin, reunat tosin tuntuivat kyllä toisinaan "hiomattomilta"...vaan ei se lapsena liikaa haitannut :)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat