Tarja, 55, luuli pääsevänsä vaihdevuosista vähällä, kunnes heräsi kuumaan aaltoon: ”Tuli mieleen monta V-alkuista sanaa, kuten vaivat ja van...

Salla Paajanen skoolaa meille! Inhottaville vaihdevuosioireille voi onneksi myös nauraa, ainakin kohtalotovereiden kesken.

Kun 55-vuotias nainen alkoi heräillä aamuyöllä hikoilupuuskiin, tuli tarve löytää kohtalotovereita ja selvittää suhde hormoneihin.Lue koko juttu

Tarja, 55, luuli pääsevänsä vaihdevuosista vähällä, kunnes heräsi kuumaan aaltoon: ”Tuli mieleen monta V-alkuista sanaa, kuten vaivat ja van...

Kommentit (8)

Tia.A, 68v.

Mahtava artikeli.aivan mahtava.Luin vain se vähän myöhässä 68 vuotiaana. mutta asia artikelin jokaiselle naiselle ,miehelle matkalla menopausi vaihdevuodet ymm.Olin 53 vuotias kun kuukautiset loppu seinään.Sitä enen ne olivat kuin kello,siitä kun alkoivat 13 vuotiaan ja ihan sama montako päivää kuukaudessa oli,aina alkoi 28 pvä.Olin niin kiinni elämässä,joten ei ihmisiä ikäisiäni elämässäni: Joiden kanssa puhua vaihdevuodet ymm. Eikä aikaa kuunella omaa kehoani,sen tuntemuksia.Mitä  ovat?Ai että ensin menopaussi,sitten vaihde vuodet! Varmasti viilasi ja kovasti?Enkä aina ollutkaan se kiva tyyppi,vaan liian usein otin herneitä neniini,ihan turhasta.Lisänä kun oli kuulovika ja itse en ymärtänyt en kuule.Kuulinhan minä,sana sieltä täältä.Joista muodostin omassa päässäni lauseita ja ne eivät vältämättä sitten oleet positivisia,mitä muka kuulin.Sepä se.Kuulovikani jo todetiin 80-luku ja 90-luku niitä kuuloluita leikeltiin.Kuultiin taas jonkun aikaa.Ymärtämättä se kuulo lähtee ja taas kuulin mitä sattui ja en ollutkaan enää prinsessa.Kunes lähes ventto vieras ihminen kevät 2015.Tuli vastaani katu.Hänen koiraa sain rapsutaa aina.Takertui kun en hänen iloon vastanutkaan.jumalan kiitos takertu mitä kuuulin! Kuulin hän toistaa huomenna on veikkaus.Ajatelin mitä se minulle kuuluu,dorako on? Ei. Hän toisti huomenna on leikaus.kauan odotettu leikaus.Halusi jakaa ilonsa ja en reakoinut hänen ilo.Esim. Canaria loma oli minun korvissa Kanadan loma ja itsekseni ajatelin,mitä järkeä lähteä viikoksi Kandaan?Kortti aikanaan tuli lomailijoilta ja selvisi oikea kohde maa. Esimerkejä olisi paljon.Joskus ei itse tiedosta menopausit,vaihde vuodet tai edes kuulovikaa.Ihminen vaan muutuu ja ei pitäisi sanoo: Se on Hullu,selän takana! Vaan kun ollaan lähellä, aina kyettävä kysymään mikä sinua vaivaa?Heti nostettava Kissa pöydälle!Eikä tehdä niitä omia diaknoseja,se on ihan hullu ymm..Kiitos mahtava artikeli,toivon kirjoitatte myös kuulovioista.Se on tabu yhä vanhemalla väellä ja nuoremillakin ihmisillä.Pidetänhän silmälasejakin,yhtä lailla häpeilemättä pitäisi pitää kuulokojeita ja elämän laatu paranee,kun puheen kuulee oikein!1 sukulais poika sanoi 15 vuotiaana nyt jo 19v.kuulokjeistani: Ei sinulla voi olla kuulokojeita kauistuneena ja sen koomin en poikaa nähnyt! Asenne kuitenkin ratkasee ihmisillä itsellä ja kyllä me jokainen pärjäämme elämässämme,varsinkin kun emme vertaa itseämme muihin.Ihan normi ihmisiä ollan silloinkin kuin on kuulokojeet!( anteeksi kirjotus virheeni,en luki häiriöisenä näe ne itse)

Vertainen

Vuonna 2014 perustimme ensimmäisen!! vertaistukiryhmän facebookkiin. Nimellä Menopaussi. Sen jälkeen nimemme muutettu muotoon Vaihdevuodet-Menopaussi. Emme pyri olemaan lääkäreitä, vertaustuki on ryhmämme anti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Voi juma mitä elitististä pskaa näin rintasyöpäpotilaan näkökulmasta. Saisitte olla kiitollisia jos pääsette noin vähällä.

Itse sairastin rintasyövän 44-vuotiaana, sytostaateista sain vaihdevuodet ja kamalat oireet. Oireita ei voi hoitaa muulla kuin venlafaksiinilla, rintasyöpäni ravintoa on estrogeeni ja sen vuoksi omaa estrogeeniäni blokataan lääkkeellä mikä pahentaa oireita entisestään.

Minulla ei ole kuumia aaltoja vaan sauna 24/7 ja hiki valuu eikä meinaa saada happea. Kidutusta. Plus kaikki muut mahdolliset oireet, kohta menee kyky kävellä, olen jo kokeillut rollaatoriakin.

Mielenipahoitin kovasti tästä jutusta. En taida enää olla nainen, enkä edes ihminen.

Tänään odotan soittoa että onko syöpäni levinnyt eli saanko kuolemantuomion. 

En suosittele kenellekään estrogeeniä enkä suosittele kenenkään suhtautuvan siihen näin kevyesti.

• ylös 13
  • alas 19
Ruma Elsa

Keski-ikäisten avioerojen yhdistäminen hormoneihin on täyttä mutua Maija Kajanilta, joka voi levittää tällaisia ajatuksia lääkärin arvovallallaan! Omasta ja lähipiirin kokemuksesta voin todeta, että moni odottaa vain lasten kasvamista lähteäkseen huonosta parisuhteesta, jolloin eroajankohta osuu usein juuri vaihdevuosi-ikään.

• ylös 12
  • alas 6
Vierailija

Myöskään hormoninegatiivisen rintasyövän sairastaneet eivät saa käyttää estrogeenikorvaushoitoa. Varmuuden vuoksi ei.

Juoksijamummeli 57v.

Kirjoittaja ei kertonut liikunnastaan, vai viittasiko kävelyyn? Oman kokemukseni perusteella liikunta on paras unilääke. Olen ehkä vähemmistössä, että mummoikäisenä juoksen (on jopa vähemmän vakavia aikatavoitteita 10km:n juoksuun), käyn kuntosalilla, pyöräilen, soudan, uin, kävelen. Kuumista aalloista en onnekkaana tiedä mitään, mutta hiki virtaa juostessa. Käytän estrogeeniä pelkästään emätintabletteina. Kuukautiset loppuivat 5 vuotta sitten. Kahvinjuontia olen lisännyt - viininjuontia entisestään vähentänyt: alkoholi liittyy merkittävästi rintasyöpäriskiin, ja siitä kerää kaloreita kupeilleen helposti. Jokainen vanhenee omalla tavallaan: tsemppiä kaikille!

Vierailija

Kiinnostaa tietää, onko lopunikäiset vaihdevuodet todella kaikkien vaiva, vai joillakin mahdollinen riivaus?
Ja perustuuko väite tutkimuksiin vai mutuun?

Vierailija

Palasin sairaalasta,veritulppa molemmin puolin keuhkoja,sukurasite,lääkäri käski heti lopettaa estrogeenilaastarit ...eli tervetuloa oireet..

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat