Vierailija

Joku laittoi äskettäin postauksena väitteen, että Messenius olisi sepittänyt Suomen kuninkaista. Näin ei ollut vaan Suomella on ollut jo ennen miehityssortovallan alkua menneisyys järjestäytyneinä yhteiskuntina.

Kuninkaan eivät olleet samanlaisia dikataattoreja muinaisessa Suomessa kuin muualla euroopassa vaan he saivat valtansa kansalta tai menettivät sen menettelystään riippuen. Enemmänkin he olivat elinikäisiä presidenttejä kuin diktaattoreja. Moni vanhoillinen haluaa painaa unohduksiin Suomen muinaishistorrian josta on alettu nyt 100-vuoden itsenäisyyden jälkeen kirjoittaa. Aikanaan Jaarli Birgerkin alkoi painaa unohduksiin tätä vanhaa todellista historiaa ja Suoemessa voi saada kuraa silmilleen mikäli asiasta kirjoittaa.

Messenius ei pelkästään sepittänyt. Hän todellakin myös tiesi Kainuun ja Karjalan kuninkaista ja Suomalaisten yhteiskunnista joita todellakin oli olemassa. Nämä eivät ole mitään sepitystä.

Suomessa oli kukoistava kaupankäynnin kulttuuri jo ennen Birger Jaarlin valtausta. Tuon ajan kunignaskinnille Suomenniemellä vienti oli tärekä tulonlähde. Turkikset olivat arvokas vietituote.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2021/05/16/kajaanin-linnassa-virunut-vanki...

• ylös 2
  • alas 0

Kommentit (2)

tia,a-mummo 68 v.

Kiitos viitesi ja aloitus tekstisi.Itse asiassa minulla oli mahdollisuus käydä Turunlinnassa,joidenkin henkilöiden kanssa 7.7.21.Linnan historia yksistään oli mielenkintoinen.Olimme opastetulla kierros.Nuori mies kertoi elävästi linnan historiaa.Parasta hänellä oli selkeä hyvä ääni.Mikä ei jäänyt maskin taakse. Me kuulovamaiset,minäkin 2 kuulokojen käytäjänä : Tarvitsemme kasvot,myös suun näkyvyyttä mistä se puhe tulee! Mitä kuulevat eivät ymmärä ,toteavat onhan sinulla kaksi kuulokojetta. Havahduin juuri Turun linnassa miten, olen unohtanut Suomen historia.Kiitos vinkistäsi.

Vierailija

Kuka tietää mitä vaaditaan voidakseen päästä Turun linnaan töihin oppaaksi. Samoin olen kiinnostunut työskentelemään tässä työssä Suomenlinnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat