Lukijan kirje: Aion viettää joulun yksin – eikä siinä ole mitään surullista

Lahja minulle minulta!

”Jouluaatto yksin on monien mielestä yksinäisyyden ja surullisuuden huipentuma. Luulen, että moni säälii salaa mielessään myös minua. Miksi sen pitäisi olla niin?” lukijamme kysyy.Lue koko juttu

Lukijan kirje: Aion viettää joulun yksin – eikä siinä ole mitään surullista

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Olen viettänyt joulun yksin, omasta tahdosta. Nautin kovasti. Kanssaihmisille oli vaikeaa ymmärtää :). Nauti ihmeessä omasta seurastasi ja kiireettömyydestä.

• ylös 54
  • alas 9
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Hoitaja

Olen jo yli 50 v. Olen vanhainkodilla töissä ja nyt näyttää että sattuu jouluaatolle iltavuoro. En stressaa. Vain yksi päivä päivien joukossa. Olen kotona aamupäivän ja muut joulun pyhät aamuissa. Joulu ei jostain syystä ole juhla nro 1 enää kun lapset aikuisia ja heillä on läheisiä ympärillä. Mies ymmärtää , että annetaan pienten lasten äitien olla kotona.

• ylös 17
  • alas 5
Pohdiskelija

Itse voisin tuntea itseni alakuloiseksi ja yksinäiseksi, jos joutuisin viettämään joulua ihan yksin. Se kun on kuitenkin niin perhekeskeinen juhla. En osaisi nauttia kun kaipaisin seuraa. En taida viihtyä ihan pelkästään omassa seurassani muutenkaan. Toisaalta ihailen sellaisia vahvoja ihmisiä jotka osaavat olla yksin ja pitävät siitä. Ajattelen, että sellainen on sinut itsensä kanssa. Silloin yksinolo on oma valinta eikä siinä ole mitään säälittävää. Sen sijaan surettavat monet sellaiset ihmiset, jotka joutuvat olemaan joulun yksin vastoin tahtoaan. Toivoisi, että heillä olisi jokin paikka, jonne mennä yhteiseen joulupöytään.

• ylös 14
  • alas 7
Joulun lapsi

Kuulostaa ihanalta! Kun osaisi asennoitua noin, olisi joulurauha ja mielenrauha taattu. Joulu yksin olisi Mielenkiintoinen testi kaikille: osaatko nauttia? Olla hiljaisuudessa omien ajatusten kanssa kaikessa rauhass.

• ylös 16
  • alas 4
Joulurauha

Viihdyn kans yksin. Ihana rauha ja hiljaisuus. Voisin viettää joulun samalla tavalla kuin sinäkin. Oikea joulu.

• ylös 24
  • alas 7
Teekutsuton

Aika monella kansalaisella Suomessa, ei ole sellaista uskonnollista vakaumusta, tai rahaa ylläpitää perinteitä, joista on tullut äärioikeiston politikoinnin väline. Valoja voi sytytellä ja lueskella kirjoja omassa rauhassa.

Kovin eriarvoistetussa valtiossa, ei voi enää puhua joulusta, kuten se vuosikymmeniä sitten oli ja käsitettiin. Viidesosa kansalaisista, kamppailee vakavien toimeentulo-ongelmien kanssa, eli joulu on samanlainen kova arkipäivä, kuin muutkin päivät vuodessa.

• ylös 7
  • alas 10
Uskontojen uhrit

Heitä joilla on ikäviä muistoja perhe- ja lähisuhdeväkivallasta, uskonnon verukkeella toteutettuna, muistettaisiin parhaiten kohtuullistamalla rikkaiden juhlan mainostamista. Köyhyyteen pakotetuilla ei ole mitään sellaista joulua, mitä markkinavoimat mainostavat. Arki on läsnä, ihan jokaisena päivänä, kun tulot jäävät alle köyhyysrajan, mikä nyky-Suomessa, on se noin 1 500€/kk todellisuudessa. Köyhyysongelma ei romantisoimalla ja juhlimalla parane, eikä uskontojen uhrien väkivallan kokemukset.

Kohtuullisuutta

Joulun lapsi kirjoitti:
Kuulostaa ihanalta! Kun osaisi asennoitua noin, olisi joulurauha ja mielenrauha taattu. Joulu yksin olisi Mielenkiintoinen testi kaikille: osaatko nauttia? Olla hiljaisuudessa omien ajatusten kanssa kaikessa rauhass.

"Nauttimisen" pakko, on markkinavoimien keksintö. Köyhyyteen pakotetuilla kansalaisilla, ei sellaiseen ylellisyyteen, ole varaa. Olkaahan varovaisia kaupoissa liikkuessanne, ettei tule ostettua mitään, mihin ei todellisuudessa ole varaa. Kevät on kuitenkin tulossa ja silloin ne rikkinäiset kengät ja risaiset vaatteet, kaipaisivat uudistamista. Joulukoristekrääsään menee helposti pienet tulot, jos köyhyyseläkkeitä esim. tuloiksi voi kutsua.

Joulu sydämessä

Hyvin kirjoitettu! Olen viettänyt kaksi joulua yksin, ihan vapaasta tahdostani täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Ennen ensimmäistä sooloaattoa ylianalysoin tulevia fiiliksiä ja sukulaisten reaktioita. Pyhinä ihmettelin vain sitä, miksen ollut tehnyt tätä jo aiemmin. Aika suorastaan lensi traditioiden ja omien mielipuuhien parissa. 

• ylös 17
  • alas 4
Vierailija

Hienoa, jos voit suhtautua jouluun noin. Itse olen vietänyt monta joulua yksin, mutta en omasta tahdostani, ja siksi allekirjoitankin toteamuksesi "Jouluaatto yksin on monien mielestä yksinäisyyden ja surullisuuden huipentuma." Voisin sanoa tuon saman ehkä hiukan voimakkaaminkin ilmaistuna, korrektein muoto siitä on, että vihaan joulua. Sitä tekopyhää 'hyvä, lämmin, hellä' liturgiaa. Jos olet omasta tahdostasi yksin, kaikki on hyvin, jos olet, syystä tai toissesta, jäänyt yksin, niin sitä ei hyvällä kirjalla tai leffalla hyväksi taiota.

Työni on normaalia toimistoduunia, joten en voi olla töissäkään joulua. Tällä hetkellä mietin, mihin voisi pestautua vapaaehtoiseksi, vaikka jakamaan joulupuuroa tai ihan mitä tahansa, ettei tarvitsisi koko joulua olla yksin omien ajatustensa kanssa, se käy kestämättömäksi. Niin, perinteinen joulukänni, ei ole osa minun selviytymisstrategiaani. 

Mutta oikein hyvää joulua kaikille, kuitenkin!

Hmmm

Minäkin olen viettänyt jouluaaton usein yksin, milloin ulkomailla, milloin Suomessa. Tai en yksin, onhan minulla kissa seurana. Ei siinä mitään kauheaa ole, voi just hankkia ja laittaa omia lempiruokiaan, kuunnella rauhassa musiikkia ja katsoa elokuvaa sekä lukea hyvää romaania.

• ylös 14
  • alas 3
Vierailija

Minulla on sama haave mutta pelkään että loukkaan läheisiäni. Olisi ihana kerrankin levätä kunnolla.

• ylös 12
  • alas 2
Vierailija

Oi, kuulostaa ihanalta! Olen jo vuosia haaveillut omasta rauhasta jouluna. Vielä se ei ole onnistunut: keräilen edelleen voimia irrottautua suvun perinteistä.

• ylös 12
  • alas 3
Laava-Bob

Elämäni ainoa yksin vietetty joulu on ollut tähän asti elämäni paras. :) Rauhassa sain tehdä mitä halusin ja syödä mitä halusin. Aion viettää yksin myös tulevan joulun, täysin vapaasta tahdostani, ja odotukset ovat korkealla. Kukin tyylillään!

• ylös 15
  • alas 2
Eino Timola

Olen leski ja asun yksin, mutta en ole yksinäinen meidän lapsemme on lähellä ja lähes jokapäivä olemme yhteydessä, myös kauempana asuvan ja työskentelevän kanssa, mikä lämmittää minua kovasti. Kolme lastenlasta ovat myös valintani ja heidän kasvaminen ja kehittyminen on valoni. Myös yhteys Siskoni perheeseen vaikuttaa siihen etten ole yksinäinen vaikkakin elän yksinäni. Kiitokset kaikille lähipiiriläisille ja toivotan heille onnea ja menestystä ja rauhallista joulun odotusta. Sukumme ortodoksinen haara laskeutuu 40 päivän joulupaastoon ja hiljentyy viikonlopun tienoilla joulun odotukseen.

Lumilli

Tuttua juttua!
Monet Joulut olen yksin ollut.Hiukan se vetää mielen matalaksi,kuten muidenkin juhlapyhien vietto.
Tänä jouluna en aijo laittaa edes mitään ihmeellistä,saa taas vaan pakastimeen työntää kaikki.

Vierailija

Aion viettää tämän joulun yksin.  Suunnittelen sitä ja nautin omasta rauhasta jo ennakkoon. Seuraavana jouluna on taas porukkaa ja passaamista, mutta nyt saan olla kuin Ellun kana.

Sirpale

Mikä ihana suunnitelma joulusta! Nauti olostasi ja joulusta täysin sydämin! Itse vielä haaveilen samanlaisesta joulun vietosta... Ehkä se joskus onnistuu...

Vierailija

Eron jälkeen, olen viettänyt joulua niin lasten kanssa kuin yksinkin. Ja yksin ihan omasta vapaasta tahdosta. Lähisuku asuu niin kaukana että parin päivän vuoksi matkustaminen, ei mahdollista. Yksin ollessa nautin kyllä täysin, söin mitä halusin, nukuin, saunoin, ulkoilin ja kävin joulukirkossa. Ja tulevana jouluna toimin samoin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat