Lukijan kirje: ”Suren sitä, ettei vaimoni edes yritä olla mukavampi ihminen”

”On itsekästä ja lapsellista väittää, etteikö omia tunteitaan voi opetella hallitsemaan paremmin. Ihminen muuttuu, jos haluaa. Ilmeisesti puolisoni ei halua ja minä haluan häntä sen takia koko ajan vähemmän”, lukijamme kirjoittaa.Lue koko juttu

Lukijan kirje: ”Suren sitä, ettei vaimoni edes yritä olla mukavampi ihminen”

Sivut

Kommentit (39)

Muutosta kehiin

Tyly ihminen pimentää toisten päivän. Perheessä mörkönä olo on anteeksiantamatonta. Voitko lempeästi puhua vaimosi kanssa? Toivoa muutosta. Kuunnella. Täytyy olla joku syy kielteisesti käyttäytymiseen? Terapiaa ehkä? En pystyisi elämään epäystävällisen ihmisen kanssa ja mahdollisille lapsille tilanne on myrkkyä.

Vierailija

Juu, minä olen myös juuri tuommoinen ankeuttaja ja tiuskija. Johtuu siitä että olen kohta vuoden ollut seksittä ja miehelle on tärkeintä urheilun seuraaminen sekä metsästys ja kalastus. Ja tätä on ollut alusta asti vaikka olin miten mukava. Nyt ei enää huvita olla muuta kuin vittuuntunut oma itseni.

• ylös 57
  • alas 14
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Aivan kun kirjoitus kertoisi meidän perheestä, ainoastaan sillä erotuksella, että meillä se ankeuttaja on mieheni. Vetoaa aina siihen, että hänen luonteensa nyt on tämmöinen. Äyskii, tiuskii, sättii, haukkuu, huutaa ja valittaa. Saa toiset pahalle tuulelle ennen kuin ehdimme aamulla saada silmät kunnolla auki. Korona-aika sekä etätyöt ja -koulu ovat vain pahentaneet asiaa. Suoraan sanottuna tunteeni häntä kohtaan alkavat olla pahasti kuolleet. Sitten vielä ihmettelee miksi läheisyys ei enää kiinnosta minua. Olen perin juurin kyllästynyt tilanteeseen enkä haluaisi elää loppuelämääni näin, mutta yksin en taloudellisesti pysty lapsia ja itseäni elättämään. Pelkään, että puoliso muuttuu iän myötä vieläkin pahemmaksi ja menetän lopullisesti oman elämäniloni.

• ylös 48
  • alas 27
Kaksi mörköä samassa taloudessa

Olisiko mahdollista, että tiuskiva mörkö olohuoneessa olisikin masentunut tai ahdistunut ihminen, joka odottaa, että kysyisit hänen vointiaan ja oloaan? Kysyisit, miten voit auttaa. Kuuntelisit ja olisit läsnä. Silittäisit tukkaa, hieroisit hartioita. Ehkä jäämöykky sulaisi kyyneliksi, ehkä apu löytyisi. Ehkä tulisi se iso ukonilma, jonka jälkeen aurinko alkaisi kurkistaa pilvien takaa.

• ylös 26
  • alas 10
Jade

Aikuisen ihmisen on syytä ottaa itse vastuuta tunteistaan. Hyvät käytöstavat kuuluvat jokapäiväiseen elämään, myös (ja erityisesti) niiden lähimpien ihmisten kanssa. Vaikka kotona on lupa tuuletella tunteitaan, täytyy myös selkeästi ilmaista, mistä tunteenpurkaus johtuu.

Jos kirjoittaja on jo yrittänyt hienovaraisesti ja kärsivällisesti asiasta puhua ja on huomioinut toista kaikin tavoin, voi olla tarpeen ottaa järeämmät keinot käyttöön, kaikella rakkaudella. Vaatia muutosta ja että todella haluaa jatkaa yhteistä matkaa, muttei nykyisessä ankeuden ilmapiirissä.

Henkilökohtaisesti olen kyllästynyt ihmisiin, jotka perustelevat huonoa käytöstään temperamentillaan.

• ylös 33
  • alas 0
Vierailija

Puolisosi käyttäytyy näin koska sinä sen sallit. Pakkaa laukkusi tai näytä hänelle ovea, kunnon pelästys voi olla avioliiton pelastus.

• ylös 13
  • alas 11
Vierailija

Kun minulla alkoi vaihdevuodet, olin tuollainen itsekin. Hormoonikorvaushoito on auttanut asiaan. Myös miehille tulee vastaavia oireita, kun testosteroniarvot tipahtavat.
Molemmille löytyy apua, jos vain haluaa :)

• ylös 24
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun minulla alkoi vaihdevuodet, olin tuollainen itsekin. Hormoonikorvaushoito on auttanut asiaan. Myös miehille tulee vastaavia oireita, kun testosteroniarvot tipahtavat.
Molemmille löytyy apua, jos vain haluaa :)
Hyvä ulos tulo ja viisaus.usein unodetaan ne menopaussi aika, jatkot kuin vaihdevuodet oireineen.Kiitos puolestasi kirjotit asiaa. Itse en suostuisi mörökölli kotini.Vaan nostaisin kissan pöydälle.Me kaikki olemme yhtä arvokaita ihmisiä,neljän seinä sisälläkin parisuhteissa.Huonoa käytöstä ei pidä sietää missään ihmis suhteissa. Ollaan täällä kerran ja jokainen päivä on ainut kertainen.

• ylös 11
  • alas 1
Vain lasten takia

Sama täällä. Vähintään puolet kuukaudesta hän kuvittelee että oikeus purkaa omaa pahaa oloa (kuukautiset, stressi, joku muu mikä?) meihin muihin perheenjäseniin. Jos meillä ei olisi lapsia niin laittaisin pihalle. Toinen juttu on luottamuksen puute. Ei voi luottaa että sovitut asiat hoituu..

• ylös 10
  • alas 0
M

Vierailija kirjoitti:
Aivan kun kirjoitus kertoisi meidän perheestä, ainoastaan sillä erotuksella, että meillä se ankeuttaja on mieheni. Vetoaa aina siihen, että hänen luonteensa nyt on tämmöinen. Äyskii, tiuskii, sättii, haukkuu, huutaa ja valittaa. Saa toiset pahalle tuulelle ennen kuin ehdimme aamulla saada silmät kunnolla auki. Korona-aika sekä etätyöt ja -koulu ovat vain pahentaneet asiaa. Suoraan sanottuna tunteeni häntä kohtaan alkavat olla pahasti kuolleet. Sitten vielä ihmettelee miksi läheisyys ei enää kiinnosta minua. Olen perin juurin kyllästynyt tilanteeseen enkä haluaisi elää loppuelämääni näin, mutta yksin en taloudellisesti pysty lapsia ja itseäni elättämään. Pelkään, että puoliso muuttuu iän myötä vieläkin pahemmaksi ja menetän lopullisesti oman elämäniloni.

Täällä aivan täysin sama tilanne. Olen päättänyt selvittää taloudelliset edellytykset yksin pärjäämisestä, käydä pankissa neuvottelemassa jne. Täytyy laittaa oma onni edelle ennenkuin onnettomuus heijastuu lapseen.

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

Ihminen ei välttämättä itse huomaa omassa käytöksessään mitään korjattavaa. Saattaa olla että tällainen veemäinen asenne on jo kotoa opittu. Itse olen totaalisen väsynyt miehen jatkuvaan valitukseen ja suoranaiseen ilkeyteen. Odotan sitä hetkeä kun pääsen aloittamaan oman elämän. Silloin koti on jälleen turvasatama jossa voi levätä ja ladata akkuja. Ei tarvitse enää kävellä kuin tulisilla hiilillä riippuen puolison silloisesta mielentilasta. Olen yrittänyt asiasta puhua mutta vika on aina vain minussa. Noh aika tulee kun siirryn vikoineni omassa elämässä eteenpäin, Nautin elämästä kaiken tämän piinan jälkeen. Hän voi jatkaa käytöstään ja myrkyllisen elämänasenteen viljelyä ihan rauhassa. Ei tule ikävä.

• ylös 27
  • alas 0
Vapaa

Vierailija kirjoitti:
Aivan kun kirjoitus kertoisi meidän perheestä, ainoastaan sillä erotuksella, että meillä se ankeuttaja on mieheni.
Sama täällä. Mutta minä sain neljä vuotta sitten lopullisesti tarpeekseni siitä ankeuttajasta. Otin eron ja muutin lasten kanssa omilleni. Ai että meillä on ollut ihanat viimeiset vuodet.

• ylös 21
  • alas 0
Vierailija

Kuulostaa uupumukselta. Myös perheen arjesta voi saada burn-outin, varsinkin pikkulapsiaikana. Kannattaa kokeilla isompia muutoksia arjen pyörittämiseen ja kotitöiden jakoon. Ja tietty terapiaa, yhdessä ja/tai yksin.

• ylös 18
  • alas 3
Tasa-avon puolesta

Arvasin ihan oikein kuin veikkasin että tämäkin tullaan vääntämään miehen syyksi. Kun nainen on ilkeä se on miehen syytä, kun nainen ei innostu seksistä se on miehen syytä, kun nainen jättää se on miehen syytä, kun nainen vetää huumeita tai viinaa se on miehen syytä, kun nainen tappaa se on miehen syytä jne. Miksi naiset eivät pysty itse vastaamaan sanoistaan ja teoistaan vaan laittavat ne jonkun miehen syyksi?

• ylös 13
  • alas 23
Vihaan väsynyt

Voimia sinulle, arvon me kaikki ansaitsemme.
Olen vuosia pyristellyt suhteessa jossa kodin ilmapiiri on täysin kumppanin mielialojen armoilla, viimeiset 2vuotta kotielämä on tuntunut mielialojen nuoralla tanssilla. Toinen kertoo olevansa elämäänsä tyytyväinen, vika on kuulemma minussa, jos minulla on ongelmia voin aina mennä niistä mielenterveystoimistoon juttelemaan. Anteeksi pyyntö tai tasavertainen keskustelu ovat olleet toiveenani vuosia. Uupumus ja ahdistus kotielmästä vain kasvaa.
Miten hienoa olisi tulla kotiin jossa ei ensimmäisenä ahdistuisi?
2viikon päästä saan tietää, mies muuttaa silloin pois myrkyttämästä kodin ilmapiiriä.
Jo se että uskalsin miehen jättää helpotti oloa ja tieto miehen pois muutosta antaa taas luvan hengittää

• ylös 13
  • alas 1
Kissamies

Meillä tilanne muuttui kun rouvalla alkoi vaihdevuodet. Jatkuvaa valitusta. Sitten hän ihastui 15v itseään nuorempaan kolleegaan ja kuvitteli että tämä jättää perheensä. Lopputulos oli että heitin hänet mäelle, poikaystävä teki bänksit ja rouva miettii yksiössään tulevaisuuttaan

• ylös 10
  • alas 6
Vierailija

Äkkiseltään kuulostaa joko vaihdevuosilta tai masennukselta.Joka tapauksessa lääkärissä käynti voisi olla tarpeen.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat