Joulu joulu tullut on

Tapasin viisikymppisen naapurini pihalla. Kysäisin small talkina että minkälaiset joulukuviot sulla on, ja hän sanoi, että ei mitään ihmeellistä, kotona olen. Tein jatkokysymyksen, jolloin kävi ilmi, että hänen vanhemmat on kuolleet, ei ole sisaruksia, yksi poika on, mutta ulkomailla, eikä ole sellaisia ystäviäkään, joiden kanssa voisi viettää joulua.

Tilanne jäi pyörimään päähäni, ja tajusin että minulla on useampi tällainen tuttava. Eronnut kuusikymppinen työkaveri, ei sisaruksia, vanhemmat kuolleet ja kaksi aikuista lasta menee tänä jouluna isälleen. Harrastuksessa tutuksi tullut kuusikymppinen nainen, ei omaa perhettä, ei sisaruksia, ei vanhempia. Hän kertoi syksyllä, kun joulusta tuli puhe, että ei halua olla kenenkään serkun joulunvietossa se pakkopulla, yksinäinen täti, joka kutsutaan, kun on muuten huono omatunto. Eikä halua mennä kenenkään tuttunsa jouluaattoon säälipisteillä, että kun muuten se on yksin. Joten on yksin, eikä yleensä sano sitä kellekään edellä mainituista syistä, mutta nyt tuli sanoneeksi, kun oli vasta lokakuu.

Meillä on ollut monena vuonna jouluaterialla perheetön, sisarukseton serkkuni, jonka vanhemmat ovat kuolleet. Samoin ystäväpiiriin kuuluva vanhempi perheetön nainen, jolla ei ole lähisukua. Sen lisäksi meillä on lapset perheineen ja äitini, eikä enempää mahdu.

Tuo entinen työkaverini sanoi aikanaan, että ei olisi halunnut kuin yhden lapsen, kun parisuhde rakoili jo silloin, mutta teki toisen, koska ei halua lapselleen omaa kohtaloaan, että aikuisena ei ole sisarusta.

Tiedän että kaikki sisarukset eivät ole väleissä, mutta valtaosa on. Tiedän että monet viettävät joulua ystäväporukassa, mutta kaikilla ei ole sellaista ystäväporukkaa. Tiedän, että jotkut haluavat viettää joulun yksin omassa rauhassaan, mutta moni ei haluaisi olla jouluna yksin.

Surettaa tuo naapurini, mutta en saa häntä mahtumaan meidän joulupöytään, joten mitä tehdä?

• ylös 2
  • alas 19

Kommentit (1)

Vierailija

Ei mitään. Luuletko että vieras ihminen oikeasti haluaisi tulla teidän joulupöytäänne? Kyllä se joulu sujuu ihan hyvin yksinkin ollessa. Oikeastaan on vähän ylimielinen asenne tuo; jokainen valitkoon itse miten joulunsa viettää.

• ylös 10
  • alas 3
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat