Lukijan kirje: En jaksa huolehtia äidistäni, joka ei suostu muuttamaan lähelleni

Lukijan kirje: En jaksa huolehtia äidistäni, joka ei suostu muuttamaan lähelleni

Tytär suree aikaa, jonka menettää, kun äiti asuu kaukana.

”Haluaisin pitää ikääntyneestä äidistäni huolta, mutta esteenä on satojen kilometrien välimatka – tai oikeastaan se, että äitini kieltäytyy muuttamasta lähemmäksi perhettäni”, lukijamme kirjoittaa. Onko tyttären velvollisuus huolehtia vanhuksesta, jos tämä ei suostu muuttamaan?Lue koko juttu

Kommentit (7)

Ellaeveliina

Olet ilmeisesti itse aikoinaan tehnyt valinnaan muuttaa kauemmas lapsuudenkodistasi ja nyt oletat, että iäkkään äitisi tulisi oman hyvinvointinsa vuoksi muuttaa  kauas turvallisesta ja tutusta kodistaan ja ympäristöstään?

Aika itsekästä eikö? Miksi hänen pitäisi luopua kaikesta rakkaasta ja tutusta, oma koti, naapurusto. tutut kaupat, lääkärit yms. sinua ja perhettäsi lukuunottamatta, jotta sinulla olisi helpompaa?

Ja vastauksena kysymykseesi, äidilläsi tulisi ehdottomasti olla vapaus valita missä asuu viimeiset vuotensa ilman syyllistämistä ja sinä itse teet ne valinnat kuinka paljon haluat hänen ehdoillaan tavata, olla läsnä ja auttaa.

Äiti*4

Meillä molemmat vanhempani muuttivat lähemmäksi.
Heistä on mukavampi olla lähellä lapsenlapsia ja seurata heidän menojaan ja touhujaan.
Mikään ei velvoita työssä käyvään aikuista huolehtimaan kaukana asuvasta vanhemmastaan vaikka haluja olisi.
Myös oma jaksaminen pitää ottaa huomioon.
Iäkkään vanhemman tarpeet voi kartoittaa oman kotikunnan vanhustyöntekijöiden kautta ja ostaa palvelut.
Meillä kaikilla on oma elämä ja päätösvalta siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Iäkkäällä äidillä on oikeus päättää omasta elämästään. Kunnioita päätöstä. Joko jatkat käyntejä ja olet hiljaa tai vähennät käyntejä ja keskityt omaan perheeseesi. Ehkä jossain vaiheessa iäkäs äitisi voi itse haluta viettää osan aikaa lähelläsi. Älä aliarvioi mitä oma koti merkitsee iäkkäälle ihmiselle. Toisen nurkissa ei ole mukava pyöriä.

Joopa

Meillä ihan sama tilanne. Vanhemmat asuu kaukana, ja samalla paikkakunnalla asunut sisko kuoli hiljattain. Isä hoitokodissa ja äiti yksin kotona. Isällä ei hätää hoitokodissa, mutta äidillä ei hääviä. Eronneet, joten ei ole toisistaankaan seuraa. Äiti ei halua muuttaa unelma-asunnostaan mihinkään. Toisaalta niin huonossa kunnossa, että jos kaatuu, niin ei pääse itse ylös. Totuus on, että huonolla tuurilla kuolee sinne kotiinsa, kun apu on kaukana. Vanhustensuojeluilmoitusta tehty, mutta taitaa olla ihan yhtä tyhjän kanssa.

Olen kuitenkin mies, niin ei ole oletusta kellään, että alkaisin hoitajaksi.

Näin näen

Usein vanhuksen yksinolo, erillään omaisista, on hänelle riski, jos hän ei saa paikkakunnalta kuntoonsa nähden tarvittavaa hoitoa. Tilanne on vielä mutkikkaampi, jos asuu ylläpitoa vaativassa omakotitalossa, josta ei halua muuttaa läheisten luokse. Jos ei tilannettaan ymmärrä, niin ottaisin itse sitkeästi yhteyttä sosiaalitoimeen, miten tulee menetellä. He selvittänevät terveydenhoidon kanssa, missä mennään.
Kaukana asuvilla omaisilla on jatkuva huoli, käy sitten töissä tai on jo itse eläkkeellä. Voimia ei riitä jokapäiväiseen epätietoisuuteen.

Edunvalvontaan hakua voi toteuttaa lääkärin jne. suosituksen mukaan. Heitteille ei voi vanhusta jättää, jos hän ei itse ymmärrä muuttunutta tilannettaan. Joskus esim. dementoitunut ei muista muuta kuin yhden asian " tämä on kotoni, josta en muuta". Muuta tilannetta ei itse ymmärrä.

Näin toivoisin itselleni tehtävän, kun oma suhteellisuuden tajuni joskus katoaa.

Itsenäinen muttei itsekäs

Tämä oli ajatuksia herättävä kysymys ihmiselle, joka ei koskaan ole ajatellutkaan, että olisi jollakin tapaa velvollinen huolehtimaan omista vanhemmistaan heidän vanhetessaan. Mielestäni vanhempien tehtävä on hoitaa ja kasvattaa lapset omaan elämään, eivät lapset ole omille vanhemmilleen hoitovelassa. Vanhempana ihmisten tulisi hyvissä ajoin itse järjestää asiansa niin, ettei omia lapsia vaivata hoitotaakalla ja eihän se useimmiten oikeasti ole mahdollistakaan välimatkojen takia.

44

Oletko sanonut äidille noin, että haluaisit viettää hänen kanssaan enemmän aikaa ja muutto olisi siihen ratkaisu. Minua ainakin äitinä ilahduttaisi.

Voi olla, että jääräpää ei muuta ja ei, ei ole velvollisuutesi häntä hoitaa. Tasapainottaisiko, jos jokaviikkoisen käynnin sijaan olisit joka toinen viikonloppu hänen luonaan? Vaikka vähän pidemmästi, jos aika ei muuten tunnu riittävän.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat