Vierailija

En saa tavata lapsenlapsia, koska olen hylätty ja merkitty ”olet vanha ja sairas, narsistinen alkoholisti” Miksi minun pitää kärsiä tätä.

Asia lähti alkuun siitä, että olemme taanneet tyttäreni asuntolainan ja nyt hän haluaisi isomman asunnon. Ja me olemme jo aika vanhoja molemmat - nykyinen mieheni ja minä. Erosin lapseni isästä, koska hänellä oli muita naisia ja hän ajoi ulos minut kodistani. Tämä oli hyvä asia, koska en olisi itse tajunnut lähteä hirvittävästä avioliitosta, jossa minua pahoinpideltiin ja uhattiin haulikolla ampumisella.

Olen nyt ymmärtänyt että tämä tyttäreni kohtelee minua kuin hänen isänsä kohteli. Hän on saanut vaikutteita juuri tästä.

Tyttäreni ensimmäinen lapsi oli minulle tosi tärkeä, hoidin häntä rakkaudella ja aina olin käytettävissä kun lapselle piti saada hoitaja. Me leikimme lapsen kanssa ihania leikkejä, jumppasimme ja nauraa räkätimme leikeille. Piilostaminen oli kaikkein kivoin leikki. Sain olla läsnä kun hän kasvoi. Ja tunsin, että hänkin rakasti minua.

Nyt tytär sai toisen lapsen ja oli ajatellut, että pitäisi saada isompi asunto ja että olisi hissi. Siitä masennuin koska meillä ei ole enempää taata heidän velkaansa kuin tämä nykyinen asunto ja meidän kotimme oli takuuna. Olemme molemmat jo yli kuusikymppisiä ja haluaisimme jo elää rauhassa omassa kodissamme. Ja kerran vuodessa ottaa kahden viikon loman vuokramökillä.

Minulle on edessä lonkkaleikkaus ja jotenkin olen jo keväästä asti ollut siinä mielessä, että en kestä tätä leikkausta. Eli keväästä asti olen ollut siinä mielessä, että en elä kauaa enää. Ja etten selviä tuosta leikkauksesta hengissä. Juurikin tänään ystäväni kävi luonani ja kerroin, että luulen jättäväni tämän elämän tähän. Mutta hän vain nauroi, että ”älähän nyt”.

Tällä hetkellä ajattelen, että olisi parempi minulle että menen pois eikä kenelläkään olisi mitään sanottavaa tai puututtavaa asiaan. Teen juuri niin kuin itse haluan. Elän ja kuolen juuri niin kuin haluan.

Koko ikäni olen elänyt toisten mielten mukaan, hävennyt – iloinnut – masentunut – miten vain toiset ovat halunneet.

Minulla on tosi paljon rauhoittavia lääkkeitä ja ihan tosiasia on etten jaksa enää elää…

Kommentit (1)

Ida irene

Takauksen vaatiminen on huono asia. Takausta voi kysyä, mutta pitää ymmärtää, että iäkkäät vanhemmat haluavat turvata oman kotinsa. Heillä on oikeus omiin tuloihinsa, eikä heidän tarvitse selittää kenellekään viikon lomaansa, vaikka se vietettäisiin Honolulussa. Lapselta ei pitäisi evätä isovanhempia rahan takia. Eikö perheen mies voisi pyytää takausta omilta vanhemmiltaan. Kylläpä aikuiset lapset voivat olla julmia, ja tapaamattomuudesta kärsivät heidän pienet lapsensa. Lonkkaleikkaus onnistuu miltei aina, eikä ole vaarallinen. Isoäiti voisi vaikka alkaa sijaismummuksi yksinhuoltajaäidin lapsille, joka osaisi tätä roolia arvostaa. Tai isoäidin kannattaa nauttia luonnosta ja kulttuurista, joka on paljon ilmaiseksikin tarjolla. Pettymyksiin ja surullisuuteen vajoaminen ei auta ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat