Köyhä äiti Maria, 38: ”Vaikeimpia ovat asiat, joita hyvätuloiset eivät edes ajattele”

”Joskus nousee pala kurkkuun, kun joudun kieltämään lapsilta niin paljon. Onneksi meillä riittää rakkautta”, Maria sanoo.

Maria piti päiväkirjaa niistä hetkistä, jolloin suri köyhyyttään. ”Vaikeimpia olivat usein asiat, joita suurituloisempi ei tule edes ajatelleeksi”, hän sanoo.Lue koko juttu

Köyhä äiti Maria, 38: ”Vaikeimpia ovat asiat, joita hyvätuloiset eivät edes ajattele”

Sivut

Kommentit (91)

Vierailija

Toivottavasti olette löytäneet erään kaupparyhmän 60 % iltatarjoukset viimeisen myyntipäivän ruuista? Itse käytän niitä hyvin paljon ja ostan pakastimeen monenlaista, kun rahasta on tiukkaa.  Entä leipäjono? Pystyisikö mies sairaudeltaan käymään niissä? 

En yhtään ymmärrä, miksi piti heittää sulaneet marjat yms.pois? Niistä olisi voinut keittää hilloa, tarjousleivät olisi ihan hyvin voinut syödä tai tehdä niistä leipävanukasta tms. Kalapuikot ja jäätelöt ovat tietysti eri juttu, mutta ei suinkaan sulaneesta pakastimesta kaikkea heitetä pois. Ja nätti lappu pakastimen oveen: Muista sulkea ovi.

Lidlin kiivit eivät ole useinkaan kovin kalliita ja siellä on muitakin edullisia hedelmiä, eivät ne kiivit ole ainoita onnelliseksi tekeviä hedelmiä. 

Entä mitä inhoamista on marketin halpashampoossa? Ei yhtään mitään, moni meistä pesee hiuksensa sillä.  

Nyt etsimään kaikki lahjoittaja- ym. paikat, joista voisi saada apua lapsen harrastukseen. 

• ylös 82
  • alas 7
Rakkautta ja voimia, hyvää mie...

Työtön itsekin, ei silti asenteellinen kirjoitti:
Särähti kyllä korvaan toi kohta 9. "Miten selittän hänelle että joulupukki tuo lahjoja enemmän rikkaille, ei kilteille?". Niinkun se olis joku totuus että rikkaiden lapsista tulee ilkeitä ja köyhien lapsista kilttejä.

Tämä vivahtaa jopa asiattomuuteen, koska ei vastaa ollenkaan kirjoitettua juttua. Kukaan ei ole puhunut ilkeydestä, ennen kuin sinä itse sanoit sen. Viesti oli: Lahjat kerääntyvät rikkaiden ja hyväosaisten kuusien alle, mutta köyhä ei saa lahjoja oli miten kiltti hyvänsä.

Aina kuitenkin mieluummin ole kiltti lapsi, oli sitten tausta mikä hyvänsä.

joulupuu.org

"Joulupuu on jokavuotinen hyvän mielen tempaus,
joka tuo joulumielen sekä lahjan antajalle että saajalle ja hänen perheelleen.

Joulupuu-keräys järjestetään vuonna 2018 jo 16. kertaa ympäri Suomea  paikallisten nuorkauppakamarien ja Keskuspuiston Nuorkauppakamarin toimesta. Hyväsydämisten ihmisten avulla tullaan keräämään tänäkin vuonna valtava määrä joululahjoja lapsille, jotka ovat lastensuojelun piirissä, huostaan otettuna, sijaisperheessä, lastenkodissa tai muutoin perhetilanteen vuoksi jäisivät ilman joulupukin tuomisia. "

• ylös 38
  • alas 5
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Äiti

Apua voi hakea ja saada muun muassa Mannerheimin Lastensuojeluliitosta (mm. Hyvä Joulumieli-keräys) ja oman kotiseurakunnan perhe- ja diakoniatyöntekijöiltä. Jos lapsiperheellä on isovanhemmat, niin olisiko heilläkin mahdollisuutta auttaa perhettä jotenkin? Ennen ainakin maaseudulla asuttiin jopa kolmen sukupolven perheissä ja sukulaiset auttoivat toisiaan eri tavoin. Ehkä nykyäänkin voisi pyytää sukulaisilta ainakin käytännön apua ja mahdollisesti myös taloudellista apua? Jos hyväkuntoiset isovanhemmat ovat eläkkeellä, niin he voisivat tulla joskus vaikkapa siivousavuksi lapsiperheeseen. Ja jos isovanhemmilla on rahaa ja varallisuutta, niin ehkä he voisivat auttaa köyhää lapsiperhettä vaikkapa lahjoittamalla perheelle joulunpyhien ruokaostokset.

• ylös 18
  • alas 4
Vierailija

Miksi lapsia tehdään vaikka ei ole varaa elättää heitä kunnolla? Joihinkin kiiveihin ei ole varaa. Kun lapsia tekee, pitää olla puskurirahasto kerättynä sairaslomia ja muita varten ettei elämä muutu juuri kuvatunkaltaiseksi.

• ylös 54
  • alas 65
Vierailija

Köyhyys sattuu kirjoitti:
Niin tuttua. Olen painanut töitä hullunlailla 18-vuotiaasta lähtien(nyt 46v) ja opiskellut työnteon ohessa. Saanut 3 lasta, kokenut eron, vakavan työuupumuksen, syvän masennuksen ja menettänyt kyvyn palata työelämään. Nyt yhteiskunta tukee minua ruhtinaallisesti alle 600€/kk. Saan asumistukea, mutten toimeentulotukea. Minulle jää joka kuukausi laskujen jälkeen hieman yli 200€ elämiseen. Olen kiitollinen että 2 lapsistani asuvat jo omillaan,en pystyisi edes ruokkimaan heitä,saatikka vaatettamaan. Minä uskoin joskus vahvasti siihen, että kun teet töitä lujasti,kasvatat yhteiskuntakelpoiset lapset, niin yhteiskunta pitää huolta "työmyyristään" jos satut sairastumaan. Näin ei kuitenkaan ole käynyt. En tiedä onko tästä ahdingosta mitään ulospääsyä ja myönnän, että hieman katkerana katson, kun maahanmuuttajat kantavat kaupoista kassitolkulla ruokia joista vain haaveilen, tai kulkevat niissä kalliissa merkkivaatteissa upouusi iPhone käsissään.
Mitä he tekivät tämän yhteiskunnan hyväksi ansaitakseen ne?
Ruokajuhlat, kuten joulu lahjoineen, ahdistaa kovin. Tunnen myös syyllisyyttä etten voi muistaa silloin edes kummilastani. Omat lapseni tietävät ahdinkoni, eivätkä luonnollisestikaan toivo muuta kuin yhdessäoloa. Muuta en oikein voi tarjotakkaan.

Jos sinulla on noin pienet tulot, sinun pitäisi kyllä saada toimeentulotukea. Oletko hakenut työkyvyttömyyseläkkeen ja takuueläkkeen eläkkeensaajan asumistuen lisäksi?

• ylös 29
  • alas 4
KTM

”Jotenkin hävettää pukea lapsi jonkun muun vanhoihin kenkiin, vaikken ole koskaan oikeastaan hävennyt köyhyyttä. Teenhän koko ajan ahkerasti töitä”

Ansaitsen itse n. 55 000€/vuosi, mies samoin. Minua ei häiritse yhtään pukea lastani toisen käytettyihin kenkiin tai käytettyihin vaatteisiin. Ehkä se on se ero, vauraampi ei vaurastu tuhlaamalla, vaan säästämällä ja moni asia Suomessa on niitä perinteisiä ammatinvalintakysymyksiä. Myös PK-seudulla asuminen on valinta.

• ylös 80
  • alas 35
Perusmamma

Niin, tuo oli normaalielämää, kun lapset oli pieniä. En kylläkään ajatellut, että olimme köyhiä. Rahaa ei ollut ja syy siihen pitkälti oli kotiäitiyteni. Lapsien harrastuksiin ei ollut rahaa, huonekalut, vaatteet hankittiin käytettyinä. Vieläkin joudun pesenään hiukseni tavismarkettishampoolla, vaikka lapset asuvat jo omissa talouksissaan.

• ylös 46
  • alas 1
Vierailija

Perheemme katsotaan varmaan suurituloiseksi, mutta monet kohdat kyllä vähän hämmästyttävät. Kuten tuo halpisshampoo. Mitä se tarkoittaa? Ihan tavallisia pesuaineita, joita jokainen käyttää, mitä ihmettä sitten pitäisi olla? Ja nuo magneetit ja muut härpäkkeet koulukuvista, eivät isovanhemmat sellaisia odota. Lelukuvastoja ovat lapset iän kaiken katselleet ja saavat katsellakin; on satavarmaa, etteivät he odota saavansa kaikkea mitä sieltä löytyy. Ja oikeasti, jos olisitte varakkaampia, ostaisitteko tosiaan kaikki kuvaston tavarat lapsille???? Perheessänne on näköjään kaksi työssäkäyvää aikuista eli aika normaalit olot.

Uskon, että tämäkin perhe takuulla voisi ostaa kaupasta neljä kiiviä ilman marinoita ja valita lapselle sellaisen harrastuksen, joka ei maksa liikoja. Haihattelu vie kyllä ihan tarpeettomasti voimia.

• ylös 86
  • alas 37
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsia tehdään vaikka ei ole varaa elättää heitä kunnolla? Joihinkin kiiveihin ei ole varaa. Kun lapsia tekee, pitää olla puskurirahasto kerättynä sairaslomia ja muita varten ettei elämä muutu juuri kuvatunkaltaiseksi.

Juuri tämän asenteen takia Suomessa pienituloiset eivät enää teekään lapsia ja poliitikot on helisemässä kun oma halpatyövoima loppuu. Onneksi olkoon: asenteesi on kuin syöpä ja se on levinnyt Suomeen! Turha syyllistää nuoria siitä ettemme tee lapsia, kun ei ole varaa elättää itseämmekään pätkätöillä. Varallisuuskuplan sisältä ja suurista ikäluokista on helppo huudella. Ette tiedä mitään siitä, millaista työelämä on meille jotka emme ole vakityön suojissa.

• ylös 61
  • alas 13
Vierailija

Hei, hyvät ihmiset! Miettikää nyt sentään ennen kuin  pistätte rahojanne taivaan tuuliin. Kirjoituksen takana voi olla aivan kuka tahansa: toimittaja, elämäntapaköyhä, hyvin toimeen tuleva sakki tai aivan todella kuka tai mitä tahansa, vaikka yksinäinen teini. Missään nimessä ei pidä antaa lahjoituksia näin epävarmaan ja täysin tuntemattomaan kohteeseen. Ja jos kirjoitus nyt edes on aito, veikkaan silti että heillä on enemmän varoja  käytössä kuin monella näistä, jotka ovat valmiit pistämään viimeisiä pennejään avustukseen. Järki hoi!  Hyvän omantunnon voi hankkia kyllä monella muullakin ja varmemmalla tavalla, siitähän tässä ainoastaan on kysymys.

• ylös 63
  • alas 25
Vierailija

Jotenkin tuntuu, että jotkut tykkäävät esitellä omaa köyhyyttään ja vielä dramatisoida sitä. Ja jotenkin särähtää tuossa jutussa moni asia, pakastimen sulamisen vuoksi heitetään kaikki pois. paria kiiviä ei ole varaa ostaa, lelukuvastoa eivät lapset saa katsella ja muutenkin tunnelma on kovin nyyhkyinen. Meitä on paljon, jotka syystä tai toisesta ovat köyhiä, mutta emme tee siitä numeroa, vaan yritämme selvitä kuka mitenkin. Monet pesevät hiuksensa halvalla shampoolla jatkuvasti eivätkä haikaile niiden törkeän kalliiden kampaamotuotteiden perään. Ei se hieno shampoo ihmisestä tee onnellista. Moni meistä nappaa pyörä- tai kävelyretkellä löytämänsä tyhjän pullon mukaansa, muutaman pullon hinnalla ostaa jo yhden normihintaisen kiivin. Moni kulkee vanhoissa vaatteissa ja laittaa aina lapset etusijalle ja katsoo ne elokuvat tv:stä. Loppukuusta etsitään ne kolikot takkien taskuista ja laukun pohjalta, mutta ei tulisi mieleenkään julistaa sitä ympäri maailmaa. Moni keskituloinenkin avioeron kokenut yksinhuoltaja tai kroonisesti sairastunut joutuu taloudelliseen ahdinkoon ja joutuu ottamaan lisää lainaa selvitäkseen eikä saa mistään apua. 

Ei se köyhyys ole läheskään aina omaa syytä, mutta ei se sillä voivottelulla ja uhriutumisella parane.

• ylös 89
  • alas 21
Vierailija

Laittaisin mielelläni pientä piristystä lasten arkeen. Miten onnistuu yhteydenotto, vaikka sieltä minulle päin? Voisiko toimitus auttaa?

• ylös 10
  • alas 8
Äiti

Suhtaudun varauksellisesti "köyhyys"-teemalla kirjoitettuihin juttuihin ja ohjelmiin. Mikä on totuus juttujen ja ohjelmien takana? Mikä on "köyhän" todellinen rahatilanne, asumismuoto ja varallisuus? Mikä on köyhyyttä kenellekin? Suomesta löytyy ihmisiä, pariskuntia ja perheitä, joilla "köyhyys" on valitettavasti itse aiheutettua. Rahankäyttö on holtitonta, kulutustottumukset ovat pielessä ja eletään jatkuvasti yli varojen. Elämänhallinta on kehnoa ja holtiton rahankäyttö on merkittävä elämänhallinnan ongelma. Uusavuttomuus ja mukavuudenhalu kukoistavat, ei viitsitä tehdä mitään itse, vaan ostetaan kaikki valmiina. Kotitaloustaidot, rahankäyttö ja säästäväisyys opitaan lapsuudenkodissa. Vanhempien tehtävänä on opettaa lapsilleen kotitöitä, järkevää rahankäyttöä ja raha-asioitten hoitoa!

Valitettavasti osa epärehellisistä ihmisistä osaa myös käyttää hyväksi tuntemattomien lahjoittajien hyväntahtoisuutta. Yhteiskunnan, järjestöjen ja vapaaehtoisten avustukset ja lahjoitukset tulisi antaa niille ihmisille ja perheille, joille ne kuuluvatkin! En halua tukea hyvätuloisia ja varakkaita ihmisiä ja perheitä, joilla itselläänkin on varaa hankkia tarvitsemansa tavarat. On muun muassa perheellisiä, jotka ovat kotipaikkakunnan, Kelan ja TE-toimiston kirjoissa "yksinhuoltajia". Äiti ja isä ovat "paperilla" kirjoilla eri osoitteissa, vaikka he ovat vakiintuneessa parisuhteessa ja tosiasiallisesti perhe. Eri osoitteilla keinottelemalla he saavat maksimimäärät yhteiskunnan avustuksia ja tukia. Epärehellisyys on edesvastuutonta toimintaa ja väärin! On myös väärin, jos hyvätuloiset ja varakkaat vanhemmat hakevat lapsilleen mm. ilmaisia lahjakortteja, vaatteita, kenkiä ja harrastusvälineitä lahjoittajien avustuspisteistä!

Osa lapsiperheistä saa sukulaisiltaan merkittävää rahallista tukea ja ilmaista ja jatkuvaa apua arkeen. On muun muassa hyvätuloisia ja varakkaita lapsiperheitä, jotka asuvat velattomassa omistusasunnossa. Velaton omistusasunto on tullut heille lahjoituksena, ennakkoperintönä tai perintönä vanhemmilta tai muilta sukulaisilta. Heillä voi olla pienet tulot, mutta koska asuminen on lähes ilmaista, niin eipä ole paljoa menojakaan!

• ylös 48
  • alas 15
Köyhäkö

Niin no minä myös kouluavustaja ja minusta palkka on hyvä. Olen leski ja minula kaksi lasta. Pärjäämme ihan hyvin. Juu vaatteet on kirpparilta tai tuttujen käytettyjä. Ei meilläkäön osteta kiiviä, mutta apoelsiinia mandariinia banaania saa talvella halvalla. Kotiruokaa saa halvalla ja karkkipäivä pidetään la.
Kaverisynttäreillä käydään myös. Lahja vain on pieni. Parin euron juttu.
Kummit ostaa niin joulu kun synttäri lahjat ja ottaa lapset välillä reissuun ym.
Lapset liinkuu ulkona pelaa kavereiden kanssa jalkapalloa luistelevat ym. Ebn koe että jäävät mistään paitsi.

• ylös 53
  • alas 6
Vierailija

Minäkin haluaisin auttaa perhettä jotenkin, jos on mahdollista toimituksen kautta? Yt Tiina

• ylös 9
  • alas 13
Vierailija

Pientä liioittelua tuo kiivijuttu, esim. Cittarilta ja muista k-kaupoista saa aika usein laatikon kiivejä eurolla. Ja koulukuvia ei nykyään tule kotiin automaattisesti kun ne katsotaan netissä ja tilataaan vaikka yksi kuva per lapsi jos muuhun ei ole varaa. Tosi tyhmää antaa niiden lähettäää koko satsi kotiin.

• ylös 61
  • alas 5
Vierailija

KTM kirjoitti:
”Jotenkin hävettää pukea lapsi jonkun muun vanhoihin kenkiin, vaikken ole koskaan oikeastaan hävennyt köyhyyttä. Teenhän koko ajan ahkerasti töitä”

Ansaitsen itse n. 55 000€/vuosi, mies samoin. Minua ei häiritse yhtään pukea lastani toisen käytettyihin kenkiin tai käytettyihin vaatteisiin. Ehkä se on se ero, vauraampi ei vaurastu tuhlaamalla, vaan säästämällä ja moni asia Suomessa on niitä perinteisiä ammatinvalintakysymyksiä. Myös PK-seudulla asuminen on valinta.

Varakkaan on helpompi olla säästäväinen, koska voi käyttää rahaa (olla säästämättä) oikeassa paikassa.

Kun asut pk-seudulla ja olet tutussa ympäristössä, on elämä tuttua. Pienituloisena ei välttämättä ole edes varaa muuttaa eikä siellä pienemmällä paikkakunnalla ole ehkä töitä. Lisäksi lasten lähettäminen opiskelemaan on helpompaa ja edullisempaa, kun asutaan jo valmiiksi koulutusmahdollisuuksien ympäröimänä.

Eri asia jos itse on maakunnista tullut ja palaa sitten kotiympyröihin takaisin, suvun pariin ja ehkä suhteilla saa työnkin. Yleensähän ne pikkupaikkakunnilla saadaan pärstän ja huhujen mukaan.

• ylös 18
  • alas 9
Vierailija

Hirveetä, että tällasta on 2019~ luvun SUOMESSA! Itse olen työskennellyt koulunkäyntiohjaajana ja tiedän miten surkea se palkka on, vaativasta työstä. Lastenhoitajana palkka on pikkusen isompi, mutta ilman mun hyvä palkkasta miestä, olisin lähes samassa tilanteessa. Kyllä tekee pahaa....... Haluaisin myös auttaa tätä perhettä ❤
Tekstistä huokuu kyllä rakkaus. Ja se on tärkeintä ❤. Voimia ?

• ylös 17
  • alas 7

Sivut

Viime vuoden keskustelluin

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat