Tiesitkö tämän nyrkkisäännön? ”Pyykin täytyy kuivua yhdessä yössä”

klo 16:32 | 25.9.2018
Miksi lakanoita ei kannata ripustaa ovien päälle kuivumaan? Voiko rättipatteria käyttää pyykin kuivaamiseen? Miksi sukkia ei kannata panna kuivausrumpuun, mutta pyyhkeet kyllä? Lue asiantuntijan vinkit oikeaoppiseen pyykkihuoltoon.Lue koko juttu
Onko rättipatteri jokin yleiskielen sana, joka pitäisi tunnistaa?
Mikä se rättipatteri oikein on? Oliko alkuperäinen tarkoitus lattiarätin kuivaaminen?
Tiedän, että se on jonkinlainen teline kylpyhuoneen seinällä, (jota voidaan lämmittää tai sitten ei).
Sopisiko vaikka kuivausteline paremmin käyttöön?
Juu, tiedän että googlettamalla löytää monia malleja tästäkin tuotteesta, mutta se ei nyt kiinnosta minua.
Hei nimimerkki M, kiitos kysymästä! Olisikohan se aika uusi sana? Nimi viittaisi kyllä siihen, että se voi olla alkuaan ajateltu rättien kuivaamiseen. Rättipatteri on kai sellainen seinällä oleva rautaputkihässäkkä, jossa kulkee sisällä kuumaa vettä. Pyykinkuivaukseenkin sitä käytetään.
Hyvä tuoksu/paha haju
Voivatko nykyajan pyykinpesijät TODELLA olla noin avuttomia, että tarvitsevat tuollaisia neuvoja?
Myös sähkökäyttöisiä rättipattereita/ pyyheliinakuivaustelinettä on käytössä.
Rättipatteri on jo alunalkaen hyvä nimitys, jos sitä olisi kutsuttu pyyheliinankuivsustelineeksi, niin nimitystä olisi haluttu lyhentää puhekieleen sopivaksi, ja siitä olisi tullut rättipatteri ?
Minun mielestäni rättipatteri taas on todella ruma ja inhottava sana pyyhkeiden kuivatuspatterille. Jo sana rätti on ruma ja huonoa kieltä; siivouksessa käytetään riepuja. Jos siis niin pidät sanasta rättipatteri niin senkun käytät sitä, minä taas en halua käyttää sitä enkä lukea sitä lehtiartikkeleissa.
Sanotko pyyhkeitäsi siis räteiksi?
Kyllähän tuo monessa on ihan yleissana. https://www.bauhaus.fi/keittio-kylpyhuone-ja-sauna/kodin-lammitys/pyyhek... esim tuollakin lukee pyyhekuivain eli rättipatteri.
Riepu se vasta ruma sana on ????
Minun pesukoneessani on niin tehokas linkous että aamulla pestyn pyykin saa kerättyä kaappiin illalla. Vanha se on mutta uutta en osta ennen kuin on pakko.
Oneksi asun yksin ja on toimiva pesukonen.Jossa hyvä linkous.Aamulla pesty pyyki on illalla kuiva.Mutta pykkivuorta en kerääkään.Kerostalo alue ja päätie vieressä,kovin raikkasti pyykki ulos vietynä tule. Varsinkin kun pyykkitelinen on pihan virkistyspaikan vieressä jossa tupakoidan ymm.Parvekelakaan ei raikastu,kun tulle parvekeelle tupakan hajut ym.Kun eivät saa laituksiaan auki minään vuoden aikana parvekeillaan.Vaikutaa myös ulkona sitepölyt jos on siitepöly alergiat? Pyykiä ei siloin ole hyvää ulkona edes kuivattaa.Vanhoissa kerostaloissa lisäksi joka talossa ei pyykki tupaa,vaan matkan takana ja hankala kuljetaa sinne kun ikä lisänä ja monella eläkelle jäädessä työperäsiä kulumia ymm.