Lukijan kirje: Mistä apua migreeniin?

Saan migreenikohtauksia usein, ja seuraavina päivinäkin minua särkee niin, että olen toimintakyvytön.Lue koko juttu

Kommentit (5)

MigreeniäKokoElämän

Hei,

Ensimmäiseksi kannattaa tutustua Suomen migreeniyhdistyksen sivuihin, mistä saat tietoa sairaudesta: https://migreeni.org/ Migreeniyhdityksellä on myös vertaisryhmätoimintaa monissa kaupungeissa.

Toisekseen, lääkityksestä kannattaa keskustella uudelleen lääkärin kanssa. On olemassa esimerkiksi estolääkitystä joka saattaisi auttaa. Ongelmaksi saattaa tulla se, että jos käy yleislääkärillä, hänellä ei ole tarpeeksi tietoa/kokemusta aiheesta. Joskus olen itse lähtenyt lääkäriin omien lääke-ehdotusten kera, kun pelkään, että taas siellä ehdotetaan ottamaan vaan Buranaa... Hohhoi. Ja on hyvin hankalaa päästä erikoislääkärille, sillä sinne yleispuolelta laitetaan lähetettä harvoin. Jos lompakko sen kestää, voi yrittää päästä jollekkin spesialistille yksityisellä puolella.

Ja kolmanneksi, säännölliset elämäntavat saattavat auttaa. Eli nukkua aina samassa rytmissä ja tarpeeksi, sekä syödä säännöllisesti, ettei verensokeri laske. Alkoholia pystyy ottamaan ehkä annoksen tai parhaimmillaan kaksi, mutta en uskalla sen enempää, ettei se laukaise migreeniä.

ValoaTunnelinPäässä

Suosittelen myös migreeniyhdistystä ja laittamaan lääkityksen kohdilleen erikoislääkärillä, mahdollisesti hankkintaan sekä kohtaus- että estolääkitys. Kokeilemalla löytyy itselle sopiva lääkitys. Säännölliset elämäntavat ruokailun ja unen suhteen. Ergonomia kuntoon niin kotona kuin töissä ja fysioterapeuttia voi käyttää apuna. Sopivan liikunnan löytäminen ja harrastaminen: toisilla toimii esim. jopa kuntosali, mutta itsellä toimii rauhallinen jooga. Mahdollisten triggereiden välttäminen esim. punaviini, hajusteet tms. Tykkään myös käyttää ns. piikkimattoa kehon rentouttamiseen (ei kohtauksen aikana kuitenkaan). Nämä ovat itsellä vähentäneet kohtauksia ja niiden voimakkuutta.

Koitar

Ei tietenkään toimi kaikkien kohdalla, mutta itse olen saanut migreenin lähes kokonaan pois, kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn ja siirryin gluteenittomaan ruokavalioon. Ennen tätä jouduin käymään monta kertaa vuodessa kipupiikillä, kun yksikään lääkekokeilu ei tuottanut tulosta.

Kokeile

Itsellä migreeni on pysynyt poissa, kun olen noudattanut säännöllistä rytmiä ruoan ja riittävän unen suhteen. Mahdollisimman vähäsokerinen ruokavalio on ollut yksi suuri tekijä migreenittomässä elämässä. Max. 1-2 päivää vuodessa menee nykyisin migreenin kourissa.

Vierailija

Kannattaa stekata kaikki perusasiat ensin kuntoon: onko ruokavalio sopiva, syötkö tarpeeksi usein, nukutko hyvin (narskutteletko hampaita yöllä) ja tarpeeksi, katsotko puhelinta ja muita ruutuja liikaa, liikutko sinulle sopivalla tavalla. Kannattaa myös ehdottamasti käydä osteopatiassa pari kertaa. Olen myös kärsinyt migreenistä. Tietysti nämä asiat voivat olla kunnossa ja silti on migreenikohtauksia, mutta mahdollisimman stressitön elämä ja hyvät elämäntavat voivat ehkäistä, lieventää ja harventaa kohtauksia. Tsemppiä!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat