Lähipiirissä on perheetön, monisairas työkyvyttömyyseläkeläinen. Muutama harrastus löytyy mutta suurin osa elämänsisältöä on sairauksien rajoittamaa ja määrittelemää. Ei päivärytmiä, ei unirytmiä, ei säännöllistä ruokailurytmiä. Alipainoinen/ aliravittu sillä allergioiden ja suolistosairauden takia erittäin rajoittunut ruokavalio; jatkuvaa uupumusta ja huonovointisuutta; kipua ja särkyä. Uskomattoman huono tuuri saada revähtymiä ja murtumia pienimmistäkin liikuntayrityksestä, kolahduksesta tai liukastumisesta. Uupuu viikoiksi jos kauppareissulla joutuu kantamaan kotiin ylimääräisen vessapaperikassin. Fyysinen kunto on olematon, psyykkinen jaksaminen sekin huonoissa kantimissa.

Julkisella puolelta ei saa kokonaisvaltaista hoitoa; tk:ssä vain uusitaan resepti kerrallaan mutta mitään ei edes yritetä hoitaa. Todella turhauttavaa kun kaikki velloo vain ja ainoastaan hänen huonovointisuudensa ja sen, kuinka mistään ei saa apua, ympärillä. Tuntuu että hän tarvitsisi aikuisten neuvolaa, jossa pääsisi viikoittain seurantaan ja hoitoon. Jonkun joka ammatillisesti välittäisi, yrittäisi auttaa, patistaisi ammattiauktoriteetillä säännöllisempään ja tervellisempään elämään nykyisten sairauksien sallimissa rajoissa ja seuraisi tilannetta. Yksityiselle ei ole mitenkään varaa, pienestä eläkkeestä jo tk-maksut ja lääkkeet lohkaisevat paljon. Mutta mistä voisi saada apua? Voiko elämä jatkua tälläisenä vielä 30-40 vuotta?

• ylös 0
  • alas 0

Kommentit (1)

JUBA

Hei. Itsellä vähän samanlainen tilanne. Minulla useita fyysisinä vammoja mm. selän nikamamurtuma ja vasemman puolen plexusvaurio(laajalainen lihasksiston puute). Lisäsi neurologisena ongelmana AD/HD. Terveysasemalta ei apua. Ei lähetteitä eteenpäin, jos laittavat täällä hussin(helsingin) alueella tulee kaikki takaisin ja ilmoittavat että hoitakaa itse. Se on vähän kuin rakennustyömaalla laitetaan yleismies Jantunen tekemään sähkötyöt,  ei välttämättä hyvä tule ja huonolla tuurilla voi valot sammua lopullisesti=).

Itsellä ainut mistä apua niin fyysisiin kuin ad/hd:hen on yksityinen puoli.  Olen toimeentulotuella, joten enemmän kuin tiukkaa. 

Yhden vinkin voin antaa sillä olen itse saanut diakonin kautta seurakunnan osallistumaan lääkäri laskuihin. Ei valtavia summia, mutta kuitenkin. Suosittelen että sieltä kannattaa tiedustella.

Hienoa että jollain ystävä ketä yrittää auttaa. Kaverisi saa olla onnellinen, kun yrität auttaa häntä. Itsellä ei ole käynyt yhtä hyvä tuuri(=.

Jos jollakulla olisi myös minulle vinkkiä mistä voisi lisäksi saada apua, niin olisin kiitollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat