Appivanhempien kanssa ei tarvitse olla sydänystävä, mutta kohteliaat välit auttavat arjessa. Riitely ja välttely tekevät puolison tilanteen hankalaksi.

Kauhea anoppi on vanha vitsi. Monia suhde anoppiin ei kuitenkaan naurata yhtään, sillä se voi olla myös oikeasti­ hankala. Anoppi tai appiukko saattaa ajatella tietävänsä parhaiten, miten nuorempien pitäisi toimia arjessa ja kasvattaa lapsiaan. 

Juhlapyhät ja mummolareissut lasten kanssa voivat olla raskaita, jos appivanhempien kanssa ei synkkaa ollenkaan.

Mutta voiko miniä tai vävy jäädä kotiin, kun puoliso menee lasten kanssa mummolaan? Pitääkö olla kohtelias ja suostua mukaan kaikkiin sukujuhliin, vaikka tekisi appivanhempien mielestä kaiken väärin? Voiko miniä sanoa appivanhemmille, että he ovat väärässä?

Nosta kissa pöydälle

Vanhemman ja lapsen suhteeseen voi liittyä menettämisen pelkoa ja jopa mustasukkaisuutta. Se taas hankaloittaa puolison tilannetta, kertoo päällikkö Anne Viinikka Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.

"Vanhempien tärkeä kehitystehtävä on irrottautua lapsesta ja antaa hänen rakentaa omaa elämäänsä. Se voi kuitenkin olla monelle vaikeaa."

Joskus puolisolla voi olla niin karuja lapsuusmuistoja, että hän ei halua olla yhteydessä vanhempiinsa. Parisuhteen toinen osapuoli voi halutessaan olla avuksi esimerkiksi keventämällä tilannetta, koska hänellä ei ole samaa painolastia. Siten vanhempiaan karsastava voi onnistua säilyttämään edes muodolliset välit vanhempiinsa.

Puolisoa ei kuitenkaan voi pakottaa vasten tahtoaan muurinmurtajaksi.

Tärkeintä on puhua. Sinä et ole valinnut appivanhempiasi, mutta puolisollesi hänen vanhempansa ovat luultavasti tärkeitä ihmisiä, samoin mahdollisille lapsillenne.

Suhde appivanhempiin kannattaa yrittää pitää kunnossa, jos tilanteessa ei ole erityisen hankalia ongelmia kuten päihteiden väärinkäyttöä tai jatkuvaa aatteellista manipulointia. 

Pidä asia aikuisten välisenä

Viinikka neuvoo, että jos appivanhempien käytös harmittaa, siitä kannattaa jutella ensin puolisolle. Ehkä­ pystytte yhdessä ottamaan asian puheeksi appivanhempien kanssa?

"Jos ongelma liittyy lasten kasvatukseen, appivanhemmille voi sanoa, että meidän perheessä on tapana toimia lasten kanssa toisin."

Harmittavan asian voi ottaa esille appivanhempien kanssa myös itse. Viinikan mielestä lapsia ei kuitenkaan tällaiseen välienselvittelyyn kannata sotkea.

"Aikuisten kesken voit kokeilla mitä tapahtuu, kun sanot suoraan, mikä harmittaa."

Jos osaat, kerro jokin esimerkkitilanne, jonka koit hankalaksi. Kysy, mitä appivanhemmat itse ehdottaisivat tilanteen korjaamiseksi.

Mitä jos se on väärinkäsitys?

Voi olla, että ongelma välillänne perustuu väärin­käsitykseen. Jos väärinkäsitystä ei korjata, ajan myötä tilanne saattaa paisua yhä ikävämmäksi.

"Appivanhemmat eivät ole välttämättä tulleet edes ajatelleeksi asiaa. Tilanne voi korjaantua, kun sanot siitä."

Voi olla, etteivät ongelmat ratkea puhumalla. Mutta­ silloin olet ainakin yrittänyt. Loputtomiin ei kannata hakata päätä seinään, jos minkäänlaista muutosta ei tapahdu.

Yritä ainakin sietää

Jos suhde appivanhempiin jatkuu vaikeana, voit sanoa­ itsellesi, että sydänystäviä teistä ei tule eikä tarvitsekaan. Kaikkien kemiat eivät vain kohtaa.

Vaikka yhdessäolo olisi pulmallista, hankalia hetkiä kannattaa yrittää sietää ainakin joskus. Kyse on kuitenkin puolison vanhemmista. Työpaikallakin pitää usein tulla toimeen myös sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa ei varsinaisesti synkkaa.

Mieti, miten voisit saada kurjat tilanteet edes siedettäväksi. Joistain asioista voi ehkä olla välittämättä.

Jos appivanhemmat asuvat lähellä, Viinikan mielestä on ihan tavallista, että puoliso käy välillä yksin tai lasten kanssa tapaamassa vanhempiaan. Aina ei kuitenkaan kannata jäädä kotiin, kun muu perhe lähtee mummolaan.

"Lapsista voi tuntua ikävältä, jos toinen vanhemmista ei ole koskaan mukana mummolareissuilla. Ainakin­ tilanne olisi silloin hyvä selittää lapsille – isovanhempia mustamaalaamatta."

Artikkeli on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 12/2015.

Kysely

Millaiset ovat sinun ja anoppisi välit?

Meillä on hyvät välit, kunhan emme tapaa liian usein.
Meillä on hyvät välit, kunhan emme tapaa liian usein.
48.7%
Välttelen anoppia kaikin keinoin.
Välttelen anoppia kaikin keinoin.
28.8%
Anoppi on (melkein) paras ystäväni.
Anoppi on (melkein) paras ystäväni.
17.9%
Minulla ei ole anoppia.
Minulla ei ole anoppia.
4.4%
Ääniä yhteensä: 156
jasu

Osaatko vetää rajat appivanhemmille? Puhu ensin puolisollesi

Minulla oli mahtava anoppi, aivan liian lyhyen aikaa vain. Anopin kuoltua appiukko aloitti uuden elämän ja siinä ohessa tuli särkeneeksi luottamuksen poikansa - minun mieheni- ja itsensä väliltä. Silti hänellä on omasta mielestään vaikka mitä oikeuksia meidän perheeseemme. Mies tapaa isäänsä harvakseltaan, ja käy lasten kanssa sukujuhlissa, joissa appiukko patsastelee keskipisteenä. Minä en tapaa appiukkoa kuin pakon edessä, eikä minulle tuota minkäänlaisia vaikeuksia kertoa hänelle, jos hän on...
Lue kommentti

Joskus kannattaa laskea rima mahdollisimman alas. Jos päätät siivota vain tiskipöydän, siivoat todennäköisesti vahingossa koko keittiön.

1. Siivoa vain vartti.

Kun siivous ei huvita, päätä siivota vain 15 minuuttia. Niin kauan jaksaa siivota, vaikka se olisi ihan kamalaa. Eikä se kuitenkaan ole. Kun pääset vauhtiin, et todennäköisesti maltakaan lopettaa.

Lopetit tai et, yllätyt siitä, miten paljon saat jo vartissa aikaan. 

2. Siivoa vain tiskipöytä.

Jos koko koti on kaaoksessa, päätä siivota vain tiskipöytä. 

Kun tiskipöytä hohtaa, uskosi itseesi ja elämään herää jälleen, ja alat huomaamattasi raivata myös olohuonetta.

3. Lue vain yksi sivu.

Jos tenttikirjaan tai romaaniin keskittyminen tuntuu vaikealta, päätä lukea vain yksi sivu. Kun luet yhden sivun, luet todennäköisesti toisen ja kolmannenkin.

Jos yksikin sivu tuntuu ylivoimaiselta, päätä lukea vain viisi riviä. Luet varmasti kymmenen.

4. Juokse vain lyhtypylväiden väli.

Jos juoksuharrastuksen aloittaminen tyssää aina, päätä juosta vain 20 askelta tai vain yksi lyhtypylväiden väli.

Kun juokset minimatkan tarpeeksi monena päivänä, pian juokset vahingossa pidemmälle.

5. Kasvata lapset vain kohtuullisen hyvin.

Jos lastenkasvatus tuntuu hankalalta, madalla hetkeksi rimaa. Ota tavoitteeksi se, että olet kohtuullisen hyvä vanhempi, joka kasvattaa kohtuullisen hyvät lapsensa kohtuullisen hyvin.

Vanhemmuudessa keskiverto on sama kuin "tosi hyvä".

6. Nouse sängystä vain tänään.

Jos elät vaihetta, jolloin pelkkä sängystä nouseminen tuntuu vaikealta, ota itsellesi yksi tavoite: päätä nousta sängystä vain tänään. Päätä pukea päivävaatteet vain tänään. 

Huomenna voit olla nousematta ja pukematta, mutta tänään nouse ja pue. Se riittää.

Jos töihinmeno tuntuu syystä tai toisesta vaikealta, päätä mennä töihin vain tänään. Vain yksi päivä loppuelämästäsi, sehän onnistuu, totta kai!

Todennäköisesti päivä menee ihan hyvin, paremmin kuin luulit, ja haluat mennä töihin myös huomenna ja ensi viikolla.

Vaikka arki olisi onnellistakin, joskus se on vain pilkottava pieniin palasiin, jotta sitä jaksaa.

Vapautta, läheisyyttä vai sittenkin ihan vain ruokaa? Kysy itseltäsi, mitä kaipaat juuri nyt eniten. Seitsemän pika-apua yleisiin tarpeisiin tepsivät jopa kahdessa minuutissa.

Kun vauva itkee, hoitaja selvittää, mitä hän tarvitsee: kuivan vaipan, ravintoa, unta, seuraa, jotain muuta? Sitten tarve täytetään ja kas, vauva rauhoittuu.

Aikuisen on selvitettävä tarpeensa itse ja vastattava siihen itse. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin samasta asiasta kuin vauvan tyynnyttelyssä.

Kun olo tuntuu epämääräisesti ärsyyntyneeltä, tyytymättömältä tai tympääntyneeltä, on hyvä pysähtyä kysymään:

Mitä minä tarvitsen juuri nyt?

Mikä olisi ihanaa juuri nyt?

Mitä tunteita minulla on juuri nyt?

Rakentavan vuorovaikutuksen ohjaaja ja vuorovaikutuskouluttaja Sari Paavilainen on luonut listan, jonka avulla voit päästä nopeasti jyvälle siitä, mitä tarvitset – ja täyttää tarpeen parhaimmillaan jopa kahdessa minuutissa.

Kaikki ongelmat eivät tietenkään ratkea pika-avulla, Paavilainen muistuttaa. Mutta jo pieni omien tarpeiden kuunteleminen ja niihin vastaaminen parantaa oloa – ja voi samalla johdattaa suurempien oivallusten äärelle.

Tarvitsetko oikeasti juuri nyt…

1. YHTEYTTÄ? Huomioiduksi tulemista, kunnioitusta, luottamusta, arvostusta, rakkautta tai läheisyyttä.

Pika-apu: Mieti kaksi ystävää, joita et ole nähnyt vähään aikaan, ja laita heille viesti: ”Moikka, tulit mieleen ja tuli ikävä. Mitä kuuluu, miten voit?”

2. KEHON HYVINVOINTIA? Lepoa, vettä, ruokaa, liikkumista, ravintoa tai rentoutumista.

Pika-apu: Juo lasi vettä, pyörittele hartioita ja selkää, tee suorilla käsillä isoja ympyröitä edessä, takana ja sivulla, haukottele, kävele tai pompi hetken aikaa paikallaan.

3. MERKITYSTÄ ELÄMÄÄN? Aikaansaamista, inspiraatiota, haasteellisuutta, kasvua, itseilmaisua.

Pika-apu: Ota paperia ja kynä tai avaa tekstidokumentti. Listaa ympäriltäsi viisi asiaa, joista olet kiitollinen, ja viisi asiaa, jotka ovat elämässäsi, koska ne ovat sinulle merkityksellisiä.

4. RAUHAA? Ennakoitavuutta, helppoutta, järjestystä, harmoniaa, reiluutta.

Pika-apu: Laita ajastin hälyttämään minuutin päästä. Etsi tuon minuutin ajan ympäriltäsi asioita, jotka eivät ole paikallaan (pyykkejä, edellisen aterian astioita, keskeneräisiä käsityöprojekteja) ja laita ne sinne, mihin ne kuuluvat.

5. ITSENÄISYYTTÄ? Vapautta, yksityisyyttä, spontaaniutta.

Pika-apu: Mieti (kirjoittamalla tai mielessäsi) kymmenen asiaa, joissa sinulla on valtaa, vapautta ja valinnan mahdollisuus juuri tällä hetkellä.

6. EHEYTTÄ? Aitoutta, rehellisyyttä, läsnäoloa.

Pika-apu: Laita ajastin hälyttämään kahden minuutin päästä ja laita käsi sydämelle. Hengitä nenän kautta sisään ja laske neljään, pidätä hengitystä ja laske seitsemään, puhalla ulos ja laske kahdeksaan. Jatka tätä 4–7–8-hengitystä kahden minuutin ajan.

7. LEIKKIÄ? Iloa, seikkailua, hauskanpitoa, huumoria.

Pika-apu: Mieti, mikä sai sinut viimeksi nauramaan ääneen. Kirjoita ylös niin monta asiaa kuin muistat. Jos et muista yhtään, kysy apua ystävältä tai puolisolta – mikä sai heidät viimeksi nauramaan ääneen?

Asiantuntijana Sari Paavilainen, jonka kotisivuilta löytyy myös kattavampi lista omien tarpeiden kuulosteluun.