Ilmalämpöpumppu

Tehkää joku asiantuntija kansalaisaloite rivitaloihin ilmalämpöpumppu luvalliseksi. Kerrostaloissa ne taitaa olla jo luvallisia.

Minun puolesta sopimusehdoissa saisi olla jopa vakuuden maksaminen taloyhtiölle(taloyhtiö saisi itse määritellä), joka tarkoittaa pois muuttaessa laitteen purkamista pois ja jos ei itse kykene korjaamaan muutoksia ne maksetaan vakuuksista &/ jos osaa korjata itse jäljet hyväksyttävästi/korjuuttaa ammattilaisella, saa vakuudet takaisin.

Myös se voisi olla sopimusehdoissa että taloyhtiö voi niin valitessaan määritellä että asennettua ilmalämpöpumppua ei nimenomaan saa poistaa enää asennuksen jälkeen, ja vuokraan se ei vaikuta seuraavan asujan kohdalla. Tässä tapauksessa jos maksaa sen pari tonnia asennuksesta niin sitä ei sitten enää hyvitetä takaisin millään tavalla, vaikka muuttaisi pois seuraavana päivänä ilmalämpöpumpun asennuksesta.

Sopimusehdoissa voisi myös yhtenä vaihtoehtona olla kirjattuna että taloyhtiö saa määritellä vain tietyt ilmalämpöpumput ja merkit jota saa käyttää. Tämä siksi että olisi pakko asentaa ulkoyksiköltään hiljaisin tiedossa oleva ilmalämpöpumppu malli. Merkki voi vaihtuakin kun uusia entistä hiljaisempia malleja tulee mutta uutta ei sentään tarvitsisi enää vaihtaa jos on jo asennuttanut ilmalämpöpumpun.

Toki myös sopimusehdoissa voitaisiin määritellä myös ainut paikka mihin ilmalämpöpumpun ulkoyksikön saa asentaa(ei vaikkapa naapurin makuuhuoneen ikkunan lähelle), joka taloyhtiön pitäisi määritellä kaikkiin asuntoihin jo ennen asukkaan muuttoa.

Tietenkin edellämainitut sopimusehdot jokainen taloyhtiö saisi määritellä mitkä kuuluu ehtoihin ja mitkä ei, mutta joka tapauksessa ilmalämpöpumpun asennuslupa olisi itsestäänselvyys kaikkiin asuntoihin.

• ylös 0
  • alas 0

Kommentit (3)

Vierailija

Mitä hiivattia, oletko asennuttamassa ILPpiä vuokra-asuntoon? Kuule, se ei onnistu. Sinulla ei ole oikeutta muutostöihin toisen omistamassa asunnossa. Sillä ei ole väliä, onko rakennus rivissä vai pinossa.

Taloyhtiö ei voi kuitenkaan enää kategorisesti kieltää ilmalämpöpumpun asennusta, tästä on Korkeimman oikeuden ennakkopäätös. Päätös koskee kaikkia taloyhtiöitä.

ILP:n asennuttamiseen on aina oltava taloyhtiön ja sinun tapauksessasi omistajan lupa, ja luvan voi evätä esim. sillä, että ILP:n ulkoyksikön sijoittaminen muuttaa rakennuksen julkisivua tai sen ääni, sen huoneistosta poistama kuumuus tai kondenssivesi häiritsevät naapureita tai kuormittavat rakenteita. On huomioitava, että rakenteellisesta muutostyöstä on jatkossa ikuisesti vastuussa huoneiston omistaja.

Ääni tuskin on ongelma muille kuin niille, joiden kolmen vartin välein tapahtuva tupakointi häiriintyy hiljaisesta huminasta, jota kuullakseen on asetettava korvansa ulkoyksikköä vasten.

Enemmän saattaa häiritä näköaistimus, että tuolla sitä vain jäähdytetään kun minä tässä hikoilen.

1. Yhteys vuokranantajaan
2. Toimenpidelupa taloyhtiöltä
3. Asennus valtuutetun asentajan toimesta

Ilmalämpöpumppu

Vierailija kirjoitti:
Mitä hiivattia, oletko asennuttamassa ILPpiä vuokra-asuntoon? Kuule, se ei onnistu. Sinulla ei ole oikeutta muutostöihin toisen omistamassa asunnossa. Sillä ei ole väliä, onko rakennus rivissä vai pinossa.

Taloyhtiö ei voi kuitenkaan enää kategorisesti kieltää ilmalämpöpumpun asennusta, tästä on Korkeimman oikeuden ennakkopäätös. Päätös koskee kaikkia taloyhtiöitä.

ILP:n asennuttamiseen on aina oltava taloyhtiön ja sinun tapauksessasi omistajan lupa, ja luvan voi evätä esim. sillä, että ILP:n ulkoyksikön sijoittaminen muuttaa rakennuksen julkisivua tai sen ääni, sen huoneistosta poistama kuumuus tai kondenssivesi häiritsevät naapureita tai kuormittavat rakenteita. On huomioitava, että rakenteellisesta muutostyöstä on jatkossa ikuisesti vastuussa huoneiston omistaja.

Ääni tuskin on ongelma muille kuin niille, joiden kolmen vartin välein tapahtuva tupakointi häiriintyy hiljaisesta huminasta, jota kuullakseen on asetettava korvansa ulkoyksikköä vasten.

Enemmän saattaa häiritä näköaistimus, että tuolla sitä vain jäähdytetään kun minä tässä hikoilen.

1. Yhteys vuokranantajaan
2. Toimenpidelupa taloyhtiöltä
3. Asennus valtuutetun asentajan toimesta

Juu ainut vaan että mitä oon kattonu netistä, korkeimman oikeuden päätös tarkoittaa lupaa asentaa parvekkeelle. Rivitalossa jossa asun ei ole parveketta. Tarkkoja jos ollaan varmaan saa asentaa vain rivitaloihin joissa on parveke tai kerrostaloihin joissa on parveke, jos ei erillisiä lupia saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
.....................

Vuokra asuntoihin ei aseneta mitään ilmasto pumppuja.Vaikka olisi kuinka helle ja kuuma.Ja sitä heletä ja kumaa on koko kesä ollut,varsinkin pienet kodit.Toki isomatkin kodit, ovat oleet kuin leivin uunit.Eivät jäähtyneet yön akanakaan.Kun aurinko on paahtanut aamusta iltaan tiili seinään.Osakeen omistajista ,   tai osaomistus asunoista en tiedä?

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat