Merja

Hampunsiemenet ovat monelle vielä uusi tuttavuus, mutta ne ovat hiljalleen lyömässä itseään läpi Suomessa. Hampunsiementen sisällyttäminen ruokiin on helppoa, ja niiden auringonkukansiemenen ja pinjansiemenen risteytystä muistuttava miellyttävän pähkinäinen maku soveltuu monenlaisiin resepteihin.

Hampunsiementen hyödyntämiseen ruuanlaitossa on olemassa monia hyviä syitä. Pähkinöiden ja siementen maailmassa hampunsiemenet ovat ravintoarvoltaan kärkikastia, sillä jo pariin lusikalliseen hampunsiemeniä mahtuu aimo annos tärkeitä ravintoaineita. Kaksi kukkurallista ruokalusikallista hampunsiemeniä sisältää 10 grammaa proteiineja ja 10 grammaa omega-rasvoja. Tällä hetkellä markkinoilla mielenkiintoa herättävät kolme hampputuotetta ovat hampunsiemenet, hamppuöljy ja proteiinijauhe, jotka kaikki tarjoavat hyvin korkeat ravinnepitoisuudet annosta kohden.

Jos haluaa kokeilla hampunsiementen sisällyttämistä ruokavalioonsa, ei kyse tarvitse olla mistään sen kummemmasta kuin siementen ripottelemisesta eri ruokiin. Niitä voi lisätä lusikallisen tai pari aamiaismurojen päälle, salaatteihin tai jugurttiin ilman, että se muuttaa ruokien alkuperäistä makua merkittävästi. Toisaalta hampunsiemeniä voi käyttää resepteissä täydentämään ruokien makua. Hampunsiemenet voi lisätä ruokiin sellaisenaan tai niitä voi paahtaa kevyesti, jolloin aromaattisen pähkinäiset vivahteet nousevat esiin.

Dippeihin ja kastikkeisiin

Hampunsiementen miedon pähkinäinen maku sopii erinomaisesti erilaisiin dippeihin ja kastikkeisiin. Kotitekoisen hampunsiemenillä terästetyn hummuksen valmistaminen ei ole vaikeaa ja sitä voi lisätä monenlaisiin ruokiin kuten voileipiin tai wrappeihin tai käyttää dippinä sellaisenaan.

Mikäli hampunsiemenet ruuanlaitossa eivät ole ennestään tuttu juttu, on yksi tapa lisätä niitä ruokiin valmistaa jugurttipohjainen dippikastike, johon voi mausteiden lisäksi lisätä pienen määrän hampunsiemeniä.

Korppujauhojen korvike

Hampunsiemenet ovat erinomainen korppujauhojen korvike esimerkiksi keliakiasta tai muuten gluteeniyliherkkyydestä kärsiville. Monet keliaakot käyttävätkin hampunsiemeniä esimerkiksi kana- tai kalafileen kuorruttamiseen ennen pannulla paistamista.

Pirtelöihin ja smoothieihin

Yksi helpoimmista keinoista lisätä terveellisiä ravintoaineita ruokavalioon on sujauttaa päivän annos pirtelöön tai smoothieen. Hampunsiemenet katoavat seokseen hetkessä, mutta juoman ravintoarvo nousee hertaheitolla. Esimerkiksi banaania, mangoa, appelsiinia ja luonnonjugurttia sisältävä smoothie yhdistettynä hampunsiemeniin on huippuherkullinen välipala, josta saa potkua moneksi tunniksi.

Aamupalan yhteydessä

Hampunsiementen nauttiminen aamiaisella on yhä suositumpaa, sillä harvalla on aikaa valmistaa aamupalaa pitkän kaavan mukaan. Mikäli sinulla on aamuisin tapana syödä kulhollinen mysliä, voi sen joukkoon lisätä hyvin päivän annoksen hampunsiemeniä.

Makeiden herkkujen täydennyksenä

Hampunsiemenet käyvät hyvin myös leipomiseen. Niillä voi korvata esimerkiksi murskatut saksanpähkinät tai pinjansiemenet. Muffineihin lisättynä hampunsiemenet ovat mainio säväys, mutta niitä voi hyödyntää monissa muissakin leivonnaisissa ja jälkiruuissa. Hampunsiemeniä voi ripotella korvapuustien täytteen joukkoon tai lettutaikinaan, jolloin makeasta herkusta saa kertaheitolla loihdittua hiukan terveellisemmän.

  • ylös 9
  • alas 2

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat