Kiitos on tutkitusti tehokkaampi tapa kasvattaa kuin rankaiseminen.

Harmi, että sanasta kasvattaminen tulee ensimmäiseksi mieleen moite, komentaminen, kieltäminen ja rankaiseminen. Ne ovat helppoja kasvatuskeinoja, mutta niiden tulokset ovat surkeita. Ne synkistävät ilmapiiriä, nostavat uhmaa eivätkä edes tehoa.

Kiitos toimii paremmin. On tehty tutkimuksia, joissa levottomia, vaikeasti keskittyviä lapsia on kehuttu johdonmukaisesti pienimmästäkin oikeasta teosta. Samaan aikaan heidän koheltamiseensa ei ole kiinnitetty lainkaan huomiota.

"Tulokset ovat olleet huikeasti parempia kuin perinteisillä kasvatusmenetelmillä, joissa keskitytään rankaisemaan huonosta käytöksestä, kertoo psykologi ja työelämän valmentaja Jarkko Rantanen.

"Paras palkinto ihmiselle on se, että hän saa huomiota. Kukaan ei mene kehuista pilalle."

Kiitos tekee kiitolliseksi

Kun ihmistä kiittää, hän ei ylpisty, vaikka kansanperinne muuta väittää. Hän tulee kiitolliseksi.

Kiitollinen tuntee itsensä arvokkaaksi. Hän lakkaa tuijottamasta omaan napaansa, innostuu helpommin, potee vähemmän stressiä ja on valmiimpi auttamaan muita.

Ne eivät ole lainkaan hassumpia kasvatustuloksia.

Eikä siinä kaikki: kiitos vaikuttaa samalla tavalla myös aikuiseen.

Näin se käy: Kiittämisen ABC

  1. Jos kiittely tuntuu teennäiseltä, muista aivotutkimuksen peruslöydös: kun teet uutta asiaa kolme viikkoa, siitä alkaa muodostua tapa.
  2. Anna kiitosta oikeista, konkreettisista asioista. Jos vain kehut, että olet niin loistavan hyvä kaikessa, kiitoksen vastaanottajan epäilykset heräävät. Etenkin, jos hänellä on itsestään erilainen kuva.
  3. Kiittämisen ei tarvitse olla suurieleistä. Pudottele pieniä kiitoksia sinne ja tänne pitkin päivää. Älä huolestu, vaikka kiitetty ei kummemmin reagoisi niihin. Ne vaikuttavat silti.

Vapautta, läheisyyttä vai sittenkin ihan vain ruokaa? Kysy itseltäsi, mitä kaipaat juuri nyt eniten. Seitsemän pika-apua yleisiin tarpeisiin tepsivät jopa kahdessa minuutissa.

Kun vauva itkee, hoitaja selvittää, mitä hän tarvitsee: kuivan vaipan, ravintoa, unta, seuraa, jotain muuta? Sitten tarve täytetään ja kas, vauva rauhoittuu.

Aikuisen on selvitettävä tarpeensa itse ja vastattava siihen itse. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin samasta asiasta kuin vauvan tyynnyttelyssä.

Kun olo tuntuu epämääräisesti ärsyyntyneeltä, tyytymättömältä tai tympääntyneeltä, on hyvä pysähtyä kysymään:

Mitä minä tarvitsen juuri nyt?

Mikä olisi ihanaa juuri nyt?

Mitä tunteita minulla on juuri nyt?

Rakentavan vuorovaikutuksen ohjaaja ja vuorovaikutuskouluttaja Sari Paavilainen on luonut listan, jonka avulla voit päästä nopeasti jyvälle siitä, mitä tarvitset – ja täyttää tarpeen parhaimmillaan jopa kahdessa minuutissa.

Kaikki ongelmat eivät tietenkään ratkea pika-avulla, Paavilainen muistuttaa. Mutta jo pieni omien tarpeiden kuunteleminen ja niihin vastaaminen parantaa oloa – ja voi samalla johdattaa suurempien oivallusten äärelle.

Tarvitsetko oikeasti juuri nyt…

1. YHTEYTTÄ? Huomioiduksi tulemista, kunnioitusta, luottamusta, arvostusta, rakkautta tai läheisyyttä.

Pika-apu: Mieti kaksi ystävää, joita et ole nähnyt vähään aikaan, ja laita heille viesti: ”Moikka, tulit mieleen ja tuli ikävä. Mitä kuuluu, miten voit?”

2. KEHON HYVINVOINTIA? Lepoa, vettä, ruokaa, liikkumista, ravintoa tai rentoutumista.

Pika-apu: Juo lasi vettä, pyörittele hartioita ja selkää, tee suorilla käsillä isoja ympyröitä edessä, takana ja sivulla, haukottele, kävele tai pompi hetken aikaa paikallaan.

3. MERKITYSTÄ ELÄMÄÄN? Aikaansaamista, inspiraatiota, haasteellisuutta, kasvua, itseilmaisua.

Pika-apu: Ota paperia ja kynä tai avaa tekstidokumentti. Listaa ympäriltäsi viisi asiaa, joista olet kiitollinen, ja viisi asiaa, jotka ovat elämässäsi, koska ne ovat sinulle merkityksellisiä.

4. RAUHAA? Ennakoitavuutta, helppoutta, järjestystä, harmoniaa, reiluutta.

Pika-apu: Laita ajastin hälyttämään minuutin päästä. Etsi tuon minuutin ajan ympäriltäsi asioita, jotka eivät ole paikallaan (pyykkejä, edellisen aterian astioita, keskeneräisiä käsityöprojekteja) ja laita ne sinne, mihin ne kuuluvat.

5. ITSENÄISYYTTÄ? Vapautta, yksityisyyttä, spontaaniutta.

Pika-apu: Mieti (kirjoittamalla tai mielessäsi) kymmenen asiaa, joissa sinulla on valtaa, vapautta ja valinnan mahdollisuus juuri tällä hetkellä.

6. EHEYTTÄ? Aitoutta, rehellisyyttä, läsnäoloa.

Pika-apu: Laita ajastin hälyttämään kahden minuutin päästä ja laita käsi sydämelle. Hengitä nenän kautta sisään ja laske neljään, pidätä hengitystä ja laske seitsemään, puhalla ulos ja laske kahdeksaan. Jatka tätä 4–7–8-hengitystä kahden minuutin ajan.

7. LEIKKIÄ? Iloa, seikkailua, hauskanpitoa, huumoria.

Pika-apu: Mieti, mikä sai sinut viimeksi nauramaan ääneen. Kirjoita ylös niin monta asiaa kuin muistat. Jos et muista yhtään, kysy apua ystävältä tai puolisolta – mikä sai heidät viimeksi nauramaan ääneen?

Asiantuntijana Sari Paavilainen, jonka kotisivuilta löytyy myös kattavampi lista omien tarpeiden kuulosteluun.

Mitäs mä sanoin? Miten sanotaan? Montako kertaa sulle pitää sanoa? Meillä äideillä on monta lempilausetta, joita hoemme lapsille. Listasimme niistä 50.

1. "Tuus jo."

2. "Pitäiskö sun käydä vielä pissalla?"

3. "Ei kaiken tartte aina olla kivaa."

4. "Kuka jätti nämä lattialle?"

5. "Voi että oot ihana."

6. "Nyt se kännykkä pois."

7. "Ei tänään ole karkkipäivä."

8. "Mitäs mä sanoin?"

9. "Miten sanotaan?"

10. "Montako kertaa sulle pitää sanoa?"

11. "Onneksi just sä oot mun lapsi."

12. "Nyt kyllä lopetat tuon."

13. "Mitä oli koulussa ruokana?"

14. "Joojoo, katotaan."

15. "Hyvin se menee."

16. "Eihän sulla oo vielä edes kenkiä jalassa!"

17. "Ei se haittaa."

18. "Ootko syönyt mitään?"

19. "Kyllä se pian helpottaa."

20. "Kuunteletko sä yhtään?"

21. "Kyllä vähän pitää jaksaa."

22. "Onhan sulla tarpeeksi päällä?"

23. "Miten sä voit olla niin söpö?"

24. "Mikäs ilme toi oli?"

25. "Yksi keksi enää, se on sit viimeinen."

26. "Sori kun taas hermostuin."

27. "Seuraavalla kerralla onnistut."

28. "Ei mitään hätää."

29. "Siksi koska mä sanon niin."

30. "Onko läksyt tehty?"

31. "Pesitkö jo hampaat?"

32. "Laita viesti kun oot perillä."

33. "Oon niin ylpeä susta."

34. "Sopii sillä ehdolla, että siivoat jälkesi."

35. "Muista sitten sanoa kiitos."

36. "Isona vielä kiität mua tästä."

37. "Mikä sua harmittaa?"

38. "Oot kyllä niin hassu."

39. "Reippaasti vaan."

40. "Ole varovainen jooko."

41. "Onhan sulla avain?"

42. "Kuka sanoi, että elämän pitäisi olla aina helppoa?"

43. "Toisen kädestä ei saa ottaa."

44. "Nyt vähän rauhallisemmin."

45. "Mun kännykkä jumittaa, tuutko auttamaan?"

46. "Vaihdapas vähän tota äänensävyä."

47. "Äitin kulta."

48. "Miten niin et jaksa?"

49. "Onks kaikki hyvin?"

50. "Syömään!"