Vanha korppi

Olen kohta eläkeikää lähestyvä nainen ja mietin, miltä elämä näyttää eläkeiässä. En malttaisi vielä jäädä pois täysipäiväisestä työnteosta. Haluaisin kovasti tehdä esimerkiksi osa-aikatyötä tai kenties perustaa oman yrityksen. Tuntuu jotenkin kaukaiselta ajatukselta, että päivät menisivät vain telkkaria katsellessa tai ulkoillessa. Minulla on aikuisia lapsia, mutta heillä ei ole lapsia, joten en vielä pääse lastenvahtihommiinkaan.

En ole kuitenkaan vielä varma, miten tässä kannattaisi menetellä. Olen kuullut monelta tutulta, että eläkkeen lisäksi ei kannata juuri hankkia ansiotuloja, koska veroprosentti on niin kova. Onko teillä muilla kokemuksia tästä asiasta, että paljonko se vaikuttaa? Siinä mielessä osinkojen nostaminen voisi olla kannattavampaa, sillä niitä kuitenkin verotetaan kiinteästi, vaikka pääomatuloista napataankin veroihin lähes 30 prosenttia, joka on taas kaikkien verojen ja muiden kulujen jälkeen.

Omia ideoitani, joita olen miettinyt yritysideaksi, liittyvät ennen kaikkea hyvinvointiin tai puutarhanhoitoon. Rakastan olla ulkona ja esimerkiksi jonkinlainen hyvinvointivalmentaminen voisi kiinnostaa tosi paljon. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että alalla on tosi paljon kilpailua ja tekijöitä riittää joka lähtöön. Monet tuntuvat hakevan vauhtia erilaisista viihdesarja ja saavat julkisuuden nostattamana asiakkaita. Itse en tietenkään tässä iässä enää julkisuudesta haaveile, joten homma täytyisi tehdä itse omin keinoin.

Onko teillä kokemusta oman firman perustamisesta eläkeiässä? Mietin, että mitenköhän starttiraha ja muut asiat toimivat käytännössä? Entä mikäköhän mahtaisi olla eläkeläiselle sopiva muoto? Toiminimiyrittäjän toiminta lienee helppoa ja sen käynnistäminen ei juuri maksa mitään. Ainut miinuspuoli on, että sitä sitten verotettaisiin ansiotulona. Lisäksi tiettyjen toimintojen pyörittäminen voi olla hankalampaa osakeyhtiöissä kuin muissa muodoissa.

Jakaako joku muu kanssani samoja ajatuksia?

• ylös 4
  • alas 7

Kommentit (1)

Vierailija

Mielestäni on kyllä aivan turha pelätä eläkeiän tyhjää aikaa. Liikunta, ulkoilu, kodin työt ja joku harrastus lisäksi riittävät hyvin päivän täytteeksi. Kaiken voi tehdä rauhassa. Aika haastavaa ajatella yrityksen perustamista kuvatuilla ehdoilla ja tähän hyvinvointijuttuihin alkaa jo olla kyllästymistä ilmassa. Miksi työtä, jos ei ole rahapula, vaan harrastuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat