Toisen toiveita ja arvoa on joskus hyvä ihan hetkeksi jäädä miettimään. Ja sitä, miten te molemmat tulisitte vielä onnellisemmiksi.
Toisen toiveita ja arvoa on joskus hyvä ihan hetkeksi jäädä miettimään. Ja sitä, miten te molemmat tulisitte vielä onnellisemmiksi.

Parisuhteen eteen voi tehdä työtä myös ajattelemalla. Tässä kolme toimivaa ajatusharjoitusta.

1. harjoitus: Täydennä lauseet.

Täydennä seuraavat lauseet:

"Kaikissa muissa suhteissa on enemmän… kuin meillä."

"Ei missään muussa suhteessa ole niin paljon… kuin meillä."

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Aina löytyy joku, jolla on enemmän tai vähemmän sitä tai tätä.

Moni ajattelee, että kaikki muut ovat onnellisempia. Jos et ole tarkkana, vertailu ja arviointi voivat muuttua mielessäsi faktoiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aina löytyy joku, jolla on enemmän tai vähemmän sitä tai tätä. Vertailemalla menetät tämän hetken ja mahdollisuuden olla onnellinen omassa elämässäsi.

2. harjoitus: Asetu hänen asemaansa.

Muistele tilannetta, jossa sinun oli vaikea ymmärtää kumppanisi käyttäytymistä. Asetu hetkeksi hänen asemaansa.

Millaisia ajatuksia ja tunteita hänellä saattoi olla tilanteessa?

Mistä sinä olisit loukkaantunut, jos olisit hän?

Palaa takaisin omiin kenkiisi.

Mitä pyytäisit, jos olisit hän?

Astu pois hänen kengistään ja kokeile, voitko nyt ymmärtää tilannetta ja hänen reaktiotaan hieman paremmin.

3. harjoitus: Kuvittele hääpäivän puhe.

Kuvittele, että on 20-vuotishääpäivänne. Puolisosi pitää puheen, jossa hän kertoo roolistasi hänen elämässään. Mitä hän sinusta sanoo?

Mieti, mitä haluaisit kaikkein mieluiten puolisosi sanovan.

Vastaa sitten kysymykseen: mitä kaikkein mieluiten haluaisit kuulla hänen sanovan?

"Puolisona olet ollut…"

"Puolisona olet tuonut elämääni…"

"Arvostan sinua etenkin siksi, että…"

Harjoitukset perustuvat kognitiivisen käyttäytymisterapian uuden aallon hyväksymis- ja omistautumisterapiaan.

Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehdessä 13/2012.

Sisältö jatkuu mainoksen alla