Lukijan kirje: Mitä ihmettä lahjaksi aikuiselle, jolla on jo kaikkea?

Päivänsankarin yllättäminen on nykyään vaikeaa. Miten löytää lahja aikuiselle ihmiselle, jolla tuntuu olevan jo kaikkea?Lue koko juttu

Kommentit (10)

Vierailija

Itse pidän listaa ideoista vuoden mittaan, esim. jos huomaan että joku ostaa usein saman lehden (= 6kk tilaus) tai paistinpannu alkaa vedellä viimeisiään (=uusi), käy manikyyrissä kuukausittain (=lahjakortti), lempiviini yms. Toinen aika mukava on ostaa lisää johonkin sarjaan jota henkilöllä jo on, esimerkiksi pari viinilasia lisää. Sellaiset lahjat lämmittävät, koska olet pannut merkille jotain lahjan saajasta. Kokemukset on kivoja, mutta jos niitä alkaa tulla liikaa niin ne voi jo stressata. Itse kootut "ruokapaketit" hienolla suolalla, oliiviöljyllä jne. on usein aika varmoja valintoja. Usein kysyn ideoita joltain läheiseltä mielummin kuin henkilöltä itseltään, ja mielellään vähän tarkennetusti, tyyliin "Hanna pitää kovasti puutarhahoidosta. Kaipaisiko hän siemeniä tai tarvikkeita?" Toivottavasti tästä oli edes vähän apua :)

-

Itse suosin aineettomia lahjoja - lahjakortti kosmetologille, ravintolaan, teatteriin, elokuvalippuja tms.
Jos lahjan saaja pitää jostain erityisestä, lahjakortti sinne. Appiukkoni harrastaa purjehtimista, josta en itse ymmärrä mitään. Ostimme hänelle lahjakortin kauppaan, joka myy laadukkaita purjehdustarvikkeita. Appiukko arvosti kovasti lahjaa.

Käyttäjä20242
Seuraa 
Liittynyt23.9.2018

Kaikkein paras idea on että aikuiset sopivat keskenään ettei kukaan osta kellekään yhtään mitään. Turhaa rasittaa ihmisiä joutavilla tavaroilla tai mitääntekemättömillä lhjakorteilla museoon tms.

Lahjat ovat lapsille. Aikuinen ei tarvitse.

tätisininen

Kysymys sisälsi mielestäni jo myös vastauksen.Aineettomat lahjat sopivat kaikenikäisille elämäntilanteesta huolimatta.Apu arjessa,hemmotteluhieronta,koirien hoito,nurmikonleikkuu,ajan antaminen..Tarvitseeko esim.miettiä lahjan rahallista arvoa sitä suunnitellessa.Hyvä mieli tulee ideasta,ei sen euromääristä!

mina

Kyllä se on lahjakortti paras vaihtoehto juhlaan, kuin juhlaan. Saapa sitten ostaa mitä haluaa. Kannattaa kerätä useamman kanssa, kertyy enemmän rahaa, kuin yksin antaessa.

Helmihyasintti

Hyväntekeväisyys. Jos jollain on jo kaikkea ja toisella puolella maailmaa ihmisillä ei ole ruokaa, puhdasta vettä tai koulunkäyntimahdollisuutta. Me suomalaiset olemme kuitenkin, sosiaaliluokasta riippumatta, maailman etuoikeutetuinta porukkaa monessakin mielessä. Itse valaistuin, kun luin Unna Lehtipuun kirjan Timanttipesula. Ymmärsin, että en voi odottaa passiivisesti, että muut pelastavat maailman. Minulla on itsellänikin rahkeita toimia. Kuukausilahjoittajana autan yhdellä kertaa yhdeksää ihmistä parempaan elämään.

Vierailija

Noissa hyväntekeväisyys lahjoituksissakin piilee ongelman se, että hallinnollisiin kuluihin voi mennä huomattavasti rahaa. Pari vuotta sitten on skandaali, jossa mm. Punaisen Ristin johtajat jäivät kiinni Haitissa paikallisten uhrien hyväksikäytöstä. Ei tietysti voi yleistää, mätämunia on jokaisessa organisaatiossa. Itseäni on  tuon skandaalin jälkeen epäilyttänyt lahjoittaa mitään ainakaan Punaiselle Ristille.

Vierailija

en kyllä ymmärrä mikä lahja se on, joka menee aivan muualle eli lahjanantajan valitsemaaan hyväntekeväisyyteen. myöskään nuo aineettomat lahjat eivät aina sovi, vaan laittavat saajan arveluttavaan nöyrään asemaan . samalla kritisoin noita lippuja sinnne ja tänne, sillä teatteriinkin meno on tosi vaivalloista ainakin vanhemmille ihmisille, risteilyistä puhumattakaan. mitä jää jäljelle? Kukat, viini, herkkukori, uutuuskirja....

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat