Lukijan kirje: Vanhempien vastuuta ei saa siirtää isovanhemmille

Lukijan kirje: Vanhempien vastuuta ei saa siirtää isovanhemmille

Lapsiperheen vanhemmat voivat uupua hoitotaakkansa alle, jos oman perheen lisäksi apua tarvitsevat iäkkäät vanhemmat.Lue koko juttu

Kommentit (6)

Vierailija

Tämä kirjoitus oli outo. Mitä tässä edes yritettiin sanoa? Isovanhemmista on jo täällä puhuttu paljon, ja todella monet ihmiset tuntuvat olevan sitä mieltä, että lapsia ei saa viedä isovanhemmille hoitoon. Minusta se on outoa, mutta ehkä näillä ihmisillä on sitten tosi erilaiset vanhemmat kuin omani, tai ovat itse jotenkin kyllästyneitä isovanhempia.

Tuo on totta, että viranomaiset eivät saisi olettaa kysymättä, että perhe saa jostain apua, jos ei kerran saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meillä kaatui avioliitto osin sen takia kun mies siirsi ja siirtää edelleen osan vanhemman vastuutaan omille vanhemmilleen. Koskaan ei tarvitse tehdä kompromissejä omien menojen suhteen kun omat vanhemmat hoitaa aina. Täysin eri asia kuin ajoittain auttaminen. Tuo kommentti että isovanhempien tehtävä on myös antaa omien lasten otta vastuu on täysin totta. Jos tilanne on se, ettei vanhempi itse tajua.

Vierailija

Eräässä tuttavaperheessä yli kolmekymppinen työssäkäyvä tytär muutti takaisin kotiin ja pyöräytti vielä lapsenkin. Mummi hoitaa kodin, lapsen, sekä tyttären kaksi koiraa. Ilmeisesti tyttärellä ei ole mitään aikeita ottaa itse elämästään tai omasta perheestään vastuuta jatkossakaan.

Vierailija

Tiedän kokemuksesta, millaista on, kun pikkulasten ohella joutuu huolehtimaan iäkkäästä vanhemmastaan. Aivan hirvittävää! Yhtään kyläreissua ei voitu tehdä ilman, että tehtiin samalla töitä vanhuksen kotona. Lomalla oli aina isot urakat milloin mitäkin työtä. Ja aina oli huono omatunto siitä, ettei tehnyt tai käynyt tarpeeksi. 

On helppoa sanoa, että olisi pitänyt vain antaa olla, mutta kun ei vaan voinut hylätä omaa läheistään. No, onneksi siitä selvittiin,mutta terveys siinä meni. 

Lapsiperheiden tukiverkosto on...

Lapsiperheet ovat melko yksin, jos sukulaisista, mummoista ja vaareista ei ole tilapäistäkään apua perheen arjen pyöritykseen. Sen sijaan iäkkäät ja monisairaat mummot ja vaarit voivat itse tarvita apua. Lapsiperheen äidit ja isät uupuvat kaksinkertaisen hoitovastuunsa alla. Ensin hoidetaan omat lapset ja koti ja käydään töissä. Sitten pitäisi vielä ehtiä apuun omille vanhemmille ja appivanhemmille mitä moninaisimpiin töihin.

Lapsiperheiden on vaikea saada tilapäistä lastenhoitoapua ja apua kodinhoitoon. MLL:sta voi hakea koulutetun lastenhoitajan kotiin. Toki yksityisiä lastenhoitoa ja kodinhoitoa tarjoavia yrityksiä on, jos perheellä on rahaa. Kunnallista kotiapua on tavallisten perheiden turha hakea. Kunnallinen kotiapu on varattu kotona asuville ikäihmisille.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat