Lukijan kirje: Perhe-elämä voi yllättää positiivisesti

klo 18:26 | 29.12.2018
Pitkän pohdinnan jälkeen ystäväni halusikin äidiksi ja yllättyi.Lue koko juttu
Pitkän pohdinnan jälkeen ystäväni halusikin äidiksi ja yllättyi.Lue koko juttu
Ladataan...
Juuri näin ? Olin nuorena varma siitä etten hankkisi lapsia. Pidin kyllä muiden lapsista mutta en ajatellut pystyväni tarjoamaan tasapainoista kotia lapsilleni. Syynä riittämättömyyden tunteeseeni oli oma vaikea lapsuus epätasapainoisen äitini kanssa. Rakensin innolla uraa, kunnes yli nelikymppisenä tapasin miehen joka halusi perheen kanssani. Koska uraputkeni oli sillä hetkellä todella huono, ajattelin elämästä löytyvän ehkä muitakin. Olen nyt kahden ihanan teinin äiti ja onnellinen lapsistani.
En puutu nyt ylikansoitukseen tai vakavaan ja tosin oikeutettuun harkintaan olla hankkimatta lapsia, mutta nykyään kuitenkin lapsia haluavia ihmisiä mollataan. Hyvin monet lastenhankintaa, äitiyttä tai vanhemmuutta koskevat jutut alkavat provosoivan tyyliin otsikoilla: "lapset pilasivat parisuhteen, - elämän" , "huomasin, että lapsia ei "kannattanut" hankkia" jne. - ennemmin kuin että "olemme iloisia ja onnellisia lapsista ja haluamme olla vanhempia" . Ihmisistä jotka tuntevat kaipausta lapsiin, lähes halveksitaan. Vauvat ja ovat ällöjä ja epätrendikkäitä otuksia, aivan kun eivät kuuluisi enää ihmiskuntaan, koska niistä on vaivaa ja ei "voi matkustella" . Vihapuheesta lapsiin (jotka ymmärtävät, että aikuiset eivät arvista heitä) liittyen en ole kuullut kannettavan huolta. Siis kerrankin positiivinen uutinen, voiko uskoa.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan-nimimerkki.
Toit toivoa ja valoa pimeään iltaan. ❤️ Uskalsin ja pystyit? miksi ei me muutkin. ?
Ehei, ei lapsia haluavia yleensä mollata, vaan niitä, jotka eivät halua lapsia: vapaaehtoisesti lapsettomia naisia siis. Miksi, keneltä se on pois?
Minusta jokainen nainen (ja mies) saa tehdä lapsia tai olla tekemättä. Ihan sama. Mutta: minua lapsettomana, keski-ikäisenä naisena ärsyttävät suuresti pohdinnat vela-naisen lapsuuden traumoista, henkisestä tasapainottomuudesta, laiskuudesta ja mukavuudenhalusta, narsismista ym.! Ikään kuin tahallisesti lapseton ei olisi normaali ...
Olen samaa mieltä nimimerkki Jaa jaan kanssa. Nykyisin pikemminkin sekä tahallisesti että,tahattomasti lapsettomat ovat jonkinlainen paarialuokka. Niin tavalliset ihmiset kuin poliitikot syyllistävät juuri heitä. Koskaan ei voi tietää, mitkä kaikki syyt ovat taustalla. Tämänkin jutun kirjoittaja tuntuu olevan sitä mieltä, että vain lapsi ”pelastaa” elämän. Unohtuu se, että ihmisillä on oikeus elää valitsemallaan tavalla, kunhan ei loukkaa tai vahingoita muita. Ei ole yhtä ainoata tapaa elää.
Kyllä, yhteiskunnassa on nyt pinnalla lapsettomien syyttäminen ja syyllistäminen, eletään synnytystalkoiden aikaa! Lapsettomia ei arvosteta ja heidät koetaan monin tavoin vapaamatkustajina. Ikään kuin kaikki lapsia tehneet ovat kunnon kansalaisia, ovat tehneet velvollisuutensa yhteiskunnan eteen ...
Totta kai uusia veronmaksajia tarvitaan, mutta on muistettava, että suurin osa naisista lisääntyy. Siispä emme kuole sukupuuttoon, emme takuulla. Miksi on niin vaikea käsittää sitä, et kaikki eivät halua lapsia, vaikka lapsista pitäisivätkin? Ei lisääntyminen ole velvollisuus!
Minua lapsetonta naista tämä kirjoitus ärsytti suunnattomasti. Aivan kuin tässä yritettäisiin suostutella kaikki hankkimaan lapsia, koska "voit yllättyä positiivisesti". Entäpä jos en yllätykään? Jos lapsen kanssa on vieläkin raskaampaa kuin olen kuvitellut. En halua elää elämää, jossa lopun ikääni kadun, kun annoin tämän rauhallisen helpon elämän pois, ja vaihdoin sen meteliin, kiireeseen ja sekasortoon.
Monen mielestä lisääntyminen on kansalaisuusvelvollisuus ja nainen, joka ei halua äidiksi on huono nainen. Se on totuus.